Tur­skidåkning för upptäckare

Tystnad, storslagna vidder, mäktiga högfjäll, glaciärer och orörd snö. Belöningarna är många för dig som färdas bortom de vanligaste lederna på fjället. Utforska några av fjällvärldens vackraste och mer okända pärlor i trevligt sällskap på någon av våra guidade turer. Eller sätt ihop din egen rutt mellan några av våra fjällstationer och fjällstugor.

youtube.com/stfturist

Hyr utrustning på plats

Du vet väl att du kan hyra utrustning på de flesta av våra fjällstationer? Prisexempel turskidåkningspaket: 800 kr / vuxen för tre dagar. Stäm gärna av utbud och exakt pris med aktuell fjällstation vid bokning.

Skida mellan fjällstugor

Mitt ute på oändliga vita vidder ligger STFs gemytliga fjällstugor och väntar på fjällfarare och upptäcktsresande. Oändliga kombinationsmöjligheter erbjuds för dig som vill skida på egen hand. Våra fjällstugor ligger på natursköna platser 10–20 km från varandra längs välmarkerade vinterleder. Övernattning betalas på plats (eller via förskott här på hemsidan) och kan ej förbokas. Läs mer om STFs fjällstugor.

Hitta ditt äventyr med STFs fjällapp

Appen ”STF i fjällen” innehåller allt du kan behöva för att på bästa sätt upptäcka äventyr i fjällen. Här hittar du information om över 600 etapper med avstånd, tiden det tar att skida, antal höjdmeter, vilka kartor som gäller och även en tydlig beskrivning på själva turen. Dessutom en massa fakta om våra fjällstugor och fjällstationer.

Packa för flerdagsturen!

När du ska vara ute under flera dagar behöver du ha med dig samma saker som för en dagstur, men också ytterligare saker beroende på hur du ska bo under turen. Se våra packtips här!