STF Härnösand

23 Maj

Tisdag 21 maj resp. torsdag 23 maj 18.30 (dubblerad visning). Samling vid norra Kronholmskajen, Varvsgatan 22. Anmälan senast 20 maj till Tomas 070-678 78 63, ct.lundin@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.
Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Härnösand har funnits sedan 2007 med ett 40-tal frivilliga sjöräddare redo att rycka ut dygnet runt vid olyckor till sjöss. Årligen har de ett tjugotal uppdrag från Åvikebukten i söder till Ulvöns sydspets i norr. Stationens föreståndare Anders Östlund informerar oss om verksamheten och visar räddningsbåtarna, kanske med en provtur till sjöss!
  • Senaste datum för anmälan: 20/05
  • Samling: Kronholmskajen, Varvsgatan 22 , 18:30
  • Plats: Härnösand
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 20 Maj

Måndagsvandring 20 maj, Tueggen

Vårens tredje måndagsvandring går från Ramvik upp till Tueggenstugan på 270 meters höjd och med fin utsikt över Högakustenbron och det närliggande kustlandskapet vid Ångermanälvens mynningsvik. Vandringen upp och ner är ca 7 km. Dagens guide är Tom Risberg.

Samling McDonalds P 09.30 för samåkning. Ta med matsäck och sittunderlag. OBS! Det finns kvardröjande snö och is och blöta partier! Vandringskängor eller stövlar rekommenderas och gärna vandringsstavar. Bitvis brant stig.

• 21 Maj

• 23 Maj

• 27 Maj

Måndagsvandring 27 maj, Hemsön

Vi tar Hemsöfärjan 09.30 för färd till Nordanö på Hemsön. Där går vi mot Hemsö klubb och Havstoudd med utsikter mot Storfjärden och Storön, på småvägar och lättgången stig ca 8 km. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg.

Samling McDonalds P 08.30 (OBS! Tiden!) för samåkning. Ta med matsäck och sittunderlag. Ansvarig Göran Abel 070-593 54 82

• 30 Maj

Gökotta 2019

Kristi Himmelsfärdsdag firar vi traditionsenlig Gökotta, denna gång på Speckstaberget med utsikt över Härnön och Bottenhavet. Till toppen leder lättgången stig och däruppe fikar vi tillsammans och får ta del av ett enklare program.

Torsdag 30 maj. Samling McDonalds P 08.00 för samåkning till Speckstaberget på Härnön. Ta med fika och sittunderlag. Ansvarig Tomas 070-678 78 63, ct.lundin@gmail.com.

• 04 Jun

Besök på Åvike bruk

Vi inleder besöket med att STF bjuder på lite enklare kvällsmat. Åvike bruk är ett järnbruk som uppfördes 1684 och där det varit aktivitet i över tvåhundra år. Lars Holm och hans familj bor på, och vårdar Åvike bruk, som ligger på gränsen mellan Timrå och Härnösands kommuner. Idag finns inte mycket kvar av bruket, men Lars Holm levandegör bruksmiljön med dess olika byggnader och aktiviteter under en historisk vandring på ca 2 timmar.

Tisdag 4 juni. Samling vid McDonalds P 17:15 för samåkning. Samåkningsavgift 35 kr. Anmälan senast 23 maj till Brittis 070-309 61 27, brittis.lindstrom@outlook.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 16 Jun

Utflykt till Storön

Vi gör en heldagsutflykt till en av Världsarvet Höga Kustens mest intressanta geologiska bildningar, en unik klippö med klapperfält, branta stup, artrik växtlighet mm. Samåkning till Berghamn för vidare transport med båt till Storön. Medtag matsäck och sittunderlag. Reservation kring genomförandet för under dagen rådande vindförhållanden.

Söndag 16 juni. Samling 09.00 vid McDonalds P för samåkning. Anmälan senast 9 juni till Anita 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com. Kostnad 100 kr för båttransport. Samåkningsavgift 80 kr. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

Medlem: 100 kr