Hjälp oss bevara den svenska fjällvärlden

Tillsammans kan vi se till att Kungsleden inte bara blir ett streck på kartan. Bli fadder idag och rädda Kungsledsstugorna för morgondagens generationer.

Insamlingen ”Stötta Kungsleden” lanserades i juni 2014. Sedan dess har vi samlat in flera miljoner kronor samt påverkat politiker att öka budgeten för ledsystemet.

Initiativet var tänkt att pågå fram till sommaren 2017 men engagemanget är fortsatt stort. Turismen förändras och behoven ökar. Intäkterna från Stötta Kungsleden går till att renovera och utveckla STFs stugplatser längs leden. För ditt bidrag kan vi sedan måla, laga och fixa. Allt från upprustning av stugor, en ny bastu eller fjällets fräschaste utedass.

Stötta med en gåva och eller din tid

• Stötta med Swish – betala valfritt belopp till nummer 123 483 81 65
  • Ge en gåva via Bankgiro – betala valfritt belopp till BG 5303524
  • Stötta via kampanjsidan Stötta Kungsleden
  • Bidra med din tid – länk till Dugnad

Tack vare ert stöd har detta möjliggjorts

Ledunderhåll

Naturvårdsverkets har i uppdrag att hålla det statliga ledsystemet i ett fjällsäkert skick och länsstyrelserna genomför det praktiska arbetet. Men som sagt, deras ansvar är ”bara” att hålla leden säker. Naturvårdsverket och länsstyrelserna kan därför söka medel från det insamlade pengar för extra upprustning som exempelvis extra vindskydd, dass och spänger.