STF Nära dig

STF Borås Lokalavdelning - Yxhammarsgatan 8-10, 50331 Borås

Våra kommuner

Bollebygd, Borås, Ulricehamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Boråstrakten präglas av ett kuperat och sjörikt skogslandskap med knallestaden Borås som nav. Trakten har varit bebyggd sedan stenåldern och är en av landets mest särpräglade industriregioner, där knalletraditionen lever vidare genom de många postorderföretagen.

Lokalavdelning erbjuder ett omväxlande program med stadsdelsvandringar, teaterbesök, studiebesök, kyrkobesök, film- och bildvisningar och trevliga bussresor i och utanför landet. Under vår och höst genomförs även onsdagsvandringar genom stad och omgivningar.

I Borås närhet finns åtskilliga naturreservat. Bland annat Rya åsars naturreservat, som är ett friluftsområde med tjugo kilometer märkta vandringsleder och stigar, spännande naturområde, klippbranter och utsiktsplatser.

Runt om i omgivningarna finns även gott om kulturminnesmärken från tidig medeltid och framåt. Intressanta och trevliga utflyktsmål är Hedareds stavkyrka som är landets enda bevarade medeltida stavkyrka. Sundholmens Slottsruin och Torpa Stenhus är också välbesökta utflyktsmål. Båda är medeltidsborgar med spännande historia.

Lokalavdelningen har varit igång sedan 1980 och har cirka 350 medlemmar.

• 02 Maj 2018

Onsdagsvandringar våren 2018

Vandringarna är 5-7 km långa. Fika medtages. Tänk på att ha bra kläder och utrustning! Plats för vandringarna kommer att uppdateras regelbundet här på STFs hemsida. Körtiden från Coop (start 9.00) till...

Samling för samåkning strax före 9.00 vid Coop rekommenderas starkt. Vi tänker på miljön, hjälper vandrare utan bil, och minskar behov av parkeringsplatser vid resp. startplats

• 05 Maj 2018

Gökotta för hela familjen

Vi samlas vid dammen på Kransmossen där det blir aktiviteter för barn och vuxna. Tipspromenad på Naturstigen och hinderbana mm. Var och en tar med egen fika och korv om man vill grilla. Glöd finns.

• 08 Maj 2018

Tisdagslunken VT 18

För oss som går i lite lugnare takt och vill njuta av vår hembygds fina omgivningar. Fika medtages. Vandringarna är ca 3-4 km. Samling bestäms från gång till gång och uppdateras regelbundet på vår hemsida

Ulla Benjaminsson 0730-489060 eller Birgit Larsson, 033-101476