Om Höstlövet

På Svenska Turistföreningen anser vi att alla barn har rätt till naturen, oavsett familjens inkomst. Därför har vi startat Höstlövet – ett initiativ som gör det möjligt för barnfamiljer, som av ekonomiska skäl har svårt att komma ut i naturen, att uppleva ett härligt naturnära höstlov någonstans i Sverige.

145 000 barn i Sverige lever i familjer med en inkomst som inte ens täcker det mest basala.  Uttrycket ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” kanske du känner igen? Men för många föräldrar kan regnkläder och gummistövlar vara en omöjlig utgift.

Var tionde ensamstående förälder säger att ekonomin påverkar hur ofta de kommer ut i naturen. Det är lätt att säga att naturen är gratis, men om man som ensamstående förälder behöver kämpa för att överhuvudtaget ha råd att sätta mat på bordet är det inte lika enkelt. Det handlar inte alltid om pengar utan om att faktiskt ha tid och ork till en fritid.

Alla barns rätt till naturen

Hur kan du bidra?

• I september går ALLA medlemsavgifter via webben till initiativet Höstlövet.
  • Du som redan är medlem i STF kan självklart också vara med och bidra!
    Swisha ett bidrag till Höstlövet redan idag på: 123 050 48 03
  • Engagera dig som ideell värd på något av Höstlövets läger. Läs mer och anmäl dig här.
  • Berätta för dina vänner att medlemskap i STF bidrar till att fler barnfamiljer får komma ut i naturen på höstlovet.

Hur gick det 2017?

Förra året fick 35 glada barnfamiljer ett höstlov i naturen ibland annat Brantevik, Ramundberget och på Svartsö. Vad med och bidra till att ännu fler barnfamiljer får en naturvistelse med lek och upplevelser även i år.

"Det är första gången jag är på en ö"