Ta tåget hela vägen fram

Allt fler vill upptäcka Sverige med tåg. Låta resan ta tid, hinna spela spel med barnen eller läsa ut favoritboken. Kliv på tåget, lägg upp fötterna, slut ögonen och njut. När du kommer fram till din destination checkar du in på någon av dessa STF pärlor som alla ligger ett stenkast från närmsta tågstation.

5 TIPS PÅ RESMÅL

Du som är medlem i STF får rabatterat pris på boende och resor med SJ och Snälltåget.
Läs mer om din medlemsförmån hos SJ

Möt midnattsolen i Abisko

STFs nordligaste anläggning, STF Abisko fjällstation, ligger i Abisko nationalpark – 250 kilometer norr om polcirkeln. Anläggningen ramas in av Lapportens karaktäristiska u-siluett, Abiskoalperna, berget Nuolja och den stora sjön Torneträsk.

Besökare från hela världen kommer till Abisko för att uppleva det arktiska Sverige, fjällen och de typiska ikonerna Kungsleden, Lapporten, STF Aurora Sky Station, Torneträsk, Nuolja och Abisko nationalpark.

» STF Abisko fjällstation

Bo i stationshuset i centrala Norrköping

Bo på översta våningen i Norrköpings centralstation. I det herrgårdsliknande stationshuset från 1800-talet bor du bekvämt i nyrenoverade rum med hotellsängar. Utanför dörren har du stadens puls och alla kommunikationer som tåg, buss, spårvagn och taxi. Missa inte kaktusplanteringen i Karl Johansparken, en av Sveriges bäst bevarade parkanläggningar från sekelskiftet.

» STF Norrköping/Centralstationen

Brandstation med fjällkänsla i Östersund

Mitt i Östersund ligger vandrarhemmet Ledkrysset. Den gamla brandstationen från tidigt 1900-tal har förvandlats till ett vandrarhem med fjällkänsla. Här har du nära till både shopping och kultur i Östersunds centrum, och till härliga natur- och friluftsupplevelser. Missa inte alla spännande nytillskott av krogar.

» STF Östersund/Ledkrysset

Urbant basläger i Göteborg

Bo granne med pulserande shoppingstråk, härliga museer och välbesökta restauranger. Mitt i centrala Göteborg ligger STF Hotell & Vandrarhem Göteborg City, som ett urbant basläger i hjärtat av stan. Gratis WiFi, eget badrum och upplevelser runt knuten.

» STF Göteborgs city

Idylliskt och lugnt i Mjölby

Bo i lugn och idyllisk miljö. Vandrarhemmet är en del av Mjölby Hembygdsgård, en kulturskatt på en holme i Svartån mitt i centrala Mjölby. På holmen samsas ett stort antal stugor från 1700- och 1800-talet och fem av husen fungerar idag som vandrarhem.

» STF Mjölby Vandrarhem