STF Nära dig

STF Borås Lokalavdelning - Yxhammarsgatan 8, 50331 Borås

Våra kommuner

Bollebygd, Borås, Ulricehamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Boråstrakten präglas av ett kuperat och sjörikt skogslandskap med knallestaden Borås som nav. Trakten har varit bebyggd sedan stenåldern och är en av landets mest särpräglade industriregioner, där knalletraditionen lever vidare genom de många postorderföretagen.

Lokalavdelning erbjuder ett omväxlande program med stadsdelsvandringar, teaterbesök, studiebesök, kyrkobesök, film- och bildvisningar och trevliga bussresor i och utanför landet. Under vår och höst genomförs även onsdagsvandringar genom stad och omgivningar.

I Borås närhet finns åtskilliga naturreservat. Bland annat Rya åsars naturreservat, som är ett friluftsområde med tjugo kilometer märkta vandringsleder och stigar, spännande naturområde, klippbranter och utsiktsplatser.

Runt om i omgivningarna finns även gott om kulturminnesmärken från tidig medeltid och framåt. Intressanta och trevliga utflyktsmål är Hedareds stavkyrka som är landets enda bevarade medeltida stavkyrka. Sundholmens Slottsruin och Torpa Stenhus är också välbesökta utflyktsmål. Båda är medeltidsborgar med spännande historia.

Lokalavdelningen har varit igång sedan 1980 och har cirka 350 medlemmar.