STF Nära dig

STF Bjäre-Åsbo Lokalavdelning - Fasanvägen 2A, 1103, 28436 Perstorp

Våra kommuner

Båstad, Klippan, Perstorp, Ängelholm, Åstorp, Örkelljunga

Bjäre Åsbos lokalavdelning välkomnar till den del av Skåne som inte bara är platt. Här bjuder naturen på dramatiska klippor vid Hovs Hallar, böljande backar med äppelodlingar ute på Bjärehalvön och ett skid- och rodeleldorado uppe på Hallandsåsen.

Sommartid är Bjärehalvön ett paradis för turister. Flera långa sandstränder och sköna badplatser finns längs hela Skäldervikens och Laholmsbuktens långa kuststräckor. Hallands Väderö lockar såväl badsugna som naturintresserade. Hela ön är ett naturreservat och för tankarna snarast till södra Europa med friskt och klart vatten och ett solrikare klimat. Till regionen hör även Båstad, tennisens Mecka, som är ett självklart utflyktsmål i regionen tillsammans med flera andra kustnära pärlor som Torekov, Vejbystrand och Ängelholm.

Turister och besökare har rika möjligheter till en aktiv semester – till exempel på cykel eller en runda på någon av de många golfbanorna. Skåneleden slingrar sig genom landskapet och inbjuder till njutbar vandring i varierad natur.

En bit in i landet ligger Örkelljunga mellan slätt och skog, vackra insjöar och orörd natur. Här blandas golf, vandring och fiske med historia och kultur. Fantehåla, Rya kyrkoruin och Ingeborrarpsgården är några självklara utflyktsmål. Vegeholms slott, Rössjöholms säteri, Herrevadskloster, Gustavsborgs säteri och Vrams Gunnarstorp är andra flera levande minnesmärken från tiden då skånska gods och herresäten var ett begrepp. Regionen brinner också av skaparlust. Ett drygt hundratal keramiker, konstnärer och gallerier kantar vägar och landsbygd. Det är oftast bara att titta in!

Lokalavdelningen värnar om det gamla kulturlandskapet sida vid sida med den moderna och levande företagskulturen. Vandringar, företagsbesök och föreläsningar är stående arrangemang på kretsens program.

Lokalavdelningen bildades år 1984, har cirka 160 medlemmar och omfattar kommunerna Ängelholm, Båstad, Örkelljunga, Åstorp, Klippan och Perstorp.

• 12 Okt

Okt

Studiebesök Åsljunga Pallen

Åsljunga Pallen har under året gjort jätteinvesteringar, och är en av de största,störst och modernaste som tillverkar lastpallar.

Onsdag den 12 Oktober Samling Samåkningsparkeringen vid Netto i Örkelljunga kl 9:30 eller Åsljunga Pallen i Vemmentorp kl 10:00 Medtag fika Ingen Avgift

• 03 Nov

Studiebesök

Vi besöker Sveriges största modelljärnväg.

Vid bra väder ev en kortare vandring. Samling Hässleholms järnvägsstation 10:20 buss 1 mot Garnisonen 10:20- 10:50 Tag med fika

Icke-medlem: 100 kr

• 26 Nov

Adventsvandring

Samarrangemang med Naturskyddsföreningen Ängelholm. Efter vandringen bjuder föreningarna på grillad korv glögg och pepparkaka

Lördag 26 November Adventsvandringi Sibirienskogen Samling Nya Torg 9:45 eller p platsen Sibirien 10:00

• 17 Jan

Bildvisning

Från Santiago i Chile till Rio de Janeiro i Brasilien, med Världens mäktigaste vattenfall. Rune Bengtsson visar bilder och berättar om en resa tvärs över Sydamerika. Ingen Avgift

Tisdag 17 januari 2017 kl 19:00 Bildvisning på biblioteket i Klippan.

• 07 Feb

Årsmöte Tisdag 7 Februari

Årsmötet hålls med sedvanliga årsmötesförhandlingar. Kaffe The med dopp serveras.Även något intressant föredrag

Årsmöte i församlingshemmet Munka ljungby kl 19:00