Ännu en gång ett besök på …Pressbyråns Museum

STF Botvid

24 Apr

Inte medlem
Pressbyrån har anor från 1906 och vi får höra roliga berättelser från den tiden och fram till idag av två före detta pressbyråanställda äldre herrar. De berättar hur försäljningen av tidningar började och hur sortimentet har förändrats fram till idag. Vi får också titta på olika ting som fanns i pressbyråkioskerna som gamla vykort, uniformer mm. Detta museum är lite speciellt då det endast är öppet för bokade grupper. Begränsat antal deltagare. Möjlighet till lunchbuffé i närliggande restaurang.
  • Senaste datum för anmälan: 18/04
  • Samling: Utanför Pressbyråns butik, Strandbergsgatan 61. Åk T-bana till Stadshagen , 10:45
  • Plats: Stadshagen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Monica Erlandsson, 070-3689222 eller stfbotvid@stfturist.se

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 20 Mar

Alfa Laval Tumba, repris

Ta tillfället i akt att göra ett besök på det största industriföretaget inom STF Botvids region. Alfa Laval är 134 år ungt och är verksamt i 100 länder med totalt 17 000 anställda. Alfa Lavals kärnverksamhet baseras på tre nyckelteknologier: värmeöverföring, separering och flödeshantering. Alla tre har stor betydelse för industriföretag världen över och Alfa Lavals tekniska expertis innehar här en ledande ställning. Tumba är centrum för separatorutvecklingen inom koncernen med produktutveckling, tekniskt och produktmässigt stöd samt reservdelar. Vi kommer att få en företagspresentation och en rundvisning. Aktivitetens längd max 2 timmar. Lokalmedlemmar i STF Botvid har företräde, därefter STF-medlemmar och i tredje hand, utomstående.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 28 Mar

Bornsjöverket, studiebesök

Bornsjöverket är regionens nyaste vattenreningsverk. Här renas under höstmånaderna Bornsjön från fosfor och under övrig tid utgör verket det första reningssteget innan vattnet pumpas vidare till Norsborgsanläggningen. Stockholm Vatten och Avfall, som äger och driver anläggningen, visar, berättar och svarar på frågor. Max 30 besökare. Beakta att anläggningen har trappor.

Icke-medlem: 80 kr

• 04 Apr

Det sitter i Väggarna

Många av er har säkert tittat på TV-programmet ”Det Sitter i väggarna” och fascinerats av hur mycket information man kan få fram om en viss byggnad. Leif Mörkfors är en av de personer bakom programmet som gör efterforskningar i olika arkiv för att få fram data. Han kommer till oss och berättar i ord och bild om processen och vedermödorna för att hitta information. Kanske drar han någon ”hemlis” omkring programmen och dess medverkande som inte framgår i rutan. Leif är också en hängiven och rutinerad släktforskare

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 11 Apr

Polisfordonsamlingen i Tullinge

Visste ni att polisen har en fordonssamling i Tullinge? Jo, det är faktiskt sant. Där finns ett 60-tal fordon; bilar såsom Porsche, Plymouth Valiant, Opel Kapitän och en Volkswagen ”Bubbla” från 1974 m.fl. samt ett antal motorcyklar. Vi kommer att få en guidad visning. riktar sig mot vuxna. Min 20 vuxna, max 40 deltagare. Barn är välkomna men visningen riktar sig mot vuxna

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 24 Apr

Ännu en gång ett besök på …Pressbyråns Museum

Icke-medlem: 70 kr

• 12 Maj

Vandring, Hälsans stig i Salem med guide

Vad har hänt de senaste 40 - 50 åren sedan Salem byggdes och vad ska hända framöver – bostadsbyggande, skolor etc? Björn Möllersten berättar under lätt vandring 7 km på fina gångvägar i Salem med målet Garnuddens naturreservat. Här finns eld för grillning och plats för medhavd fika. STF Botvid bjuder på korv och bröd. Under vandringen tillbaka till Rönninge torg kan man studera ett rikt fågelliv med bl.a. häger och andra vattennära fåglar

Medlem: Gratis

• 18 Maj

Björksättra gård – ett stadsnära jordbruk

Välkommen till Björksättra gård som är en KRAV-gård med hundratalet kor, tjurar och kalvar som betar hagarna och håller markerna öppna. På gårdens åkrar skördas foder till djuren med moderna maskiner. Lantbrukarparet Lasse och Sara berättar om vad som sker på ett modernt familjejordbruk, om hur kött produceras och hur de öppna markerna vi stadsbor tar för givna sköts med hjälp av djuren. Ta del av glädjen av att bo och arbeta på landet och få en förståelse för allt arbete och omsorg som krävs för att vi alla ska kunna få tillgång till bra livsmedel.

Icke-medlem: 80 kr

• 24 Maj

Blomstervandring i Hörningsnäs naturreservat, Grödinge

När våren är som skirast och fåglarna sjunger som vackrast söker vi oss ut i markerna vid Hörningsnäs för att under Kurt Hermelins ledning titta på vårens ”alla” växter – såväl de vanliga som de mer exklusiva. Ta för årstiden på lämpliga kläder; ta för aktiviteten med lämplig utrustning - kikare, kamera och kanske lupp, och för trevnaden och orken, fika. Aktiviteten som genomförs i samverkan med Naturskyddsföreningen beräknas till två timmar inkl. fikarast. Hörningsnäs naturreservat är 10 ha lövskog varav 0,67 ha är äng som sköts av Botkyrka-Salems Naturskyddsförening i samarbete med Botkyrka kommun. Vi går den en km långa ”rundstigen”, en naturstig inrättad 2018 av Botkyrka kommun. Vi kommer bl.a. att få se 100-tals röda spiror av orkidén Sankt Pers nycklar och 1000-tals gullvivor. Till Hörningsnäs med bil: Åk mot Skanssundet via Vårsta och Grödinge kyrka till avtagsvägen mot Grönslätt och därifrån 900 meters färd mot Grönslätt till parkeringen vid gärdsgården.

Till Hörningsnäs med buss: Buss 727 från Tumba kl 14.40, avstigning vid Hörningsnäs hållplats och därifrån 900 meter promenad mot Grönslätt till parkeringen vid Gärdsgården. Returbussen går kl 17.25. Samling: Kl 15.30 vid parkeringen i Hörningsnäs.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 20 kr