STF Nära dig

STF Alingsås-Vårgårda

30 Maj

Inte medlem
Vi vandrar längs Säveåns naturreservat, från Floda ner till Stenkullen och kommer att passera bpåde Hillefors och Olslanda kvarn. Naturen är fantastisk och mycket omväxlande. Här kan också finnas spår av bäver, men framför allt fascineras man av en yster och livfull Säveå. Vi väljer själva (beroende på våder och tid) om vi vandrar tillbaka till Floda eller tar pendeltåget redan i Stenkullen. Kläder efter väder, medtag egen fika.
  • Samling: Vid tågstationen för avfärd med pendeltåg till Floda. , 09:30
  • Plats: Säveån
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Leif Montell 0702 – 48 47 62

Typ av aktivitet: Vandring

• 08 Feb

Årsmöte 2018

Torsdag 8 februari kl 18.30 i Brunnsgårdens samlingssal. Inleds med Kent Segestens bilder och berättelser från Svalbard. Kostnad: Bildvisning medlem 50 kr, övriga 80 kr, servering ingår. Årsmöte för medlemmar avslutar kvällen.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 09 Mar

Orgelns tillkomst och musikaliska utveckling

Organist Lars Storm berättar om orgelns tillkomst och betydelse för såväl den kyrkliga musiken som den världsliga musiken. Den holländska gruppen Exception använde orgeln bland annat i Toccata live, i aktuella Fantomen på Operan spelar orgeln en viktig roll. Folkmusikgruppen JP Nyströms använder en gammal skolorgel i sin musik. Alla har vi en relation till orgeln den fanns alltid i klassrummet. Och, man kan ju absolut inte undgå att nämna J S Bach när det handlar om orgelmusik. Lars Storm kommer utöver orgelns historia och musikaliska bredd också att visa och spela på den nyrenoverade kyrkoorgeln i Christinae.

• 19 Apr

Studiebesök på Mysten i Hemsjö

Här driver Margareta och Ingemar Zachrisson fårskötsel och flera intressanta kurser: lieslåtter, hamling, ull, bygga stenmur eller gärdsgård. De har skrivit den nya boken: År med får. Rundvandring på ägorna och vi beser t ex. årslammen. Kläder efter väder och medtag egen fika.

• 09 Maj

Vad döljer sig runt Horlasjön?

Vi åker till Horla och parkerar vid Equmeniakyrkan Storsjöstrand, som blir utgångspunkt för dagens vandring. Vi går runt Horlasjön och på stigar i närliggande skogsområde. Totalt blir det en vandring på ca 6 km. När vi kommer tillbaka tittar hälsar vi på i Equmeniakyrkan och för höra lite om Storsjöstrand och verksamheten där. Kläder efter väder och medtag egen fika

Medlem gratis, medföljande 20 kr

• 16 Maj

Vikaryd – inte bara en köttbod