STF Nära dig

STF Gästrikland Lokalavdelning - Kittelvägen 9, Lgh 1001, 80434 Gävle

Våra kommuner

Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Gästrikland gynnas av det kustnära läget med fiskelägen och strömmingsförädling. Jungfrukusten vid Gävle och egentligen hela kuststräckan mellan Gävle och Hälsingland bjuder på både små och stora pärlor inom kultur, natur och sevärdheter.

Ett besök i Gästriklands största stad Gävle är en självklar utgångspunkt för att lära känna regionen. Här möter du en stad som bär tydliga spår av storhetstider från sjöfart och handel. Längs Gavleån finns hamnmagasinen, de stora stenhusen från slutet av 1800-talet och Berggrenska Gården, som överlevde stadsbranden 1869. Gästrikland är också en gammal järnbruksbygd med många forn- och byggnadsminnen.

Färnebofjärdens Nationalpark är en nationalpark med ett rikt djur och fågelliv kring Dalälvens forsande vatten. Naturum i Gysinge är väl värt ett besök. Du kan också vandra den 36 mil långa Gästrikeleden och upptäcka skiftningarna i landskapet. Vid Dalälvens utlopp finns Billudden som är ett naturreservat vid Dalälvens utlopp med klapperstensfält och unikt fiskeläge.

Lokalavdelningen är speciellt intresserad av vandringar med inriktning på natur, kultur och fåglar. Lokalavdelningen har regelbundet både skid- och fjällvandringar, till exempel till Hille Klack för fågelskådning.

Lokalavdelningen grundades år 1977 och har cirka 200 medlemmar.

• 03 Sep 2017

Höstens första vandring går till Billudden söndagen den 3 sept kl 9.30

En är del av vandringen blir att plocka Havtornsbär en delikatess som vi kan kokar marmelad av. Medtag små plasthinkar ej påsar.

Vi vandrar efter Klyxenstigen ut mot den yttersta spetsen av Billudden där vi rastar och äter medhavd lunch. Det är viktigt att Du tar med dryck. Vandringen blir c:a 6-7 km. Billudden är det nordligaste...

Medlem: Gratis