STF Nära dig

Vandring på södra Härnön

STF Härnösand

05 Maj

Lördagen den 5 maj kl 9.30. Samling vid McDonalds parkering. Ansvarig Brittis tel 070-309 61 27.
Vi börjar vandringen söder om Skärsviken och följer kusten söderut till Tjärskär, Härnöns södra udde. Vi spanar efter vårtecken och hoppas kunna se lite flyttfåglar. Hemvägen går via Alderskär tillbaka till bilarna, en vandring på 4–5 km som delvis kommer att gå längs strandlinjen på stenar och klippor och därför kan vara något krävande. Räkna med att vi är ute 3-4 timmar så ta med matsäck och sittunderlag samt gärna en kikare, om du har.
  • Plats: Härnösand
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 23 Jan

Studiebesök på Absolicon – solfångare i varldsklass

Välkommen till ett lokalt, globalt utvecklingsbolag med ambitionen att vara en världsledande leverantör av koncentrerade solfångare. Företaget med huvudkontor i Härnösand utvecklar, säljer och installerar framtidens solenergisystem. Viktiga branscher är industri, fjärrvärmenät och fastigheter. Vi får ta del av en intressant utveckling från den första fullskaliga prototypen av solfångare till nyckelfärdiga solenergisystem. Företaget bjuder på fika.

Tisdagen den 23 januari kl 18.30 i Gamla Härnöverken, Fiskaregatan 11. Anmälan senast den 20 januari till Tomas 070-678 78 63 eller ct.lundin@ gmail.com. Begränsat antal – avanmäl vid förhinder.

• 15 Feb

Från monopol till metropol

Vad händer på gamla Tobaks? Här finns nu bl.a. HINK som är en kontorsgemenskap för en- och tvåmansföretagare. Björn Höglund, koncept- och projektledare, tar emot, visar oss runt och berättar vad som händer i den anrika Härnösandsbyggnaden. Vi fikar tillsammans i den nyrenoverade och kaféinredda bottenvåningen.

Torsdagen den 15 februari kl. 18.30 på Tobaks. Anmälan senast måndag 12 februari till Anita tel 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com.

• 19 Feb

Årsmöte 2018

Efter årsmötet gästas vi av Johanna Öhrling från Älgsjö som sommaren 2016 vandrade 213 mil, från Strömstad till Treriksröset längs den norsk-svenska gränsen. Johanna berättar och visar bilder från sin vandring. STF bjuder på fika. Alla handlingar finns tillgängliga hos ordföranden på Slåttervägen 12 fr.o.m. 1 februari. VÄLKOMNA!

Måndagen den 19 februari kl. 18.30 på Församlingsgården. Ingen föranmälan. Ansvarig: Anita tel 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com.

• 11 Mar

Skidutflykt på Fälleberget

Fälleberget bjuder på fin terräng för stadsnära skidåkning med vildmarkskänsla. Vi åker en tur på c:a 6 – 7 km (3 – 4 timmar) och fikar på lämpligt ställe. Det kan vara ospårad snö, så välj gärna breda terrängskidor. Väder och snöförhållanden går inte att förutse långt i förväg, så ta gärna en koll med ansvarig ledare innan du far! Ta med fika och sittunderlag.

Söndagen den 11 mars, kl. 09.30. Samling vid McDonalds parkering för samåkning. Ansvarig Göran goran@abel.nu eller 070-593 54 82.

• 13 Mar

Universums liv och död - en rymdresa

Vi gör en spännande och fascinerande rymdresa tillsammans med KG Karlsson. Några av hållplatserna på resan: de första ögonblicken. Materiens uppkomst. Galaxer och stjärnor bildas. universums expansion. Mörk materia och mörk energi. Och slutstationen - den spännande frågan ”Vart är vi på väg?” STF bjuder på fika och KG skänker inträdet 100:- per person till Läkare utan gränser.

Tisdagen den 13 mars kl 18.00, i källaren mittemot Norra Kyrkogatan 17C. Anmälan senast den 8 mars till Leena Zarowiecki, 070-196 12 58 eller zarowiecki@hotmail.com. Begränsat antal platser- avanmäl vid förhinder.

Medlem: 100 kr

• 21 Mar

Restaurangskolan i nya lokaler

Välkommen till restaurangskolans nya, moderna och välutrustade kök och lokaler. Här får eleverna lära sig kock- och serveringsyrket från grunden. Vi börjar med att äta i den egna restaurangen Castor. Eleverna från årskurs 3 har lagat maten och svarar för serveringen. Kvällen har ett särskilt tema, men det berättar vi inte om här! Efter maten får vi tillfälle att se de nya lokalerna. Måltiden beräknas kosta 300 kr, ett anpassat vinpaket kostar 200 kr.

Onsdagen den 21 mars kl. 18.00. Adress Eriksbergsgränd 11, på innergården bakom gamla Landgrenskolan. Parkering finns på gaveln av Landgrenskolan, med infart från Eriksbergsgränd. OBS! Anmälan senast den 1 mars till Tomas 070-678 78 63 eller ct.lundin@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

Medlem: 300 kr

• 12 Apr - 15 Apr 2018

Fjällresa till Bruksvallarna

Välkommen till vår fjällresa till Walles Högfjällshotell! Bo bekvämt med klassisk fjällpension och upplev vårvinter- skidåkning i Funäsfjällen. Walles Högfjällshotell med sitt unika läge 850 m.ö.h. ligger på Ramundbergets sydsluttning och på toppen av fjällbyn Bruksvallarna. I direkt anslutning till hotellet kan du komma ut på fjället och du har även tillgång till Nordic Ski Center – ett spårsystem i världsklass. (Spåravgift tillkommer). På hotellet finns pool och bastu, frukost och trerätters middagsbuffe´ intas i hotellets restaurang. Pris per person, 3010 kr, inkluderar boende i dubbelrum, frukost, lunchpaket och middag (från middag torsdag till lunchpaket söndag) samt tillgång till pool och bastu. För enkelrum tillkommer 600 kr. Kostnad för bussresa tillkommer, ca 950 kr/person. Länk till hotellet: http://bruksvallarnas-hogfjallshotell-walles.se/index.html

12-15 april. Planerad avresa från McDonalds parkering torsdag morgon ca 8.00, hemkomst söndag kväll ca 20.00. Anmälan senast 31 januari till Lena 073-030 51 82 alt lena.k.bylund@gmail.com

Medlem: 3010 kr

• 17 Apr

Besök på Dockstavarvet

Dockstavarvet är ett framgångsrikt varv på en liten ort. Man tillverkar aluminiumbåtar och har köpare både i Skandinavien och internationellt. Varvet grundades redan 1905 och tillverkar lots-, och patrullbåtar, stridsfartyg samt räddnings- och brandbekämpningsbåtar. Produktionschef Johan Lif välkomnar och presenterar varvet och vi får en rundvandring i verkstan. Innan hemresan serveras det kaffe och smörgås på Dockstabaren, pris 50:-.

Tisdagen den 17 april kl.18.00.Samling för samåkning vid McDonalds kl 16.45. Hemkomst ca 21.15. Anmälan senast den 8 april till Leena Zarowiecki, 070-196 12 58, zarowiecki@hotmail.com. Begränsat antal deltagare- avanmäl vid förhinder.

Medlem: 50 kr

• 23 Apr

Skulpturvandring

Med våren i antågande träffas vi för en kvällsvandring i stadskärnan. Carin Hiort guidar oss och delar med sig av sina kunskaper om de många och fina skulpturerna i stan.

Måndagen den 23 april kl. 18.00. Samling vid teaterns entre´ på Mellanholmen. Ansvarig Anita tel 070-605 93 99 , osterholm.anita@gmail.com.

• 05 Maj

Vandring på södra Härnön

• 10 Maj

Gökotta på Grofällsberget

Grofällsberget är ett sydväxtberg och ett gammalt vårdkasberg med utsikt över Långsjöns dalgång. Denna vårmorgon kan vi på vägen upp till berget hitta blåsippor och kanske stöta på ”Gruvfrun” som i hundratals år stoppat alla försök till kopparbrytning i berget. Väl uppe kan vi hoppas få se flyttande rovfåglar, t ex pilgrimsfalk. Tag med matsäck och sittunderlag!

Kristi Himmelfärdsdag torsdagen den 10 maj kl. 08.00. Samling vid McDonalds parkering för samåkning 07.30. Ansvarig Håkan 070-401 34 07.

• 14 Maj

Måndagsvandring 14 maj

Följ med på en vårvandring längs stigarna från Frölandssanden mot Vittjärn. Vi kommer bl.a. att se en bäverhydda. Tag med matsäck och sittunderlag. Turen är 5 km.

Samling vid McDonalds parkering 09.30 för samåkning. Ansvarig Håkan 070-401 34 07.

• 21 Maj

Måndagsvandring 21 maj

Vi aåker upp till det vackra Öje och går 8 km längs vägar och stigar. Tag med matsäck och sittunderlag.

Samling vid McDonalds parkering 09.30 för samåkning. Ansvarig Olle 070-632 18 54.

• 28 Maj

Måndagsvandring 28 maj

Vi åker till Häggdångers kyrka och vandrar 7 km runt Dalasjön.Tag med matsäck och sittunderlag.

Samling vid McDonalds parkering 09.30 för samåkning. Ansvarig Göran 070-593 54 82.

• 05 Jun

Besök på Myran herrgård

Myran Gård uppfördes 1860. Nuvarande släkt har ägt gården sedan 1913. Birgitta och Bengt Bergqvist visar oss runt i parkområdet och berättar om de historiska spår som finns kvar kring personerna och livet på myran. Byggnader och delar av parkmiljö är i tysk stil med ädellövträd och buskar där flertalet finns kvar än idag. Restaurering pågår utifrån en karta från 1888. Tag med egen matsäck.

Tisdagen den 5 juni kl 18.30 Adress: Myran 104, samling vid infarten till gården. Parkera på P-plats efter flygfältet mittemot fotbollsplanen. Ansvarig Lena 073-03 05 182 alt. lena.k.bylund@gmail.com

• 16 Jun

Resa till Norrbyskär

Välkommen att besöka det märkliga sågverkssamhället Norrbyskär mellan Örnsköldsvik och Umeå. Där startade Mo och Domsjös Vd Frans Kempe år 1895 en ångsåg. Samtidigt anlade han ett för den tiden genomtänkt mönstersamhälle för arbetarna. Fri bostad, elektrisk belysning, åtta fåror upplöjt potatisland, ved, tillgång till tvättstuga, badhus och skola var några av de förmåner de anställda hade. Nu finns här ett museum och ett minitåg som för besökarna runt. På resan upp besöker vi Varvsberget i Örnsköldsvik. I priset ingår buss, fika, färja, buffe´lunch, guidning. Pris 850 kr.

Lördagen den 16 juni. Avresa med buss från McDonalds 8.00, åter c:a 18.00. Anmälan senast 5 maj. Ansvarig Stefan 070-531 53 41, stefan.olofsson789@gmail.com

Medlem: 850 kr