Brunnsgårdens ladugård i Vistorp

placeholder for local activities whithout image.

STF Falköping Tidaholm

15 Jun

Brunnsgårdens ladugård i Vistorp hos Kristina Persson. Lördagen den 15 juni kl 15:00. Anmälan senast 10 juni till Ingalill 0515-16583 eller Sture 0515-15618. Kostnad för visning och fika, Kaffe+ smörgås och tårta 60kr. Samåkning från medborgarhuset i Falköping kl 14:15.
Kristina Persson i Vistorp har renoverat sin ladugård, byggd 1901 och tillbyggd på 60- och 70 talet. I ladugården har Kristina inrett en cafédel, som har gott om sittplatser och erbjuder hembakat från vedspisen "Knaster", en loppisdel och en presentbutik, där hon säljer lite av varje, bl.a. egentillverkade kort. Det finns också ett museum som har enn "farfar/farmors- del", med föremål som använts på gården i fyra generationer. I Garaget finns 6 välvårdade veterantraktorer och 4 bilar.
  • Senaste datum för anmälan: 10/06
  • Samling: På plats eller medborgarhuset Falköping , 14:15
  • Plats: Vistorp
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Inga-Lill 0515-16583 eller Sture 0515-15618.

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 27 Apr

Dimbo- Ottravads kyrka och Dimbo gravfält

Dimbo och Ottravad hade tidigare varsin kyrka från 1100- talet som revs i början på 1800- talet och ersattes av den nya som stod färdig 1817. Den korsformade vitrappade kyrkan är Tidaholms pastorats största. Bland de många inventarierna finns Ottravads dopfunten från 1100- talet. Dimbo gravfält från yngre järnåldern är Västergötlands största gravfält med närmare 300 fornlämningar omedelbart sydost om byn. Vi blir guidade av en ortsbo.

Lördagen den 27 april kl 11:00. Samåkning från Medborgarhusets parkering Falköping kl 10:15. Ansvarig Bengt 070 5478042. Ryggsäcksfika.

• 07 Maj

Kulturkväll årets landskap Närke

Vi sammanfattar det vi lärt oss om Närke. Information om resan till Närke. Kaffe och smörgås serveras.

Tisdagen den 7 maj kl 19:00 i studiefrämjandets lokaler Falköping. Anmälan till Hans 0738332121 senast den 3 maj.

• 18 Maj

Vandring utmed kvarnbäcken i Falekvarna.

Redan under medeltiden omtalas Falekvarnabäcken, Vilket antyder vattendragets betydelse i det relativa vattenfattiga landskapet. Falekvarna var en utpräglad kvarnby. Det fanns 13 kvarnar på en sträcka på 2 km. Kvarnarna var i allra högsta grad beroende av varandra eftersom det inte fanns några egentliga kvarndammar, vattnet i bäcken räckte oftast till om kvarnarna malde i "rätt ordning." Vi får se mjölnaren i arbete i Mellomkvarn.

Vandring utmed kvarnbäcken i Falekvarna från Mellomkvarn till Nätered. Lördagen den 18 maj kl 14:00. Samåkning från Medborgarhuset Falköping kl 13:30. Ryggsäcksfika som vid behöv kan drickas inomhus.

• 06 Jun

6 juni Nationaldagen

Vi medverkar vid nationaldagsfirandet i Falköping. Se FT för tid och plats och mer information.

• 15 Jun

Brunnsgårdens ladugård i Vistorp