STF Nära dig

STF Bjäre-Åsbo - Fasanvägen 2A, 1103, 28436 Perstorp

Våra kommuner

Båstad, Klippan, Perstorp, Ängelholm, Åstorp, Örkelljunga

Bjäre Åsbos lokalavdelning välkomnar till den del av Skåne som inte bara är platt. Här bjuder naturen på dramatiska klippor vid Hovs Hallar, böljande backar med äppelodlingar ute på Bjärehalvön och ett skid- och rodeleldorado uppe på Hallandsåsen.

Sommartid är Bjärehalvön ett paradis för turister. Flera långa sandstränder och sköna badplatser finns längs hela Skäldervikens och Laholmsbuktens långa kuststräckor. Hallands Väderö lockar såväl badsugna som naturintresserade. Hela ön är ett naturreservat och för tankarna snarast till södra Europa med friskt och klart vatten och ett solrikare klimat. Till regionen hör även Båstad, tennisens Mecka, som är ett självklart utflyktsmål i regionen tillsammans med flera andra kustnära pärlor som Torekov, Vejbystrand och Ängelholm.

Turister och besökare har rika möjligheter till en aktiv semester – till exempel på cykel eller en runda på någon av de många golfbanorna. Skåneleden slingrar sig genom landskapet och inbjuder till njutbar vandring i varierad natur.

En bit in i landet ligger Örkelljunga mellan slätt och skog, vackra insjöar och orörd natur. Här blandas golf, vandring och fiske med historia och kultur. Fantehåla, Rya kyrkoruin och Ingeborrarpsgården är några självklara utflyktsmål. Vegeholms slott, Rössjöholms säteri, Herrevadskloster, Gustavsborgs säteri och Vrams Gunnarstorp är andra flera levande minnesmärken från tiden då skånska gods och herresäten var ett begrepp. Regionen brinner också av skaparlust. Ett drygt hundratal keramiker, konstnärer och gallerier kantar vägar och landsbygd. Det är oftast bara att titta in!

Lokalavdelningen värnar om det gamla kulturlandskapet sida vid sida med den moderna och levande företagskulturen. Vandringar, företagsbesök och föreläsningar är stående arrangemang på kretsens program.

Lokalavdelningen bildades år 1984, har cirka 160 medlemmar och omfattar kommunerna Ängelholm, Båstad, Örkelljunga, Åstorp, Klippan och Perstorp.

• 18 Jun 2016

VANDRING

En lätt vandring i Uggleskogen i Perstorp. Vi vandrar ca 7 km genom bokskog och på skogsvägar. Efter vandringen bjuder STF på grillad korv med bröd. Medtag fika.

Lördagen den 18 juni 2016, kl 10.00. Samling vid Ugglebadet i Perstorp.

Medlem: Gratis

• 14 Jul 2016

VANDRING

Vi vandrar kring Citadellet i Landskrona, som erbjuder stora träd, vallgravar, hav, koloniträdgårdar, slott och Selma Lagerlöf. Vandringen är ca 5 km lång. Medtag fika.

Torsdagen den 14 juli 2016, kl 09.30. Samling vid Ängelholms tågstation för tågresa till Landskrona.

Medlem: Gratis