Tipspromenad

STF Bråvalla

25 Sep

Vi går på de märkta spåren och bestämmer längd gemensamt. Kom med eller utan stavar! Tisdagar från 14/8 till och med oktober. Start klockan 17.00 vid Tjalvegården, spårskylten. (I oktober start kl 16.00 p.g.a. mörkret) Ingen föranmälan eller avgift. Välkomna!
  • Samling: Vrinneviskogen, spårskyltarna , 17:00
  • Plats: Vrinneviskogen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ing-Britt, 070-222 91 16

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 19 Sep

Litteratur i Norrköping - Drottningens juvelsmycke

Onsdag 19/9 kl 15.30, samling vid Folkborgens P-plats, Norrköping. En vandring inspirerad av boken Drottningens Juvelsmycke av C J L Almqvist från 1834. Boken utspelar sig delvis i skogarna kring Marmorbruket, Kolmården. Vi besöker platser som kan ha inspirerat Almqvist och talar om boken och författaren. Vandringen tar ca 2 timmar

Anmälan senast 18/9 till vandringsledare Eva, på tel 070 965 4231 eller eva.katting@ liu.se Medtag fika för en kortare rast. Kostnad för samåkning tillkommer.

• 25 Sep

• 30 Sep

Höstvandring vid Yxningen

Vegalla och Hästenäs kyrkoskog är två reservat, som ligger på nordvästra sidan av den stora sjön Yxningen. Vi besöker Vegalla först och sedan förflyttar vi oss med bil till Hästenäs. Det är mycket gammal skog med vildmarkskaraktär som vi får uppleva under vandringen i reservaten.

OBS Denna gång startar vi kl 09.00. Samåkning kl 9.00 från pendlarparkeringen vid spårvagnshållplats Trumpetargatan, Norrköping. Kostnad för samåkning. Anmälan till färdledaren Kari Adolfsson tel. 0736978638 senast 29/9.

• 02 Okt

• 07 Okt

Höstvandring i Bråvikens naturreservat

Bråvikens naturreservat är Östergötlands största. På Yxnö rör vi oss mellan urgamla tallar i hällmarkstallskogen och strandlinjens kalspolade hällar där vi ser vackra mönster av ådergnejs.

OBS denna höstvandring har avresetid 9,00. Samåkning från centralbadet i Norrköpings parkeringsplats. Anmälan senast 6/10 till vandringsledare Lisa, lisa.hammar@telia.com Medtag matsäck och oömma kläder. Kostnad för samåkning.

• 09 Okt

• 14 Okt

Höstvandring Vångamilen

Vångaleden en är dryg en mil lång och går på både mindre vägar och stigar. Leden går utmed sjöarna Axsjön och Hälen, samt förbi de gamla järngruvorna i Tolskepp.

Samåkning från P-plats Borgen, Folkborgsvägen, Norrköping kl 09.30. Anmälan senast 13/10 till Kari tel 073 697 8638. Matsäck och oömma kläder! Kostnad för samåkning.

• 16 Okt

• 18 Okt

En vandrarhemsvärd på resa

Vi får träffa Josef Puschl, ägaren till vandrarhemmet Kapten Billes i Norsholm. Han berättar om spännande resor. Vi erbjuds en välsmakande gulaschsoppa med tillhörande dryck.

Torsdag 18/10 samling vid Centralbadet i Norrköping kl. 17.30. Anmälan senast 17/10 till Christer, på tel 070 810 8270 eller christer@goldhammer.se. Kostnad inkl mat och lättdryck: Medlem 130:- och icke medlem 150:- Max 40 deltagare, först till kvarn. Kostnad för samåkning.

Medlem: 130 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 21 Okt

Höstvandring vid Ågelsjön och Rödgölen

Ågelsjön är ett av Norrköpings mest besökta naturområden. Vandringen länkar till rödgölenskogens naturreservat. Här fnns en ovanlig stillhet och tystnad och du kan njuta av skogens egna ljud.

Söndag 21/10 kl 9.30, samåkning från Borgens P-plats, Folkborgsvägen, Norrköping. Anmälan senast 20/10 till vandringsledare Eva, på tel 0709654231 eller eva.katting@liu.se. Medtag matsäck och oömma kläder. Kostnad för samåkning.

• 23 Okt

• 28 Okt

Höstvandring i Tinnerö eklandskap

Tinnerö eklandskap är ett böljande beteslandskap med gamla grova ekar, mitt i Linköping. Här lever mängder av ovanliga växter och djur. Området är rikt på fornlämningar, speciellt är spåren från järnåldern synnerligen välbevarade.

OBS, NU GÄLLER VINTERTID! Söndag 28/10 kl 9.30, samåkning från Folkborgens P-plats, Norrköping. Anmälan senast 27/10 till vandringsledare Eva, på tel 070 965 4231 eller eva.katting@liu.se. Medtag matsäck och oömma kläder. Kostnad för samåkning.

• 30 Okt

• 08 Nov

En dag i Kimstad

I Kimstad finns ett multinationellt företag som tillverkar ett vitt pulver. Råvaran kommer från lokala odlare. Pulvret exporteras till många länder. Detta låter ju spännande! STF Bråvalla har fått förmånen att göra ett studiebesök hos detta företag, Tate & Lyle.  Vi besöker även Kimstads ståtliga barockkyrka, äter lunch på pizzerian samt tar en titt på hembygdsföreningens fina skolmuseum och deras andra samlingar.

Samåkning kl 9.30 från Folkborgens P- plats, Norrköping. TIDIG ANMÄLAN, senast 23/10, till Elisabet tel 073 056 38 62. eller stfbravalla@stfturist.se Avgift medlem 20 kr, övriga 50 kr. Kostnad för lunch och samåkning tillkommer.

Medlem: 20 kr

• 24 Nov

Allemansrätten i Sverige - dåtid, nutid, framtid

Klas Sandell, professor i kulturgeografi samt medlem i STF Bråvalla, håller ett kortare föredrag om allemansrättens utveckling i Sverige. Vi får sedan delta i efterföljande diskussion i ämnet. Lång fikapaus för trevlig samvaro.

Anmälan senast 22/11 till Elisabet tel 073 056 38 62 eller stfbravalla@stfturist.se

Medlem: 20 kr

• 09 Dec

2:a Advent på Vikbolandet

Pingstförsamlingen på Vikbolandet har sin kyrka i en rödmålad stuga i Östra Ny. Pingströrelsen kom till Sverige från USA i början av 1900-talet. Idag är pingströrelsen en världsvid kyrka med ca 130 miljoner medlemmar. Vi är välkomna till gudstjänsten. Vid kyrkkaffet efteråt berättar en församlingsmedlem för oss om verksamheten här på Vikbolandet, förr och nu.

Samåkning kl 09.10 från P-platsen, spårv-hpl Trumpetaregatan, Norrköping. Frivillig kollekt. Kostnad för samåkning. Anmälan senast 6/12 till Elisabet 073 056 3862 eller stfbravalla@stfturist.se

• 14 Dec

Campus Norrköping

För 21 år sedan startade Linköpings Universitet ett Campus i Norrköping. I dag läser drygt 5 000 studenter här. Forskning bedrivs bl.a. inom visualisering, organisk elektronik och migration. Under en timma får vi gå med guide genom gamla industribyggnader, som förvandlats till modern undervisningsmiljö.

Visningen startar 12.00. Var på plats innan, annars kanske du inte hittar gruppen! Anmälan senast 13/2 till Elisabet 073 056 3862 eller stfbravalla@stfturist.se Begränsat antal platser.

• 19 Jan

Norrköpings Skolmuseum

Känn dig som skolbarn på nytt! Skolmuseet har fyra klassrum. Här finns böcker, planscher och åskådningsmaterial från gången tid. Ingrid och Arne Borgstedt, STF-are och lärare, tar hand om oss. Museet har skyltade infarter från både Repslagareg.och Hantverkareg. P-tillstånd kan fås gratis i museet.

Anmälan senast 17/1 till stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 38 62. Ingen avgift. Fika serveras.

• 03 Feb

STF Bråvalla årsmöte 2019

Kom och gör din röst hörd på vårt årsmöte. Vi bjuder på fika. Jörgen Illum visar sitt nya bildspel ”På resande fot med biskop Brask”.

Anmälan senast 30/1 till Ing-Britt Haslum tel 070 222 9116 eller ingbritt.haslum@gmail.com