Dugnadsuppdrag 2017

Varje år finns det flera dugnadsuppdrag med olika inriktningar att söka till och under 2017 behövde vi hjälp att renovera sex olika fjällstugor. Kommande uppdrag läggs ut här under januari 2018.

2017 års uppdrag är redan genomförda – men vi behöver alltid fler som hjälper till! Under januari 2018 kommer fler spännande uppdrag att läggas upp på denna sida. För att kunna anmäla ditt intresse för ett dugnadsuppdrag måste du vara medlem i STF och finnas med som dugnadsarbetare i vårt register. Har du ännu inte anmält dig som dugnadsarbetare inom STF? Då kan du göra det via här (länk). Är du ännu inte medlem i STF så kan du bli det här.

Uppdrag 2017 (anmälan är stängd)

Abiskojaure 30 april – 7 maj

abiskojaure

Stugan har under året tillgänglighetsanpassats och viss målning invändning är gjord. Uppdraget 2017 var att slutföra arbetet för att stugan ska vara tipp topp. Arbetet består av invändig målning av 5 rum samt golvläggning och byte av kök. Dugnadsledare för Abiskojaure 2017 var Stefan Erlandsson och Claes Engblom.

Alesjaure 6 maj – 14 maj

alesjaure

En av Alesjaures stora stugor behövde renoveras invändigt. Det innebar att lägga golv, måla tak och väggar samt att sätta in ett nytt kök. Ett ”ungdomsgäng” (under 35 år) målade hela stugplatsen 2016. Uppdraget föll väl ut och därför körde vi på ett liknande upplägg även 2017.

Uppdraget låg under vårvintern och innebar att gänget tog sig till stugan på skidor men fick hjälp med transport tillbaka. Dugnadsledare för uppdraget var Marcus Lidström och Richard Scharff.

Singi 13 juni – 20 juni

singi

Den norra stugan i Singi behövde målas utvändigt och fönster behövde även göras iordning, därför letade vi särskilt efter personer som var duktiga på fönsterrenovering. Dugnadsledare för uppdraget var Christer Norde och Mia Johannesson.

Ritsem 25 augusti – 1 september

ritsem

STF Ritsem behövde få en ansiktslyftning och panel behövde bytas,  en del snickeriarbete göras och huset målades i ny färg. Dugnadsledare för uppdraget var Håkan Andersson och Roland Haglund.

Kutjaure, vecka 35-36

kuttjaure

Kutjaure ligger på Nordkalottleden vid gränsen till Padjelanta nationalpark med utsikt över Padjelantas vidder intill en strid fors. Ett isolerat säkerhetsutrymme i ett befintligt förråd behövde byggas och innebar bland annat att det sattes in fönster och dörr, väggar och tak målades och en kamin monterades. Dugnadsledare för uppdraget var Hildegard Nufer.

Lunndörren – slutet augusti till början av september

Lunndörren

STF Lunndörren Fjällstuga behövde få en ansiktslyftning och målades därför utvändigt. Även fönster renoverades. Fjällstugan Lunndörren ligger alldeles nere vid Lunndörrstjärnen och från Vålådalen är det en dagsettapp ut till fjällstugan. Dugnadsledare för uppdraget var Börje Eriksson och Lars Olof Borking.