Besök på Böna kapell och Böna fyr

Kyrkobesök

STF Gästrikland

04 Maj 2019

Samling vid Dammbron i Gävle för samåkning kl 09.30. Först besöker vi Böna kapell, som uppfördes 1843. Vi promenerar sedan ut till fyrplatsen och får möjlighet att klättra de 73 stegen upp i det 10 meter höga tornet. Belöningen är en fantastisk utsikt. Det är Sven-Erik Ekdahl från Böna hembygdsförening som guidar oss och berättar om vad vi ser. Den som har lust kan avsluta besöket med att fika på Böna Café – förhoppningsvis i trädgården.
  • Senaste datum för anmälan: 04/05
  • Samling: Dammbron, Gävle , 09:30
  • Plats: Bönan
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lennart Månson, 070-662 32 53

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 02 Maj 2019

Gäddor i Järvsta sjöäng

Gäddor i Järvsta sjöäng Denna kväll möter vi biologen Lars Ljunggren från Sportfiskarna. Han ska visa oss den våtmark, eller gäddfabrik, som kommunen anlagt i samarbete med Sportfiskarna för att skapa lekplatser åt bland annat gädda och havsöring. Har vi tur med vårens ankomst får vi se både lekande gäddor och vadarfåglar. Samarrangemang med Naturskyddsföreningen Gävle

Samling 18:30 vid parkeringen till Måsbergets idrottsplats som ligger på andra sidan rondellen från Fjällbackens köpcentrum sett.

• 04 Maj 2019

Besök på Böna kapell och Böna fyr

• 25 Maj - 25 Maj 2109

Båttur till Lövgrund

Info och anmälan Lennart senast 23.5, 070-662 32 53. Samling vid Dammbron kl 09.30 för samåkning till Utvalnäs. Vår båtutflykt går i år till Lövgrund. Det är en pärla ute i Gävlebukten. Lars-Erik Nordin är vår skeppare och vi transporteras med hans fina ombyggda fiskebåt. Ute på Lövgrund kommer Lennart Löf, som sedan länge har sitt smultronställe på ön, berätta om öns historia och kapellet. Medtag matsäck, som vi intar ute på Lövgrund. Kostnaden för transporten är 100 kr/person. Maximalt antal deltagare är 12 personer. ”Först till kvar” gäller. Räkna med att vi är hemma omkring kl. 15.00 Vid otjänlig väderlek kan färden ställas in.

Vår båtutflykt går i år till Lövgrund. Det är en pärla ute i Gävlebukten.

Medlem: 100 kr

• 06 Jun 2019

Vandring Mackmyra-Högbo

Samling vid IKEA, Valbo kl 08:30 Torsdag 6/6 kl 8:30 - c:a 17:00, cirka 15 km Info och anmälan senast 4/6 till Lennart 070-662 32 53. Pilgrimsvandring längs Gästrikeleden från Mackmyra bruk till Högbo bruk. Vandringen leds av pilgrimspräst Rickard Borgenback och går längs lättvandrade vägar och stigar. Medtag fika och lunch.

• 29 Jun 2019

Besök i trädgård

Grete Lauritzen visar sin fantastiska trädgård i Norra Åbyggeby. Trädgården har visats både vid ”Öppen trädgård” och Tidningen Lands trädgårdsevenemang. Grete kommer att servera kaffe med kaka efter visningen till en kostnad av 30 kr.

Lördag 29/6 KL 10.00. Ett annorlunda datum för en STF aktivitet, men det är vid denna tid som trädgården står i full blomning. Info och anmälan senast 26/6 till Lennart 070-6623253. Samling vid Dammbron kl 09.30 för samåkning.

Icke-medlem: Gratis