STF Falköping Tidaholm Lokalavdelning

STF Falköping Tidaholm Lokalavdelning - NOLGÅRDSGATAN 35,, 52130 Falköping

Våra kommuner

Falköping, Tidaholm

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Välkommen till STF Falköping Tidaholm. Vi innefattar kommunerna Tidaholm och Falköping. Inom regionen finns många vandringsleder, särskilt pilgrimsleder. Dessa går bland annat mellan klosterruinen i Gudhem till Varnhems klosterkyrka.

Hökensås utanför Tidaholm är ett paradis för alla fiskeentusiaster, men även bär- och svampplockning är attraktiva upplevelser. Runt Falköping finns de flesta megalitgravarna inom Västra Götaland. De är lätta att beskåda eftersom det finns flera stycken inom Falköping stad med gångavstånd från varandra. Falköpings kommun har flera vackra platåberg, varav mest kända är Mösse- och Ålleberg. Mösseberg är skidentusiasternas berg med flera nedfarter, men även olika motionsspår att använda på sommaren. Ålleberg har blivit känt för sin segelflygskola, särskilt sedan filmen med Alice Babs spelades in där.

Lokalavdelningen har många olika programpunkter både höst och vår med bland annat vandringar. Har en liten tävling varje år som kallas triplettvandring och den som har gått tre gånger är med och delar på olika priser. Företagsbesök och kulturaktiviteter ingår också i lokalavdelningens aktiviteter.

Varje vinter läser vi om ett speciellt område, nu senast Åland, vilket vi under sommaren gjorde en resa till och undersökte vad vi har läst om. Lokalavdelningen har cirka 100 medlemmar.

• 25 Maj

Klosterträdgården/Stenmuseet/Minneslunden Gudhem

Annelie samt någon mer från Katarinaföreningen berättar om: Klosterträdgården/ Stenmuseet/ Minneslundens tillkomst. Annelie berättar om sin biodling och säljer honung för 75 kr burken.

Lördagen den 25 maj, klockan 15.00. Kostnad kaffe, fralla och kaka 50 kr. Avresa från medborgarhusets parkering kl 14.30. Anmälan till Inga-Lill senast den 20 maj tfn 070-3023649.

Medlem: 50 kr

• 19 Jun

Vandring vid Djurparken Mösseberg.

Vi vandrar i den fina naturen i och runt djurparken där vi kan njuta av de fina utsikterna lika mycket som de fina djuren. Ta med dig barnvagn, rullator, stavar eller bara apostlahästarna om du vill och gå på de fina grusvägarna. Vandringen avslutas med att Föreningen bjuder på grillad korv med bröd och dryck.

Onsdagen den 19 juni kl. 18.00. Anmäl gärna att du kommer och ev. allergier till Johan tfn 070-5785345 senast den 15 juni.

Medlem: Gratis