Vandring på ED-leden

Låglandsvandring 3

STF Högakusten

15 Jun 2019

Lördag 15 juni. Samling vid Nordviksskolan 10.00. Anmälan senast torsdag 13 juni till Hans Öhman 073-046 28 86. Ta med egen matsäck.
Hans Öhman fortsätter att berätta om Erik Daniels som levde under 1800-talet i trakterna. Vi går från Nordvik till Utvik, ca 2,5 km och kommer att passera 2 kojor efter ED-leden som i dagsläget är 9 mil lång.
  • Senaste datum för anmälan: 13/06
  • Samling: Nordviksskolan , 10:00
  • Plats: ED-leden
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Hans Öhman 073-046 28 86

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 09 Maj 2019

Kulturvandring på Svanö

Bildvisning av vår guide Malte Norberg, som kommer att berätta för oss om Svanös intressanta historia som började på 1800-talet. Efter bildvisningen gör vi en vandring runt på ön. Förr bodde 1500 personer där, numera ca 80. Vi ser fram emot en spännande dag med historiens vingslag.

Torsdag 9 maj. Samling vid Svanö Folkets Hus kl 10.00. Anmälan senast söndag 5 maj till Lillemor 070-215 36 46. Pris 50 kr inkl. bildvisning i FH. Betala helst i förväg med SWISH till Lillemor 070-215 36 46 alt kontant vid samling. Medtag egen matsäck.

Medlem: 50 kr

• 25 Maj 2019

Studiebesök på Nya Magasinet, Ramvik

Tomas Skimutis är en underfundig, lågmäld och skicklig träsnidare, formgivare, konstnär och färgmästare. Hans verksamhet består av två delar. Dels uppdrag från kunder med tydliga krav. Dels ett fantasibetonat skapande där kraven lagts åt sidan och tankarna och kreativiteten får flöda.

Lördag 25 maj kl 10.00. Samling vid Lunde busshållplats eller Nya Magasinet, Ramvik kl. 10.30. Begränsat antal. Guidning och information av Tomas Skimutis. Ta med egen matsäck. 40 kr betalas på plats. Anmälan senast 22 maj till Eileen Hedström med SMS 070-272 09 03.

Medlem: 40 kr

• 04 Jun 2019

Bruksvandring i Bollstabruk

Våra guider är Svea och Jan Larsson. Från masugn (1741) besöker vi två herrgårdar, en gammal ladugård, Kejsarstaden - kulturarv, Stenskolan - 100 år gammal. Vi får också veta lite om dagens Bollsta Såg.

Tisdag 4 juni kl.10.00. Samling vid Konsums parkering i Bollsta. Ta med egen matsäck. Anmälan senast söndag 2 juni till Elisabeth Öhman 072-555 84 11 (gärna SMS)

Medlem: 40 kr

• 15 Jun 2019

Vandring på ED-leden

Medlem: Gratis

• 29 Jun 2019

Trädgårdstramp

Vi besöker några fina trädgårdar vid Storsjöbadet, Ås i Skog. Första stoppet blir hos Ann-Sofie Sollander, en stor trädgårdsentusiast som berättar hur hon har skapat en otroligt vacker trädgård med nya projekt varje år. Efter det besöker vi Ylva Åberg som jobbat med sin visningsträdgård vid sidan av sin camping. Vi äter en lättare lunch på logen. Här finns också möjlighet att köpa växter.

Lördag 29 juni kl 10.00. Samling hos Anki Sandberg på Byvägen 17 i Lugnvik. Lunch ingår i priset 100 kr. Betala med SWISH till Anki Sandberg 070-525 15 02 alt kontant vid samling. Anmälan senast onsdag 19 juni till Anki 070-525 15 02

Medlem: 100 kr

• 17 Jul 2019

Vägkantsfloran

Vi gör tillslag på några ställen längs vägen. Exkursionen leds av Leif Berglund och Göran Björkroth.

Onsdag 17 juli kl. 10.00. Samling vid Nordingrå kyrka. Ingen föranmälan. Medtag egen matsäck.

Medlem: Gratis