STF Göteborg Lokalavdelning

STF Göteborg Lokalavdelning - Postgatan 4, 41113 Göteborg

Våra kommuner

Ale, Göteborg, Härryda, Mölndal, Öckerö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Göteborg med sin direkta närhet till havet har en lång tradition som hamnstad med varvsindustri och passagerartrafik. Här finns även Sveriges största exporthamn. De flesta sevärdheter finns inom bekvämt gångavstånd från Avenyn.

Närheten till naturen är också en självklar del av Göteborg. Göteborg är en grön stad med flera stora parker och grönområden. I de centrala delarna finns Slottsskogen och Botaniska trädgården som är populära utflyktsmål. Från Botaniska tar man sig enkelt upp i Änggårdsbergen för kilometerlånga vandringar. Och området kring Delsjön är inte långt borta och är också välbesökt av sportutövare och naturälskare.

Lokalavdelningens verksamhet omfattar även Ale, Härryda och Öckerö kommuner. Regionen bjuder därför på en mångfald av skiftande strövområden med fina vandringsleder, naturreservat och närhet till skärgården. Många av skärgårdens öar är bilfria och det är enkelt att ta sig ut med passagerarfärjor från Saltholmen. Flera av öarna är dessutom naturreservat med en unik flora och fauna som bjuder in till härliga bad med stränder och mjuka klippor.

Lokalavdelningen har ett skiftande program som är inriktat på att lära känna kretsens hembygd. Olika studiebesök, föredrag, vandringar, kurser, bussresor och cykelturer är exempel på detta. Kretsen har även samarrangemang med andra kretsar.

STF Göteborg bildades år 1973 och är har cirka 440 medlemmar.

• 25 Nov 2018

Klippan - Saltholmen

Tänk på vädret! Ta med vatten och gärna en frukt.

Söndag 25 november kl. 10,00. Samling vid Klippans färjeläge. Vi går utmed älven i västlig riktning och passerar utanför och runt militärområdet i Käringberget. Går genom det relativt nya området vid...

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 05 Dec 2018

Stadsvandring runt Skeppsbron

En vandring runt Skeppsbron och Järntorget 10,00-12,00. 12,00-13,00 Lunch, för max 30 personer, på Restaurang Boulebaren på Rosenlundsgatan. 13,00-15,00 Avslutas med gemensamt boulespel

Fredag 7 december kl. 10,00. Samling vid Resecentrum Stenpiren. !OBS Dagen ändrad! Boulebaen har julbord a 645SEK utom fredag. Anmälan till Thomas Samuelson för dig som vill äta lunch före siste november!

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 19 Dec 2018

Fanny och Alexander på Stadsteatern

Vi kommer att se Fanny och Alexander på Stadsteatern. Eva Bergman bjuder på ett magiskt teateräventyr av Ingmar Bergman i 30-talskostymer med jazzmusik live på scen.

Onsdag 19 december 18,30. Samling i Stadsteaterns foajé. Föreställningen börjar kl.19,00. Anmälan till Thomas Samuelson 076- 047 50 05 och betalning till PG 72 59 82-3 senast 29 oktober.

Medlem: 310 kr

Icke-medlem: 340 kr

• 06 Feb - 11 Feb 2019

Jokkmokks marknad 2019