Bussresa till Falbygden - Nordens Provence

STF Göteborg lokalavdelning

22 Maj 2019

Inte medlem
Onsdag 22 maj kl. 07,00-22,00. Samling vid platsen utanför First Hotell vid Centralstationen mittemot Nordstan. Anmälan och betalning till PG 72 59 82-3 senast 30 april. I priset ingår Bussresa, guidningar, lunch, ostbuffé m.m.
Denna bussresa visar sex olika landskapstyper som formats av Falbornas liv under de senaste tusen åren. Vi besöker Kata gård i Varnhem, Ryttmästarbostället, nya stadsdelen Frostliden i Skövde, Kulturvägen-Vallevägen, naturrum Hornborgarsjön, Falbygdens osteria och träffar bönder som mjölkar kor på olika sätt. 1: Kyrkans landskap-Varnhems kyrka, Kata Gård. Guidad visning av utställningen "Kristna Vikingar i Varnhem" som öppnades i maj 2017. 2: Maktens landskap-Ryttmästarbostället vid Simsjön i Skövde. Lunch på Mattis Golfrestaurang 3: Stadens landskap-Stadsdelen Frostaliden med höghus i trä med utsikt över Skövde 4: Se spåren i landskapet-Vallevägen, världens vackraste väg. 5: Naturrum Hornborgarsjön-Naturrum står på pålar ute i vattnet och här ser vi på områdets natur, geologi och historia. 6: Näringens landskap-Vi smakar bl.a. på osten som gjort Falbygden känd på tidig medeltid. Falbygdens osteria Ostbuffe
  • Senaste datum för anmälan: 30/04
  • Samling: Utanför First Hotell, Centralen , 07:00
  • Plats: Falbygden
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Thomas Samuelson 076-047 50 05

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 05 Maj 2019

Vandring Edsvidsleden

Inledningsvis vandrar vi på älvens västra strand, som är kuperad, till Nyckelberget med en vidunderlig utsikt över dalgången ner mot Lilla Edet. Sedan lämnar vi älven och kommer in i område med ängsmarker och blandskog. Mestadels lätt till medelsvår vandring på skogsvägar och stigar. När vi kommer tillbaka till staden lämnar vi leden och går genom Strömslund till Forngården och Fallfåran och vidare mot Stationen

Söndag 5 maj kl. 10,00. Samling Trollhättans Station. Tåg från Göteborgs Centralstation 09,15. Från Trollhättans station åker vi lokalbuss till Innovatum varifrån vi börjar vår vandring. Efter 15 km med två raster för fika och vandring i behagligt tempo bör vi vara tillbaka för återresa vid 16-tiden

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 08 Maj 2019

Stadsvandring Lindholmen - Slottsberget

Yngve är en "Gammal Lindholmspojke" och boende på Slottsberget. Under guidningen runt kommer han att berätta om Lindholmens historia från Drottning Blanka vid utvecklingen av hamn och varvsverksamheternas förändring av området till varvens nedläggning och arbetet med att rädda området under 70-talets rivningsvåg.

Onsdag 8 maj kl. 10,00. Samling vid busshållplatsen Sannegårdshamnen. Vi gör en vandring på Lindholmen - Slottsberget under sakkunnig guidning av Yngve Holmqvist. Avgift betalas till PG 72 59 82-3 senast 30 april. Vandringen avslutas med lunch.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 22 Maj 2019

Bussresa till Falbygden - Nordens Provence

Medlem: 1100 kr

Icke-medlem: 1300 kr

• 28 Maj 2019

Dyrön

Vandringsleden runt Dyrön är drygt 4km. Leden är dock ingen led man vandrar i normal bemärkelse. Delvis är den kraftigt kuperad men framför allt bjuder den fina naturupplevelser som man bör ta sig tid att avnjuta. På Dyrön är det begränsat med matställen men man lär kunna köpa pizza i matbutiken. Klokt är att ta med egen lunch och fika. Det blir gott om tid att utforska ön. Kanske till och med ett bad. Finns intresse kan vi boka en av kustens finast bastuanlänggningar till ett pris av 60SEK/person P

Tisdag 28 maj kl. 9,30. Samling Göteborg Centralstation. Tåg avgår mot Uddevalla 09,40. Vi åker tåget till Ytterby där vi byter till buss för färd till Rökan. Från Rökan åker vi båt och angör Dyrön kl. 11,10. Båten går tillbaka 16,25 och anslutande buss är i Göteborg 17,46. Anmälan SMS 0706245350 senast 24 maj. Anmäl om du vill Basta.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 07 Sep - 15 Sep 2019

En vecka på fjällstationen Storulvån

På tåget är placeringen i sovvagn med plats för 3 personer och på Storulvån bor vi i rum med dusch och toalett avsedda för 4 personer. Under veckan kan man delta i aktiviteter ordnade av stationen eller ordna sina egna upplevelser i närområdet.

Lördag 7 september - söndag 15 september. Vi åker tåg från Göteborg till Duved med transfer till fjällstationen. I priset ingår frukost, middag och vanlig måltididsdricka. Anmälan görs till stfgoteborglokalt@stfturist.se eller till Bo Holmström senast 15 april och samtidigt betalas en anmälningsavgift på 450SEK till PG 72 59 82-3. Sista betalningsdag för resterande avgift är 31 maj 2019.

Medlem: 9450 kr

Icke-medlem: 9850 kr