Så här startade Huddinge lokalavdelning

Läs om hur det gick till när Huddinge lokalavdelning startade lokalavdelning inom STF. Kanske har du också tankar och idéer om vad du skulle kunna visa upp i din närmiljö för andra. Tillsammans med STF finns arenan för att detta ska bli verklighet. Oavsett om du gillar att vandra i skog, mark eller i stad, paddla till oåtkomliga kobbar eller stadsguida personer i din hemstad så är detta möjligt i en lokalavdelning hos STF.

En sen eftermiddag i april planerar en grupp Huddingebor att bilda lokalavdelning inom STF. En entusiastisk skara personer i åldrarna 20-65 år kommer till STFs kontor med energi och drivkraft att engagera sig för ett bättre friluftsliv i Huddinge. Några har varit medlemmar länge och andra är helt nya som medlemmar inom STF.

Catharina på STF är på plats och tar emot, hon arbetar dagligen med att utveckla och stötta lokalavdelningar inom STF. Hon leder vant gruppen genom processen, svarar på frågor om exempelvis vilken bank de ska välja och hur det fungerar med bokföring.

Mamma och dotter i Huddinges nya lokalavdelning

Några av de nya medlemmarna i lokalavdelningen är Olivia, 20 år och hennes mamma Ulrika som på olika håll kommit i kontakt med STF i somras. Olivia deltog i Fjälluffa tillsammans med hennes pojkvän och blev intresserad av STF. Hon kände direkt att hon ville var med i någon form. Hennes mamma Ulrika kom i kontakt med STF när hon åkte till Gotland under sommaren och bodde på ett STF vandrarhem. Hon blev positivt bemött och upplevde ett stort engagemang inom STF, hon blev liksom sin dotter också sugen på att engagera sig.

Ytterligare en medlem i den nybildade föreningen är Lars-Gutte som rör sig mycket i Huddinge kommuns friluftsområden. Han tycker att det är alldeles för dåligt skyltat och upplyst om vad som finns att göra i de stora grönområdena, som exempelvis tips på lokala vandringsleder.

Fler medlemmar i gruppen flikar in med sina förmågor, vad de kan och vill bidra med för att skapa en så bra verksamhet som möjligt. Alla är överens och roller delas ut, stadgar med lokalavdelningens namn och kommun tas fram. Nu ska bara ett godkännande från STFs styrelse tas och sen är STF Huddinge Lokalavdelning igång.

Vad ligger då på önskelistan är sätta igång med? Ulrika drömmer om att anordna en båtutflykt till skärgården med besök på en bondgård som producerar närproducerat kött.
Olivia brinner för att få fler unga att engagera sig i STF och vittnar om många som drömmer om att lämna Netflix ett ögonblick och göra något annat, till exempel att komma ut i naturen en stund.

Gruppen lämnar lokalen efter cirka 1,5 timme med en nybildad lokalavdelning och massor av möjligheter att göra skillnad.

Vill du starta lokalavdelning där du bor?

Kanske har du också tankar och idéer om vad du skulle kunna visa upp i din närmiljö för andra. Tillsammans med STF finns arenan för att detta ska bli verklighet. Oavsett om du gillar att vandra i skog, mark eller i stad, paddla till oåtkomliga kobbar eller stadsguida personer i din hemstad så är detta möjligt i en lokalavdelning hos STF. Det är ni som bildar föreningen som själva bestämmer vilka upplevelser och aktiviteter ni vill erbjuda. Det är inte speciellt svårt att starta en lokalavdelning. Möjligheterna finns om du har engagemanget och idéerna.

Välkommen att höra av dig till oss på föreningsverksamheten: foreningsverksamheten@stfturist.se