STF Nära dig

STF Gotland Lokalavdelning - Lummelundsväg 24, 62141 Visby

Våra kommuner

Gotland

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Gotland är något av en sagoö och ett av Sveriges främsta turistmål. Orörda sandstränder, dramatiska klintsträckor, raukområden, fossilrika stenstränder, pittoreska fiskelägen, gotländska lövängen och orkidémarker lockar varje år hundratusentals besökare.

Gotlands isolerade läge mitt i Östersjön har bidragit till att bevara dess säregna kultur och språk, gutamålet, samt unika miljöer. Här hittar du både karga stenstränder och långsträckta badstränder där du känner sanden mellan tårna. Förutom otaliga lämningar från forn- och medeltid har Gotland hela 92 medeltida kyrkor, de flesta med bevarade kalkmålningar. Det mytomspunna Visby med sin stadsmur, kyrkoruiner och medeltida gatunät är utnämnt till världsarv.

Det nutida Gotland sjuder av liv med bland annat den uppmärksammade Almedalsveckan, medeltidsveckan, Bergmanveckan på Fårö och ett rikt utbud av kultur året runt. Många konstnärer, konsthantverkare, filmskapare och författare dras till Gotland.

Genom naturvandringar och kulturmöten i gemenskap vill STF Gotland förmedla den mångfald och rikedom Gotlands natur och kultur erbjuder. Du hittar våra aktiviteter i menyn till vänster, välkommen att följa med!

• 22 Okt

Okt

MÖTE MED GUSTAV LARSSON

Söndagen den 22 oktober kl. 10.00 Ett litterärt möte med poeten Gustaf Larsson i Norrlanda. Vid Norrlanda fornstuga, som samlats och ställts i ordning av Gustaf Larsson och hans far, båda snickare, slår...