Om Höstlövet

På Svenska Turistföreningen anser vi att alla barn har rätt till naturen, oavsett familjens inkomst. Därför har vi startat Höstlövet – ett initiativ som gör det möjligt för barnfamiljer, som av ekonomiska skäl har svårt att komma ut i naturen, att uppleva ett härligt naturnära höstlov någonstans i Sverige.

Nu åker barnfamiljerna på Höstlov!

Under september gick alla medlemsavgifter från nya medlemmar på webben till Höstlövet- ett initiativ där barnfamiljer som av ekonomiska eller sociala skäl har svårt att komma ut i naturen, att uppleva ett höstlov någon annanstans i Sverige.

I dagarna reser 30 stycken familjer ut i Sverige och får uppleva nya platser som Jämtland, Stockholms Skärgård, Österlen med mer.

Barnen kommer göra olika saker beroende var de åker, till exempel skidåkning, vandring, cykling, laga mat ute, snöskovandring, pyssel och  prova på ridning. Men också få tid till att umgås med familjen, ha det mysigt och få möjlighet att tanka energi.

Stort tack till dig som varit med och gjort det möjligt!

145 000 barn i Sverige lever i familjer med en inkomst som inte ens täcker det mest basala.  Uttrycket ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” kanske du känner igen? Men för många föräldrar kan regnkläder och gummistövlar vara en omöjlig utgift.

Var tionde ensamstående förälder säger att ekonomin påverkar hur ofta de kommer ut i naturen. Det är lätt att säga att naturen är gratis, men om man som ensamstående förälder behöver kämpa för att överhuvudtaget ha råd att sätta mat på bordet är det inte lika enkelt. Det handlar inte alltid om pengar utan om att faktiskt ha tid och ork till en fritid.

Alla barns rätt till natur

Du kan läsa mer om den växande klyftan mellan de som har en reell tillgång till naturen, och de som inte har det i vår rapport Naturklyftan 2018. STF påvisar i rapporten att socioekonomiska faktorer påverkar chanserna till ett aktivt friluftsliv för barn.

Ansökningstiden för barnfamiljer till Höstlövet 2018 är tyvärr avslutad för i år.

Hur har det gått 2018?

Insamlingen för 2018 är avslutad och vi vill tacka alla er som hjälpt oss att ge fler barn en möjlighet att komma ut i naturen. Vi är glada att meddela att 100 personer i cirka 30 barnfamiljer som kommer att få uppleva ett Höstlov tillsammans med oss i år.

Att bidra

I september gick alla medlemsavgifter via webben till initiativet Höstlövet och nu är insamlingen stängd för 2018. Även swishgåvorna har betytt mycket för Höstlövets möjliggörande.

Stolta partners

Vi är oerhört tacksamma att Höstlövet 2018 stöttas av SJ och Outnorth. SJ ställer upp med tågbiljetter och Outnorth med varma kläder och skor för friluftsliv. Utan dem har vi inte möjlighet att få ut lika många familjer på ett naturnära höstlov.

Hur gick det 2017?

Förra året fick 35 glada barnfamiljer ett höstlov i naturen ibland annat Brantevik, Ramundberget och på Svartsö. Vad med och bidra till att ännu fler barnfamiljer får en naturvistelse med lek och upplevelser även i år.

"Det är första gången jag är på en ö"