STF Nära dig

STF Göteborg lokalavdelning - Postgatan 4, 41113 Göteborg

Våra kommuner

Ale, Göteborg, Härryda, Mölndal, Öckerö

Göteborg med sin direkta närhet till havet har en lång tradition som hamnstad med varvsindustri och passagerartrafik. Här finns även Sveriges största exporthamn. De flesta sevärdheter finns inom bekvämt gångavstånd från Avenyn.

Närheten till naturen är också en självklar del av Göteborg. Göteborg är en grön stad med flera stora parker och grönområden. I de centrala delarna finns Slottsskogen och Botaniska trädgården som är populära utflyktsmål. Från Botaniska tar man sig enkelt upp i Änggårdsbergen för kilometerlånga vandringar. Och området kring Delsjön är inte långt borta och är också välbesökt av sportutövare och naturälskare.

Lokalavdelningens verksamhet omfattar även Ale, Härryda och Öckerö kommuner. Regionen bjuder därför på en mångfald av skiftande strövområden med fina vandringsleder, naturreservat och närhet till skärgården. Många av skärgårdens öar är bilfria och det är enkelt att ta sig ut med passagerarfärjor från Saltholmen. Flera av öarna är dessutom naturreservat med en unik flora och fauna som bjuder in till härliga bad med stränder och mjuka klippor.

Lokalavdelningen har ett skiftande program som är inriktat på att lära känna kretsens hembygd. Olika studiebesök, föredrag, vandringar, kurser, bussresor och cykelturer är exempel på detta. Kretsen har även samarrangemang med andra kretsar.

STF Göteborg bildades år 1973 och är har cirka 440 medlemmar.

• 25 Maj 2016

Vandring runt Torslandaviken

Viken är en avsnörpt vik som ligger i Göteborgs Hamns västra ände på Hisingssidan. Området är känt för sitt rika fågelliv. Sträckan är ca. 8km. Det finns möjlighet att äta lunch på golfklubben.

Samling vid Torslanda Golfklubbs parkering dit man kan komma med buss 26 från Amhults Resecentrum till Gamla Hangaren.

• 24 Aug - 04 Sep 2016

Aug

Fjällvandring Padjelanta Nationalpark

Det är planerat att lämna Göteborg central 2016-08-24 för att vandra i Padjelanta. Åter i Göteborg 4 september.

Priset är nu 8 000SEK per deltagare. Fler deltagare är hjärtligt välkomna fram till strax före avresedatum. Priset kommer dock inte att bli samma som för de som anmält sig tidigare!

• 10 Sep - 17 Sep 2016

Eurorando 2016

Upplev spännande och vackra vandringar i Skåne. Välj bland 80 dagvandringar och många utflykter. Du kan välja bland sex olika vandringspaket i Skåne för att minimera långa dagliga resor. Vandringspaket...

STF Göteborg, lokalt gör inga samarrangemang för Eurorando. Läs och boka på www.eurorando2016.se