Nya ytskikt STF Tjäktja 30 april – 7 maj

Uppdraget innebär att måla invändigt och bygga nytt kök i stugvärdsstugan, samt måla invändigt, lägga nya golv, montera kök och platsbygga sängar i säkerhetsrummet.

Tjäktja är en av STFs senare stugplatser. Trots det behöver justeringar göras. Förra året gjordes ytskiktsrenoveringar i gäststugan och nu är det dags att göra det i stugvärdsstugan.
Det handlar om att invändig målning och nytt kök i stugvärdsboendet. Även säkerhetsrummet ska få nya golv, målas invändigt och nytt kök monterat. I säkerhetsrummet ska även ett fåtal sängar platsbyggas. Dessutom finns det alltid små fix på en stugplats. Låter det intressant är det bara att anmäla intresse! Till uppdraget behöver vi 5 – 6 personer med erfarenhet av att snickra, lägga golv och måla.

Upplägget
Vi utgår från STF Abisko Fjällstation. Tyvärr kan vi inte ta oss till stugan för egen maskin eftersom det skulle ta för många dagar. Vi körs därför ut med skoter, så det finns inget krav på att bära sin ryggsäck långa sträckor. Däremot hinner vi bekanta oss med fjället ändå. Förutom dagsturer runt stugan är tanken att vi ses i Abisko den 30 april där vi kan ta en titt på kanjonen eller en vandring upp på Njulla (Nuolja). På kvällen blir det Valborgsmässokalas och övernattning i STFs senaste fjällstuga Abiskojåkka.

Reseförslag
Du bokar resan själv men rekommenderad resrutt är att ta det tidiga nattåget till Abisko (avstigning på Abisko Turiststation, efter Abisko Östra) så att du är framme på STF Abisko Fjällstation den 30 april. (Glöm inte att som STF medlem har du 10% rabatt på SJ.) Avresa från Abisko till Tjäktja sker med skoter på eftermiddagen 1 maj. Vi är tillbaka i Abisko på eftermiddagen den 7 maj. Därifrån är smidigast att ta tåget.

Uppdraget leds av dugnadsledaren Linda Gustafsson och Marcus Lidström.

Uppdraget

När?
30 april – 7 maj 2019

Vad?
Uppdraget innebär att måla invändigt och bygga nytt kök i stugvärdsstugan på STF Tjäktja Fjällstuga, samt måla invändigt, lägga nya golv, montera kök och platsbygga sängar i säkerhetsrummet.

Var?
Vi utgår från STF Abisko Fjällstation. Stugplatsen STF Tjäktja Fjällstuga ligger cirka 4.5 mil in på Kungsleden mellan Abisko och Kebnekaise. Fjällstugan ligger i den karga sluttningen på Kungsleden upp mot Tjäktjapasset som är Kungsledens högsta punkt. Under tidpunkten för uppdraget kommer troligen området vara snötäckt.

Deltagare?
5 – 6 personer med erfarenhet av att snickra, lägga golv och måla.