Om Höstlövet

På Svenska Turistföreningen anser vi att alla barn har rätt till naturen, oavsett familjens inkomst. Därför har vi startat Höstlövet – ett initiativ som gör det möjligt för barnfamiljer, som av ekonomiska skäl har svårt att komma ut i naturen, att uppleva ett härligt naturnära höstlov någonstans i Sverige.

145 000 barn i Sverige lever i familjer med en inkomst som inte ens täcker det mest basala.  Uttrycket ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” kanske du känner igen? Men för många föräldrar kan regnkläder och gummistövlar vara en omöjlig utgift.

Var tionde ensamstående förälder säger att ekonomin påverkar hur ofta de kommer ut i naturen. Det är lätt att säga att naturen är gratis, men om man som ensamstående förälder behöver kämpa för att överhuvudtaget ha råd att sätta mat på bordet är det inte lika enkelt. Det handlar inte alltid om pengar utan om att faktiskt ha tid och ork till en fritid. Och det är just därför vi har startat Höstlövet, för att hjälpa barnfamiljer som har ett  behov att komma ut, men trösklarna är helt enkelt för höga.

Under 2018 och 2019 har totalt närmare 70 familjer fått åka på ett höstlovsresa någonstans i Sverige. Resorna har betytt oerhört mycket för dessa familjer. De har upplevt natur, testat skidåkning, tankat energi, fått nya vänner – upplevelser som de sedan har kunnat ta med sig tillbaka till sin vardag.

Du kan läsa mer om den växande klyftan mellan de som har en reell tillgång till naturen, och de som inte har det i vår rapport Naturklyftan 2018. STF påvisar i rapporten att socioekonomiska faktorer påverkar chanserna till ett aktivt friluftsliv för barn.

Hur du kan vara med och bidra

Just nu tittar vi på hur Höstlövet ska leva vidare under 2019. Vi utvärderar initiativet och ser hur vi kan göra det bättre. Så snart vi vet hur kommer vi att berätta mer här!

Under tiden kan du vara med och bidra till Höstlövet. Ge ditt bidrag idag och stöd alla barns rätt till natur.
Swisha valfritt bidrag till 123 050 48 03.

Hur gick det 2018?

Vi genomförde Höstlövet för andra gången och under september 2018 gick alla medlemsavgifter från nya medlemmar på webben till Höstlövet. Även gåvor via swish betydde mycket för Höstlövets möjliggörande. På höstlovet fick 30 familjer resa ut i Sverige och uppleva nya platser som Jämtland, Stockholms Skärgård, Österlen med mer.

Barnen fick göra olika saker beroende var de åkte, till exempel skidåkning, vandring, cykling, laga mat ute, snöskovandring, pyssel och  prova på ridning. Men de fick också tid till att umgås med familjen, ha det mysigt och få möjlighet att tanka energi.

Stort tack till dig som varit med och gjort det möjligt!

Stolta partners

Vi är oerhört tacksamma att Höstlövet 2018 stöttades av SJ och Outnorth. SJ ställde upp med tågbiljetter och Outnorth med varma kläder och skor för friluftsliv. Utan dem hade vi inte haft möjlighet att få ut lika många familjer på ett naturnära höstlov.

Hur gick det 2017?

Första året vi genomförde Höstlövet fick 35 glada barnfamiljer ett höstlov i naturen ibland annat i Brantevik, Ramundberget och på Svartsö.

"Det är första gången jag är på en ö"