Vandring Järnavik - Garanäs 20190602

Familjeutflykt

STF Östra Blekinge

02 Jun

Start kl 09.45 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativt kl 10.30 intill receptionen vid Järnaviks campingplats, vid badplatsen. Vandring ca 7 km, mestadels lätt vandring, medelsvår vandring en kortare sträcka. Både skogsterräng, grusväg och asfalt. Medtag matsäck, tänk på extra dryck om varmt väder.
Vadnringen börjar i Järnavik, sedan kommer vi in på stigar i terräng där cykelloppet Bräknetrampen hålls. Därefter vägen mellan Kullåkra och Gyön (fikapaus här efter 3-4 kilometers vandring )förbi Svalemåla och stugbyn där. Komna till Gyön är vi alldeles i närheten av Kofi Annans berömda sommarställe. Vandringen fortsätter förbi Garnanäs och Ryssjön tillbaka till Järnavik.
  • Samling: Amiralens busshållplats i Lyckeby, eller Järnaviks campingplats , 09:45
  • Plats: Järnaviks campingplats
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Tommy Nilsson 0457-10966 e-post: sverigevandraren@telia.com

Typ av aktivitet: Vandring

• 25 Maj

Vandring Vieryds myning 20190525 (Lördag!!)

Vi startar vandringen vid den gamla valvbron vid Vierydsåns mynning i Vieryd, en by precis mitt i Blekinge längs kusten. Sedan går vi åt sydväst till Väbynäs, där vi viker av åt nordväst och går längs Väbyfjorden. Komna i närheten av Bräkneåns mynning i Väby, fortsätter vi österut till Vieryd. Förhoppningsvis står kabbelekan i full blom längs vattendragen vi passerar. Har vi tur, kanske vi får syn på den mycket sällsynta Mnemosynefjärilen, som finns här i trakten.......

Obs! Lördagsaktivitet. Start kl 09.45 vid 4-timmasparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativt kl 10.30 vid bron över Vierydsån i Vieryd, som ligger ca 13 km sydväst om Ronneby längs kustlandsvägen mellan Ronneby och Bräkne-Hoby. Lätt vandring 7km. Medtag matsäck. Info via telefon 0457-10966 eller mail:sverigevandraren@telia.com

• 02 Jun

Vandring Järnavik - Garanäs 20190602

• 09 Jun

Vandring Bröms 20190609

Vi vandrar från Fredsstenen mot Brömsehus och fortsätter in ett stycke på Möreleden. Brömsehus ligger på mark som tillhör gården Danske Bröms. Brömsehus fäste ( Brömse vallar) omnämns första gången 1366, detta var ett gränsfäste som raserades troligen redan 1436 av Engelbrekts trupper.

Start 09.45 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats i Lyckeby. Alternativ samlingplats vid Fredsstenens parkering kl 10.30. Vandringens längd 5 km. Medtag matsäck.