Vedkapning Kungsleden 7-14 april

Uppdraget är att kapa ved med motordriven kap på fyra stugplatser längs Kungsleden i Lappland; Sälka, Singi, Kaitumjaure och Teusajaure.

Vi startar från STF Abisko Turiststation söndag 7 april, och avslutar med en övernattning på STF Saltoluokta Fjällstation. Hemresa söndag 7 april. Vi tar oss mellan stugplatserna Sälka, Singi, Kaitumjaure och Teusajaure. Uppdraget är att såga upp ved i meterlängder och stapla veden utomhus. Arbetet är fysiskt och kräver god kondition. Vi behöver 4–5 personer.

Till gruppens hjälp finns en motordriven vedkap och annan utrustning för uppdraget. Motorkapen kommer att transporteras i förväg mellan stugplatserna. Dugnadsgruppen skjutsas med skoter till och från stugplatserna. STF tillhandahåller arbetsoveraller och handskar. Deltagarna bör ta med sig oömma kläder och kängor eller grova skor, samt varma kläder (t ex termobyxor) och slalomglasögon för skotertransporterna.  Arbetet bedrivs från morgonen till cirka kl 16–17, beroende på väder, vind och annat som kan påverka vårt arbete.

Reseförslag
Resa med tåg till Abisko Turiststation (avstigning Abisko Turiststation, som är hållplatsen efter Abisko Östra). Ankomst söndag 7 april kl 11.14. Eftersom gruppen inte kommer att återkomma till Abisko måste vi ta med oss reskläder etc från tågresan. Efter lunch blir det packning och avresa med skoter till Sälka, dit vi kommer fram mot kvällen. Arbetet på sista stugplatsen görs med hjälp av motorsåg, eftersom det är svårt att få ned motorkapen i den branta backen till Teusajaure. Efter avslutat uppdrag transport med skoter till STF Saltoluokta Fjällstation för avslutning och övernattning. Nästa dag, söndag 14 april, buss till Gällivare och därifrån vidare med tåg. Eftersom vädret kan påverka antalet dagar bör biljetterna bokas ”ombokningsbara”.

Vedgruppen kommer att ledas av Jan Lind och Markus Lidström.

Uppdraget

När?
7-14 april 2019

Vad?

Var?
Vi utgår från STF Abisko Turiststation, och fortsätter till stugplatserna Sälka, Singi, Kaitumjaure och Teusajaure. Vi avslutar med en övernattning på STF Saltouokta Fjällstation och reser hem därifrån. Läs mer om området här.

Gruppen?
4–5 personer

Observera att det finns två vedgrupper, vecka 14 samt vecka 15. Det är två separata dugnadsuppdrag.