STF Borås Lokalavdelning

STF Borås Lokalavdelning - Yxhammarsgatan 8, 50331 Borås

Våra kommuner

Bollebygd, Borås, Ulricehamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Vandrarhem

STF har inget vandrarhem i Borås, närmaste STF boende finns i Ulricehamn.

Boråstrakten präglas av ett kuperat och sjörikt skogslandskap med knallestaden Borås som nav. Trakten har varit bebyggd sedan stenåldern och är en av landets mest särpräglade industriregioner, där knalletraditionen lever vidare genom de många postorderföretagen.

Lokalavdelning erbjuder ett omväxlande program med stadsdelsvandringar, teaterbesök, studiebesök, kyrkobesök, film- och bildvisningar och trevliga bussresor i och utanför landet. Under vår och höst genomförs även onsdagsvandringar genom stad och omgivningar.

I Borås närhet finns åtskilliga naturreservat. Bland annat Rya åsars naturreservat, som är ett friluftsområde med tjugo kilometer märkta vandringsleder och stigar, spännande naturområde, klippbranter och utsiktsplatser.

Runt om i omgivningarna finns även gott om kulturminnesmärken från tidig medeltid och framåt. Intressanta och trevliga utflyktsmål är Hedareds stavkyrka som är landets enda bevarade medeltida stavkyrka. Sundholmens Slottsruin och Torpa Stenhus är också välbesökta utflyktsmål. Båda är medeltidsborgar med spännande historia.

Lokalavdelningen har varit igång sedan 1980 och har cirka 350 medlemmar.

• 23 Jan 2019

Vintervandringar 2019

Vandringarna är mestadels 5-7 km långa. Fika medtages. Tänk på att ha bra kläder och utrustning! Plats för vandringarna bestäms från gång till gång utifrån väderförhållandet. Information härom meddelas...

Samling för samåkning strax före 9.00 vid Coop rekommenderas starkt. Vi tänker på miljön, hjälper vandrare utan bil, och minskar behov av parkeringsplatser vid resp. startplats

• 05 Feb 2019

Att skydda sig mot rånare

Polis Klas Persson ger tips om vad vi bör tänka på för att undvika att bli rånade, hemma eller utomhus. I kostnaden ingår kaffe/te och smörgås: Avgiften insättes på Plusgiro 72 40 45-0.

Anmälan till Christina bchjoh@comhem.se senast 30 januari

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 19 Feb 2019

Tisdagslunken

Vandring för oss som går i lite lugnare takt och vill njuta av vår hembygds fina omgivningar. Fika medtages. Vandringarna är ca 3-4 km.

Plats bestäms från gång tillgång och uppdateras regelbundet på vår hemsida

• 21 Feb 2019

Årsmöte 2019

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar och en kaffe/te paus gör vi en tillbakablick på det gångna året. Det blir en presentation baserat på bilder tagna av våra fotografer som var på plats.

Har du frågor eller synpunkter att beröras på mötet, hör av dig till Christian senast en vecka före mötet.

• 07 Mar 2019

Studiebesök på Atria korv (f.d. Filos)

Vi får en guidad tur och ser tillverkningen av bl.a. ”Onsalakorv”.

Anmälan till Christina bchjoh@comhem.se senast 1 mars. Samåkning från Coop kl 9.00. Begränsat antal deltagare!

Icke-medlem: 100 kr