Fjord och fjäll på två dagar

STF Alingsås-Vårgårda

18 Maj - 19 Maj 2019

Inte medlem
Enkelrumstillägg 400 kr/pers. Avgiften ska vara inbetald på avdelningens bankgiro 5392-3886 senast 15 april.
Lördag 18 maj samlas vi kl 14 i den gamla kur- och badorten Gustafsberg för en guidad rundvandring ledd av Gunnar Klasson från Gustafsbergsstiftelsen. Det han inte vet om Gustafsberg är inte värt att veta. Söndag 19 maj ägnar vi åt en heldagsvandring på populära Herrestadsfjället, där en mängd fina leder av olika längd väntar på oss. Vi bor på Hotell Bohusgården och i priset ingår en gemensam buffé på lördagskvällen, frukost. Vi får en matsäck med oss till söndagens vandring.
  • Senaste datum för anmälan: 15/03
  • Samling: Gustafsbergs kurort, Uddevalla , 14:00
  • Plats: Gustafsberg och Herrestadsfjället i Uddevalla
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Leif Montell 0702-484762

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 08 Maj 2019

Med Stellan i Brobacka

Vi tar oss till Brobacka naturreservat och Naturum, där vi tas om hand av Alingsås kommuns tidigare kommunekolog Stellan Andersson. I dag är han pensionär och starkt engagerad i Naturskyddsföreningen. Han kommer att berätta om naturreservatet som bland annat bjuder på de fantastiska jättegrytorna. Med Stellan som guide vandrar vi på den korta, men starkt kuperade leden i reservatet.

Starkt kuperad terräng. Kläder efter väder, medtag eget fika

• 15 Maj 2019

Besök drottningens grav

Vi kommer att åka mot Lena och Östadkulle men innan vi når dit svänger vi höger mot Vittene. Väl på plats kommer vi att få vandra en led på ca 6-7 km, belägen i kanten av de gamla gravfälten som börjar i Hol. Här finns rester av både gamla gruvhål men också en hällkista som enligt sägnen ska vara Drottning Disas grav.

Kläder efter väder, eget fika medtas

• 18 Maj - 19 Maj 2019

Fjord och fjäll på två dagar

Medlem: 1000 kr

Icke-medlem: 1300 kr

• 22 Maj 2019

Potatisledens variationer

Potatisleden är STF Alingsås-Vårgårdas alldeles egna vandringsled med start antingen vid Hjortgården eller Stadsskogen. Slingan letar sig sedan fram i markerna söder om stan. Leden är tydligt utmärkt, men längs leden finns flera korsande leder eller ”på- och avfarter”, som gör att det går att starta och sluta på många olika platser. Vid den här vandringen kommer vi att visa hur det går att variera vandringen längs Potatisleden. Längden på vandringen ligger på 7–8 km.

Kläder efter väder, medtag eget fika.

• 29 Maj 2019

Följ med mellan ek, tall och gran

Dagens vandring tar oss från Vardsjön ner till Stora Färgen och genom Dumpeviks ekskog med stora inslag av både gran och tall. Uppe på höjden tar vi fikapaus och ser ut över sjön mellan träden. Vandringen tillbaka går på vägen mot Österbodarna och där kommer vi att gå på en liten bit av den gamla Kungsvägen. Längden på vandringen blir drygt 7 km

Kläder efter väder, medtag eget fika