Besök på Åvike bruk

Familjeutflykt

STF Härnösand

04 Jun

Tisdag 4 juni. Samling vid McDonalds P för samåkning. Samåkningsavgift 35 kr. Anmälan senast 23 maj till Brittis 070-309 61 27, brittis.lindstrom@outlook.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.
Vi inleder besöket med att STF bjuder på lite enklare kvällsmat. Åvike bruk är ett järnbruk som uppfördes 1684 och där det varit aktivitet i över tvåhundra år. Lars Holm och hans familj bor på, och vårdar Åvike bruk, som ligger på gränsen mellan Timrå och Härnösands kommuner. Idag finns inte mycket kvar av bruket, men Lars Holm levandegör bruksmiljön med dess olika byggnader och aktiviteter under en historisk vandring på ca 2 timmar.
  • Senaste datum för anmälan: 23/05
  • Samling: McDonalds P , 17:15
  • Plats: Härnösand
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 18 Feb 2019

Årsmöte 2019

Efter årsmötesförhandlingarna gästas vi av STFs vice generalsekreterare Maria Ros Jernberg som berättar om STFs verksamhet och föreningsidé, samt om aktuella satsningar för hållbar turism. Kvällen avslutas med Klas Norberg, mångsidig musikant, som bjuder på några smakprov ur sin breda repertoar. STF bjuder på fika. VÄLKOMNA!

Måndag 18 februari 18.30 på Församlingsgården. Ingen föranmälan.

• 26 Feb

Studiebesök på Kristinaskolan

Välkommen till Kristinaskolan, en av Specialpedagogiska skolmyndighetens skolor för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Ingrid Bolander visar runt i lokalerna och berättar om verksamheten både förr och nu. Vi får även en presentation av Fjärrundervisning i teckenspråk, en nationell verksamhet som sänds från Kristinaskolan till elever i hela landet.

Tisdag 26 februari 18.30. samling Kristinagatan 2, ingång från gården. Anmälan senast 22 februari till Lena 073-030 51 82, lena.k.bylund@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 16 Mar

Prova på snöskor

Lena Hamrén i Friluftsfrämjandet tar oss med till en för dagen lämplig terräng för att prova på snöskovandring. Rejäla kängor rekommenderas. Ta med stavar, matsäck i ryggsäck och sittunderlag.

Lördag 16 mars 10.00, samling på McDonalds P. Anmälan senast 14 mars till Olle M 076-557 95 55, olle.marklund@hotmail.com. Snöskor finns att hyra för 50 kr.

Medlem: 50 kr

• 21 Mar

Utställningen FRÅN ROT TILL BARR

Gran är vårt vanligaste och nationalekonomiskt viktigaste trädslag, men används nästan enbart som byggnadsvirke och som massaved. Utställningen visar möbler, slöjd, livsmedel samt produkter av viskos som exempel på granens många möjligheter ur ett kulturarvs-, hållbarhets-, och näringsperspektiv. Vi avslutar kvällen med fika i caféet.

Torsdag 21 mars kl. 18 - 20, Västernorrlands Museum. Guidad visning med hemslöjdskonsulent Annso Grahn som också är ansvarig STF-ledare, 073-024 20 51, annso.grahn@gmail.com. Avgift för fika 40 kr.

Medlem: 40 kr

• 11 Apr - 14 Apr 2019

Fjällresa till Bruksvallarna

Även detta år åker vi till Bruksvallarna i Funäsfjällen. Walles fjällhotell har ett utmärkt läge och alla förutsättningar för härlig skidåkning på hög- och kalfjäll och i preparerade spår. På hotellet har vi fri tillgång till pool och bastu. Vi får frukost och trerätters middagsbuffé serverad i hotellets restaurang. Lunchpaket går att köpa.

11 - 14 april. Vi åker gemensam buss med avresa från Härnösand torsdag 07.30, hemkomst söndag ca 20.00. Anmälan senast 10 februari till Lena 073-030 51 82, lena.k.bylund@gmail.com. Pris per person 3010 kr inkluderar boende i dubbelrum med halvpension, från middag torsdag till frukost söndag. För enkelrum tillkommer 600 kr. Kostnaden för bussresan tillkommer och beräknas till 900 kr/person.

Medlem: 3010 kr

• 29 Apr

Studiebesök Kaffepunkten

Härnösandsföretaget Kaffepunkten levererar professionella kaffemaskiner till företag och restauranger. De har på kort tid gjort en häftig resa från noll - 25 miljoner kronor i omsättning. I sina nyrenoverade lokaler på Kusthöjden informerar de om sina verksamhet och berättar om kaffets historia. Vi får provsmaka kaffesorter och rostningar med tilltugg och får möjlighet till inköp.

Måndag 29 april 18.30. Samling Sälstensgränd 129 på Kusthöjden. Anmälan senast 23 april till Håkan 070-401 34 07, hakan.forslin@comhem.se. Begränsat antal-avanmäl vid förhinder.

• 06 Maj

Måndagsvandring 6 maj, Gånsviksdalen

Vårens första måndagsvandring följer gamla vikingavägar från Hovsjorden genom Gånsviksdalen till järnåldersgravarna vid Vangsta. Dagens guide är lokalhistorikern Lars Högberg.

Samling vid McDonalds P 09.30 alternativt Bibliotekets övre ingång 09.40. Ta med matsäck och sittunderlag.

• 11 Maj

Selånger pilgrimscenter

Intill Selångers kyrka har ett pilgrimscentrum byggts upp i anslutning till den medeltida S:t Olavsleden. Här landsteg Olav Haraldsson år 1015 för att gå till Trondheim med sin här och återta den norska kronan. Han stupade vid Stiklestad och blev helgonförklarad. Kyrkoherde Bror Holm och diakon Helene Westerholm möter oss kl. 11 och berättar om S:t Olav och om pilgrimsfärderna som fått ny renässans. Vi avslutar besöket med kaffe och smörgås.

Lördag 11 maj 09.50. Samling på McDonalds P för samåkning till Selånger. Avgift för fika 70 kr. Samåkningsavgift 80 kr. Anmälan senast 8 maj till Olle M 076-557 95 55, olle.marklund@hotmail.com.

Medlem: 70 kr

• 13 Maj

Måndagsvandring 13 maj, Häggdånger

Vårens andra måndagsvandring går i Häggdånger mot Svenskärs fiskeläge och Glon, ca 9 km längs småvägar och skogsstigar, bitvis över klapperstensfält. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg.

Samling McDonalds P 09.30 för samåkning. Ta med matsäck och sittunderlag.

• 20 Maj

Måndagsvandring 20 maj, Tueggen

Vårens tredje måndagsvandring går från Ramvik upp till Tueggenstugan på 270 meters höjd och med fin utsikt över Högakustenbron och det närliggande kustlandskapet vid Ångermanälvens mynningsvik. Vandringen upp och ner är ca 7 km. Dagens guide är Tom Risberg.

Samling McDonalds P 09.30 för samåkning. Ta med matsäck och sittunderlag.

• 21 Maj

Besök på Sjöräddningsstationen i Härnösand

Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Härnösand har funnits sedan 2007 med ett 40-tal frivilliga sjöräddare redo att rycka ut dygnet runt vid olyckor till sjöss. Årligen har de ett tjugotal uppdrag från Åvikebukten i söder till Ulvöns sydspets i norr. Stationens föreståndare Anders Östlund informerar oss om verksamheten och visar räddningsbåtarna, kanske med en provtur till sjöss!

Tisdag 21 maj resp. torsdag 23 maj 18.30 (dubblerad visning). Samling vid norra Kronholmskajen, Varvsgatan 22. Anmälan senast 20 maj till Tomas 070-678 78 63, ct.lundin@gmail.com. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

• 23 Maj

Besök på Sjöräddningsstationen i Härnösand

• 27 Maj

Måndagsvandring 27 maj, Hemsön

Vi tar Hemsöfärjan 09.30 för färd till Nordanö på Hemsön. Där går vi mot Hemsö klubb och Havstoudd med utsikter mot Storfjärden och Storön, på småvägar och lättgången stig ca 8 km. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg.

Samling McDonalds P 08.30 (OBS! Tiden!) för samåkning. Ta med matsäck och sittunderlag. Ansvarig Göran Abel 070-593 54 82

• 30 Maj

Gökotta 2019

Kristi Himmelsfärdsdag firar vi traditionsenlig Gökotta, denna gång på Speckstaberget med utsikt över Härnön och Bottenhavet. Till toppen leder lättgången stig och däruppe fikar vi tillsammans och får ta del av ett enklare program.

Torsdag 30 maj. Samling McDonalds P 08.00 för samåkning till Speckstaberget på Härnön. Ta med fika och sittunderlag. Ansvarig Tomas 070-678 78 63, ct.lundin@gmail.com.

• 04 Jun

Besök på Åvike bruk

• 16 Jun

Utflykt till Storön

Vi gör en heldagsutflykt till en av Världsarvet Höga Kustens mest intressanta geologiska bildningar, en unik klippö med klapperfält, branta stup, artrik växtlighet mm. Samåkning till Berghamn för vidare transport med båt till Storön. Medtag matsäck och sittunderlag. Reservation kring genomförandet för under dagen rådande vindförhållanden.

Söndag 16 juni. Samling 09.00 vid McDonalds P för samåkning. Anmälan senast 9 juni till Anita 070-605 93 99, osterholm.anita@gmail.com. Kostnad 100 kr för båttransport. Samåkningsavgift 80 kr. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

Medlem: 100 kr