STF Nära dig

STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning - Markgatan 39, 44151 Alingsås

Våra kommuner

Alingsås, Herrljunga, Vårgårda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Alingsås är en mysig och välbevarad trästad med många fina gårdar från olika tidsåldrar. Här i Alingsås bodde Jonas Alströmer som kanske är mest känd för att ha lärt svenskarna att äta potatis.

I den här bygden kallas potatisen för nolor och i Alingsås finns därför Nolhaga park med anor från Jonas Alströmers tid. Nolhaga slott är byggt senare. Även om vi främst förknippar Jonas Alströmer med potatis, var hans ambition från början att göra Alingsås till ett hantverks- och manufakturcentrum. Detta lyckades han väl med vilket la grunden till industrinäringen som verkar än idag.
Runt om I lokalavdelningens område finns vidsträckta skogsområden med många sjöar och goda vandringsmöjligheter.

I Brobacka naturreservat finns ett av landets mäktigaste jättegrytsfält. I reservatet finns även andra saker att uppleva som till exempel Ekhagen med årlig hackeslåtter, betesmarker och hasseldungar vid Ålandasjön.

Vid sjön Anten ligger Gräfsnäs slottsruin och park. De äldsta delarna av slottet är från 1100-talet och här kan man få sitt lystmäte vad gäller historia och vackra miljöer. Här vid Anten finns också ett tolv kilometer levande tågmuseum. Loket är ett riktigt ånglok och resan går genom härlig natur längs sjön Anten till Gräfsnäs slottspark.

Lokalavdelningen är vidare engagerad i skötseln av torpet Dammsjöås, runt vilket växer fram både naturstig och vandringsleder.

Lokalavdelningen träffas regelbundet kring olika aktiviteter som onsdagsvandringar i maj och september, tvådagarsvandringar på våren och kyrk vandring vid advent.
Spännande föredrag av inbjudna gäster varvas med studiebesök hos företag eller andra intressanta platser.

Lokalavdelningen grundades 1986 och har cirka 700 medlemmar.

• 08 Feb

Årsmöte 2018

Torsdag 8 februari kl 18.30 i Brunnsgårdens samlingssal. Inleds med Kent Segestens bilder och berättelser från Svalbard. Kostnad: Bildvisning medlem 50 kr, övriga 80 kr, servering ingår. Årsmöte för...

Medlem: 50 kr