STF Falköping Tidaholm Lokalavdelning

STF Falköping Tidaholm Lokalavdelning - Dalavägen 8, 52162 Stenstorp

Våra kommuner

Falköping, Tidaholm

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Välkommen till STF Falköping Tidaholm. Vi innefattar kommunerna Tidaholm och Falköping. Inom regionen finns många vandringsleder, särskilt pilgrimsleder. Dessa går bland annat mellan klosterruinen i Gudhem till Varnhems klosterkyrka.

Hökensås utanför Tidaholm är ett paradis för alla fiskeentusiaster, men även bär- och svampplockning är attraktiva upplevelser. Runt Falköping finns de flesta megalitgravarna inom Västra Götaland. De är lätta att beskåda eftersom det finns flera stycken inom Falköping stad med gångavstånd från varandra. Falköpings kommun har flera vackra platåberg, varav mest kända är Mösse- och Ålleberg. Mösseberg är skidentusiasternas berg med flera nedfarter, men även olika motionsspår att använda på sommaren. Ålleberg har blivit känt för sin segelflygskola, särskilt sedan filmen med Alice Babs spelades in där.

Lokalavdelningen har många olika programpunkter både höst och vår med bland annat vandringar. Har en liten tävling varje år som kallas triplettvandring och den som har gått tre gånger är med och delar på olika priser. Företagsbesök och kulturaktiviteter ingår också i lokalavdelningens aktiviteter.

Varje vinter läser vi om ett speciellt område, nu senast Åland, vilket vi under sommaren gjorde en resa till och undersökte vad vi har läst om. Lokalavdelningen har cirka 100 medlemmar.

• 27 Mar

Kulturkväll med natur och blomfoto.

Ulla och Kjell Lindmark från Mullsjö visar bilder och berättar minnen från resa till Nya Zeeland.

Onsdagen den 27 mars kl 19:00. Fritidslokalen Södra Vilhelmsberg. Kostnad inträde och fika 50kr medlem och 60kr ej medlem. Anmälan till Berit 0515-12899 senast 24 mars.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 27 Apr

Dimbo- Ottravads kyrka och Dimbo gravfält

Dimbo och Ottravad hade tidigare varsin kyrka från 1100- talet som revs i början på 1800- talet och ersattes av den nya som stod färdig 1817. Den korsformade vitrappade kyrkan är Tidaholms pastorats största....

Lördagen den 27 april kl 11:00. Samåkning från Medborgarhusets parkering Falköping kl 10:15. Ansvarig Bengt 070 5478042. Ryggsäcksfika.

Medlem: Gratis