STF Borås Lokalavdelning

STF Borås Lokalavdelning - Yxhammarsgatan 8, 50331 Borås

Våra kommuner

Bollebygd, Borås, Ulricehamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet.

Vandrarhem
STF har inget vandrarhem i Borås, närmaste STF-boende finns i Ulricehamn.

Boråstrakten präglas av ett kuperat och sjörikt skogslandskap med knallestaden Borås som nav. Lokalavdelningen erbjuder ett omväxlande program med stadsvandringar, studiebesök, föreläsningar, bildvisningar och trevliga bussresor. Under vår och höst genomförs även veckovisa vandringar i stad och omgivningar.

I Borås närhet finns åtskilliga naturreservat. Bland annat Rya åsars naturreservat, som är ett friluftsområde med tjugo kilometer märkta vandringsleder och stigar, spännande naturområden, klippbranter och utsiktsplatser. Runt om i omgivningarna finns även gott om kulturminnesmärken från tidig medeltid och framåt. Bland intressanta och trevliga utflyktsmål finns Hedareds stavkyrka som är landets enda bevarade medeltida stavkyrka. Sundholmens Slottsruin och Torpa Stenhus är också välbesökta utflyktsmål. Båda är medeltidsborgar med spännande historia.

Trakten är också en av landets mest särpräglade industriregioner, där en omfattande textilindustri helt dominerade bygden fram till mitten av 1900-talet. Idag finns en mångskiftande industriell verksamhet, som bland annat gynnas av närheten till Göteborg. Textilhögskolan har sitt säte i Borås. Här sker bland annat forskning och utveckling av nya textilmaterial. Knalletraditionen lever vidare genom olika postorderföretag.

Lokalavdelningen har varit igång sedan 1980 och har cirka 375 medlemmar.

• 26 Feb 2019

Tisdagslunken VT19

Vandring för oss som går i lite lugnare takt och vill njuta av vår hembygds fina omgivningar. Fika medtages. Vandringarna är ca 3-4 km.

Plats bestäms från gång tillgång och uppdateras regelbundet på vår hemsida. För info kontakta Ulla Benjaminsson 0730-489060 eller Inga-Lill Hedlund 0730-722827

• 27 Feb 2019

Onsdagsvandringar VT19

Vandringarna är mestadels 5-7,5 km långa. Fika medtages. Tänk på att ha bra kläder och utrustning! Plats för vandringarna meddelas här på STFs hemsida. Körtiden från Coop (start 9.00) till resp. plats,...

Samling för samåkning strax före 9.00 vid Coop rekommenderas starkt. Vi tänker på miljön, hjälper vandrare utan bil, och minskar behov av parkeringsplatser vid resp. startplats .

• 07 Mar 2019

Studiebesök på Atria korv (f.d. Filos)

Vi får en guidad tur och ser tillverkningen av bl.a. ”Onsalakorv”.

Anmälan till Christina bchjoh@comhem.se senast 1 mars. Samåkning från Coop kl 9.00. Begränsat antal deltagare!

Icke-medlem: 100 kr

• 11 Apr 2019

Besök på Viareds flygfält

Viared är ett av de få industriområden i Sverige som har ”egen” flygplats. Det är en ideell förening som driver flygplatsen, som ägs av Borås stad. Här finns tre aktiva flygklubbar med tillsammans ca...

Samåkning från Coop 15.30.

Icke-medlem: 100 kr

• 17 Apr 2019

Korsvägsvandring

Vi gör en vandring kring påskens budskap på en tillgänglighetsanpassad led (4 km). Ledare: Lena-Maria Olsson Floberg, präst i Fristad. Fika medtages och avnjuts efter vandringen

Samåkning från Coop kl. 9.00 till Vänga kyrka. För mer info, kontakta: Eva Alsin 0705-283095: Ulla Björkman 0723-241608

• 27 Apr 2019

Långvandring VT19

En vandring för dig som vill gå en längre sträcka med mer än ett fika stopp. Mer information kommer att införas på vår hemsida.

Samling för samåkning från Coop strax före 9.00. Info: Ulla Björkman 0723-241608 eller Christina Johansson 0739-545716.

• 09 Maj 2019

Parkvandring med stadsträdgårdsmästaren

Under ca 2 timmar vandrar vi runt i några av Borås parker. Anton Spets berättar och svarar på frågor om växter och miljöer som vi ser.

Samling vid ”Orangeriet ” i Stadsparken Info: Christina Johansson, 0739-545716 eller bchjoh@comhem.se