STF Nära dig

STF Folkunga Lokalavdelning - Smedtorpsvägen 3, 59192 Motala

Våra kommuner

Boxholm, Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Folkunga är en bygd fylld av historia och naturupplevelser. Vid Vätterns östra strand finns det trollska Omberg med sin magnifika utsikt över den bördiga östgötaslätten. Strax bredvid ligger sjön Tåkern, en riktig dröm för fågelintresserade.

Vid Omberg finns ruinen av Alvastra kloster och här finns också Hästholmen med fina dykningsmöjligheter. Lite längre norrut ligger Vadstena, en riktig sommaridyll med sitt Vasaslott och gamla kvarter med små gränder. Skänninge, mitt på slätten, är en av Sveriges äldsta städer där gatunätet fortfarande är detsamma som på medeltiden.

Några av Sveriges finaste insjöbad finns i Vättern norr om Vadstena och i Motala. Fortsätter man norrut kommer man till den gamla kurorten Medevi. Mellan Väderstad och Gränna går en sevärd turistväg med strålande utsikt över Vättern och den berömda runstenen vid Rök.

Vid sjön Sommens norra ände ligger Boxholm som är en bra utgångspunkt för paddlingsutflykter till sjöns alla små öar och kobbar. Den vandringsintresserade kan också följa Östgötaleden som går genom Folkungabygden.

STF folkunga lokalavdelning ordnar regelbundet aktiviteter av olika slag som präglas av natur, kultur och friluftsliv som är STF:s signum. Lokalavdelningen har cirka 120 medlemmar.

Bli medlem du också, kontakta oss på stffolkunga@stfturist.se

• 06 Dec 2017

Elden sprakar i kaminen

Vi umgås på STF Tåkerns fina vandrarhem i Svanshals. Glögg, julgröt och skinksmörgås står på menyn den här kvällen. Någon berättar sagor för både vuxna och barn medan elden sprakar i kaminen.

Lotteri med fina priser utlovas. Anmälan senast 3 dec till Björn 070-3958974 eller stffolkunga@stfturist.se Kostnad 90:- (icke medlem 120:-).

Medlem: 90 kr

Icke-medlem: 120 kr