Vad innebär dugnadsarbete?

Dugnad är ett norskt ord som betyder ideellt, oavlönat arbete inom en förening. Vi är otroligt stolta över vårt dugnadsarbete, ett arbete som startade redan 2007. Sedan dess har över 14 000 timmar lagts ner för att renovera och förbättra våra boenden och stugor runt om i Sverige. Som dugnadsarbetare behöver du inte ha professionella byggmeriter men du bör ha någon typ av erfarenhet av att renovera, måla eller bygga på amatörnivå.

Hur går det till?

Vanligtvis sker våra dugnadsarbeten under lågsäsong innan midsommar. Eller i slutet av augusti och början av september då det vanligtvis inte är så mycket gäster i fjällen. Storleken på dugnadsgrupp varierar från 5- 10 personer – som själv ansvarar för att boka sin resa till och från uppdraget. Mat och husrum står STF för under din vistelse. Ett uppdrag, inklusive resa och vandring, pågår vanligtvis en vecka och i vissa fall upp till två veckor. Varje arbete leds av en dugnadsledare som i sin tur stöttas av ytterligare en.

Dugnadsledarna beställer det som krävs för genomförandet. Så som mat på plats, verktyg, material och skyddskläder. Uppdragen kan kräva att du måste vandra eller tura en eller flera dagsetapper för att ta dig till och från stugplatsen. Vi ser alltid till att minst en person i gruppen är van fjällvandrare eller att tura i väglöst land.

Håll utkik!

När anmälan skickats in registreras du i vårt dugnadsregister och när vi vet vilka dugnadsuppdrag som är aktuella presenteras de på vår webbplats. I samband med det mejlar vi även dig och du svarar vilket eller vilka uppdrag du tror skulle passa just dig. Ambitionen är att varje uppdrag har en blandad mix av erfarna och nya dugnadsarbetare. Just nu har vi över 300 registrerade personer i dugnadsregistret men vår ambition är att alla någon gång ska få följa med ut.