Besök i trädgård

STF Gästrikland

29 Jun 2019

Inte medlem
Lördag 29/6 KL 10.00. Ett annorlunda datum för en STF aktivitet, men det är vid denna tid som trädgården står i full blomning. Info och anmälan senast 26/6 till Lennart 070-6623253. Samling vid Dammbron kl 09.30 för samåkning.
Grete Lauritzen visar sin fantastiska trädgård i Norra Åbyggeby. Trädgården har visats både vid ”Öppen trädgård” och Tidningen Lands trädgårdsevenemang. Grete kommer att servera kaffe med kaka efter visningen till en kostnad av 30 kr.
  • Senaste datum för anmälan: 26/06
  • Samling: Dammbron , 09:30
  • Plats: Norra Åbyggeby
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lennart Månson, 070-662 32 53

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 07 Mar - 10 Mar 2019

Skidresa till Harsa, Järvsö

Som vanligt åker vi veckan efter Vasaloppet då trängseln i de välpreparerade spåren inte är så stor. Årets resa är en jubileumsresa då vi har åkt till Harsa under flera år. Harsa har snögaranti.

Info och anmälan senast 18/1 till Eiran 0767-985377 Anmälan är bindande. Resan omfattar helpension i dubbelrum i vandrarhemmet samt sänglinne, bastu och spåravgift. Paketpris 2245 kr för STF-medlemmar. För enkelrum tillkommer 330 kr. Efter bekräftelse om plats ska avgiften senast torsdag 8/2 betalas till 936810-1 med namn på deltagaren.

Medlem: 2245 kr

• 11 Apr 2019

Studiebesök Gävle hamn

Buss för 26 personer är beställd. ”Först till kvarnen gäller”. Sponsrad bussresa: 50 kr. Natalie Gerami, Marknads- och kommunikationschef, kommer att berätta om hamnen samt ta oss med på en rundtur med buss inom området. Här finns ostkustens största containerterminal, som kommer att fördubblas under 2019. Energihamnen, som hanterar bensin, diesel och olja mm, är en av Sveriges största och lagrar bland annat allt flygbränsle till Arlanda. Även bulkterminalen, som hanterar ”styckegods” är stor. Du kan läsa mer på gavlehamn.se, www.facebook.com/gavlehamn/ eller instagram.se/gavleamn. Vi räknar med att vara tillbaka på busstorget omkring kl 12.30.

Medlem: 50 kr

• 04 Maj 2019

Besök på Böna kapell och Böna fyr

Samling vid Dammbron i Gävle för samåkning kl 09.30. Först besöker vi Böna kapell, som uppfördes 1843. Vi promenerar sedan ut till fyrplatsen och får möjlighet att klättra de 73 stegen upp i det 10 meter höga tornet. Belöningen är en fantastisk utsikt. Det är Sven-Erik Ekdahl från Böna hembygdsförening som guidar oss och berättar om vad vi ser. Den som har lust kan avsluta besöket med att fika på Böna Café – förhoppningsvis i trädgården.

• 25 Maj - 25 Maj 2109

Båttur till Lövgrund

Info och anmälan Lennart senast 23.5, 070-662 32 53. Samling vid Dammbron kl 09.30 för samåkning till Utvalnäs. Vår båtutflykt går i år till Lövgrund. Det är en pärla ute i Gävlebukten. Lars-Erik Nordin är vår skeppare och vi transporteras med hans fina ombyggda fiskebåt. Ute på Lövgrund kommer Lennart Löf, som sedan länge har sitt smultronställe på ön, berätta om öns historia och kapellet. Medtag matsäck, som vi intar ute på Lövgrund. Kostnaden för transporten är 100 kr/person. Maximalt antal deltagare är 12 personer. ”Först till kvar” gäller. Räkna med att vi är hemma omkring kl. 15.00 Vid otjänlig väderlek kan färden ställas in.

Vår båtutflykt går i år till Lövgrund. Det är en pärla ute i Gävlebukten.

Medlem: 100 kr

• 06 Jun 2019

Vandring Mackmyra-Högbo

Samling vid IKEA, Valbo kl 08:30 Torsdag 6/6 kl 8:30 - c:a 17:00, cirka 15 km Info och anmälan senast 4/6 till Lennart 070-662 32 53. Pilgrimsvandring längs Gästrikeleden från Mackmyra bruk till Högbo bruk. Vandringen leds av pilgrimspräst Rickard Borgenback och går längs lättvandrade vägar och stigar. Medtag fika och lunch.

• 29 Jun 2019

Besök i trädgård