STF HAJKA

Om STF Hajka

I Sverige får man vara nästan överallt där det finns natur. Oavsett om det är skog, fjäll eller kust. Och man får dessutom göra nästan vad som helst – fiska, sova, bada, klättra, plocka svamp, sola… så länge man visar hänsyn ger allemansrätten alla människor rätt att fritt vara, och göra, i naturen.

Men bara för att man får betyder det inte alltid att man kan. Det kan bero på att man är ovan, osäker eller inte tror att sig veta tillräckligt. Det vill STF ändra på. Vi har hjälpt människor att upptäcka Sverige i över 130 år. Och nu startar vi STF Hajka – för att inspirera ännu fler människor att upptäcka, tillsammans.

Enligt den traditionella definitionen är hajk en ”friluftsaktivitet med övernattning”, men med STF Hajka vill vi bredda begreppet. Hos oss kan en hajk vara nästan precis vad som helst. Som man gör ute. Tillsammans. Och vi har inget sova i skogen-tvång!

Man kan säga att STF Hajka är en sorts upptäcktsförmedling. Du som är nyfiken på naturen hittar en mängd aktiviteter här: svampplockning, isklättring, fiske, camping och mycket mer. Oavsett om du är intresserad av att leda eller delta kommer du i kontakt med människor som är intresserade av att upptäckta, precis som du.

Att använda STF Hajka är enkelt. Du söker efter de aktiviteter du vill testa, eller anmäler dig som ledare för en aktivitet du vill att andra också ska upptäcka.

Oavsett om du vill klättra i berg, fiska eller kanske bara ses för att grilla lovar vi att du kan hitta något som passar dig här på STF Hajka. Finner du inte det du vill göra går det också bra att efterlysa en aktivitet eller kolla in de efterlysningar som andra gjort.

Initiativet finansieras med stöd av Svenskt Friluftsliv.

Här hittar du frågor och svar om STF Hajka.

Gå till STF Hajka