Vedkapning Kungsleden 31 mars-7 april

Uppdraget är att kapa ved med motordriven kap på tre stugplatser längs Kungsleden i Lappland; Abiskojaure, Alesjaure och Tjäktja.

Vi startar från Abisko Turiststation söndag 31 mars. Hemresa söndag 7 april. Vi tar oss mellan stugplatserna Abiskojaure, Alesjaure och Tjäktja. Uppdraget är att såga upp ved i meterlängder och stapla veden utomhus. Arbetet är fysiskt och kräver god kondition. Vi behöver 4–5 personer.

Till gruppens hjälp finns en motordriven vedkap och annan utrustning för uppdraget. Motorkapen kommer att transporteras i förväg mellan stugplatserna. Dugnadsgruppen skjutsas med skoter till och från stugplatserna. STF tillhandahåller arbetsoveraller och handskar. Deltagarna bör ta med sig oömma kläder och kängor eller grova skor, samt varma kläder (t ex termobyxor) och slalomglasögon för skotertransporterna. Arbetet bedrivs från morgonen till cirka kl 16–17, beroende på väder, vind och annat som kan påverka vårt arbete.

Reseförslag
Resa med tåg till Abisko Turiststation (avstigning Abisko Turiststation, som är hållplatsen efter Abisko Östra). Ankomst söndag 31 mars kl 11.14. Efter lunch packning och avresa med skoter till Abiskojaure. Efter avslutning i Tjäktja sker återresa med skoter till Abisko Turiststation för avslutning och övernattning. Hemresa dagen därpå, söndagen 7 april kl 12.22. Eftersom vädret kan påverka antalet dagar så bör hemresebiljetten bokas ”ombokningsbar”.

Vedgruppen kommer att ledas av Börje och Gunilla Eriksson.

Uppdraget

När?
31 mars-7 april 2019

Vad?

Var?
Vi utgår från STF Abisko Turiststation, och fortsätter till stugplatserna Abiskojaure, Alesjaure och Tjäktja.
Läs mer om området här.

Gruppen?
4–5 personer.

Observera att det finns två vedgrupper, vecka 14 samt vecka 15. Det är två separata dugnadsuppdrag.