Höst i fjällen

Vad behöver du hjälp med?

Här får du svar på allt som rör ditt medlemskap. Vi hjälper dig också gärna med tips på aktiviteter och boenden, eller med att hitta den bästa upplevelsen i fjällen.
Ja. Familjepriset gäller för max två vuxna som bor i samma hushåll samt obegränsat antal barn och ungdomar som hör till hushållet och är skrivna på samma adress.
Avbokning/ändring kan göras per telefon till STF Kundservice +46(0)8-4632270 helgfri måndag-fredag kl. 09.00-16.00 (eller om det gäller en fjällbokning till STF Fjällbokningen +46(0)10–1902360 helgfri måndag-fredag kl. 09.00-18.00 och helgfri lördag-söndag kl. 09.00-15.00) enligt våra, villkor. För avbokning utanför dessa tider, kontakta alltid anläggningen direkt.
Vi accepterar Visa och Mastercard.
Du kan betala din upplevelse för boende/paket/aktivitet på flera olika sätt, exempelvis med betalkort via telefon eller med betalkort eller direktöverföring på svenskaturistforeningen.se. Vid bokningar på svenskaturistforeningen.se har du möjlighet att göra en delbetalning på tio procent av totala beloppet, och resterande belopp genom en slutbetalning senast 30 dagar innan ankomst. I det fall du bokar din upplevelse mindre än 30 dagar innan ankomst betalar du hela beloppet vid bokningstillfället.
På vandrarhem bor barn gratis t o m det år de fyller två år. Detta gäller om de inte upptar en egen säng. Om du vill kan du ange att du har med dig små barn i bokningens sista steg under "Meddelande".
Alla STF-anläggningar är inte bokningsbara online men vi arbetar ständigt med att göra fler anläggningar bokningsbara på hemsidan.
Nej du behöver inte vara medlem eller inloggad för att kunna boka.
Det kan bero på följande orsaker:

• Den valda anläggningen kan vara fullbokad

• Anläggningen kanske inte har lagt ut alla sina rum och bäddar för bokning online. Kontakta anläggningen direkt för att dubbelkolla om det kan finnas ytterligare rum eller bäddar

• Anläggningen kanske inte har öppet det datum du har valt

• Observera även att onlinebokning inte är möjlig efter klockan 18.00 dagen före ankomst

• Vissa anläggningar tar inte emot dygnsbokningar under högsäsong utan har enbart ankomst/avresa lördag eller söndag samt torsdag

• Anläggningen kanske inte har så stora rum, prova att sök på fler rum med 2 gäster i varje rum

Om du kontaktar du STF Kundservice på 08-463 22 70 eller via mail på medlemskap@stfturist.se så skickar dom ett nytt kort till dig för 50: -
För att ändra din adress kontaktar du STFs Kundservice på medlemskap@stfturist.se eller telefon 08- 463 22 70.
Medlemskapet är personligt och alla personer (över 5 år) behöver vara medlemmar för att få bo till medlemspris. Ett hushåll betalar max 450 kr i medlemsavgifter för två vuxenmedlemmar samt eventuella barn- och ungdomsmedlemmar.
Återbetalning till debiterat konto sker inom 3-7 bankdagar och bokförs på det ursprungliga bokningsdatumet. Om det efter 7 bankdagar ännu inte har kommit in pengar på kontot ber vi dig att kontakta STF Kundservice på telefonnummer 08-463 22 70. Telefontid: måndag - fredag kl. 9-16 (helgdagar har vi inte öppet). OBS! Återbetalning sker endast om avbokningen sker i god tid enligt våra villkor.
Ja, alla barn ska ha ett eget medlemskort från och med det år de fyller 5.
Ja det gör du. Kom bara ihåg att ta med dig ditt medlemskort så att du kan visa upp det i samband med att du checkar in.
Absolut. Du är välkommen att bo på våra vandrarhem och fjällanläggningar även om du inte är medlem men betalar då lite extra per natt.
På våra vandrarhem får du 50: - i rabatt per vuxen och natt. Och på våra fjällstationer och i fjällstugor får du som vuxen eller ungdom 100: - i rabatt per person och natt. Förutom rabatterna får du som medlem en mängd andra inspirerande erbjudanden, förmåner och rabatter. Du får också vår prisbelönta tidning Turist som ges ut 6 gånger per år.
För att kunna rösta till Riksstämman måste du vara medlem i Svenska Turistföreningen och vara över 16 år. Du behöver inte ha tillgång till dina medlemsuppgifter för att rösta, utan anger ditt personnummer och ditt postnummer för att kunna logga in och lägga dina röster. Alla medlemmar har tre röster att fördela på tre olika kandidater som ombud, men det går också bra att bara rösta på en eller två kandidater. Notera att du bara kan skicka dina röster en gång och inte ändra ditt val i efterhand.

När omröstningen till Riksstämman startar kan du rösta här.
På STFs nya webbplats kan du som medlem i nuläget inte logga in på ”Mina sidor”, utan enbart rösta till Riksstämman under röstningsperioden. Vill du ändra din adress eller göra andra uppdateringar kopplat till ditt medlemskap går det bra att kontakta STFs kundservice på medlemskap@stfturist.se eller telefon 08- 463 22 70.
På de flesta av våra anläggningar kan du välja att betala din vistelse kontant med SEK, EUR, NOK eller DKK. I de flesta fall accepteras även kort som betalmedel. För att vara säker på att rätt valuta kan tas emot går det bra att kontakta den aktuella anläggningen innan avresa.
Om du vill bidra med tips till andra medlemmar eller följa vad som händer på STF kan du även göra det via Facebook. Adressen till STFs Facebooksida är http://www.facebook.com/svenskaturistforeningen
Om du vill avsluta ditt medlemskap i STF, kontaktar du STF Kundservice på telefon 08- 463 22 70.
Vi brukar prata om två säsonger inom fjällvärlden: sommar- och vintersäsong. Vi öppnar upp våra fjällstationer och fjällstugor runt midsommar och har dem öppna fram till mitten/slutet av september. Absoluta högsäsongen är från omkring 20 juli till 10 augusti. Då är det mycket folk i stugorna och på sina håll väldigt trångt.

Vintersäsongen småstartar vid jul-nyår på ett par av våra fjällstationer och fjällstugor. De flesta fjällstationerna öppnar dock först i februari och håller öppet till början av maj. Fjällstugorna öppnar i månadsskiftet februari/mars och är öppna till början av maj.

I maj stänger vi våra fjällanläggningarna och lämnar fjällen till renarna. Då föds nämligen renkalvarna, och vi låter dem få den lugn och ro som de behöver. Du är välkommen tillbaka vid midsommar igen!
När du letar efter boende på våra fjällstationer ser du ofta att det står ”bädd i 4-bäddsrum” eller ”bädd i flerbäddsrum”. Det betyder att du bokar en sängplats (en bädd) i just den rumstypen; i ett rum för 4 eller fler. Vilket i sin tur innebär att du delar rum med andra som också har bokat en sängplats (en bädd) i den rumstypen. Är ni ett sällskap som bokar bäddar är ni inte garanterade att hamna i samma rum - ni har enbart bokat en sängplats, i något av våra rum.
Vid bäddboende finns duschar och toaletter i korridor eller i närliggande byggnad. Vissa rum har handfat.

Du kan också välja att boka ett rum. Det heter ”4-bäddsrum”, ”2-bäddsrum” och liknande. Det innebär att du bokar ett eget rum för dig och ditt sällskap. Även om ni är 3 personer i ett 4-bäddsrum har ni rummet för er själva.

Vissa av rummen har dusch och toalett, andra är utan. Då finns detta istället i korridor eller i närliggande byggnad. I några av rummen får det plats med extrabäddar. En sådan kan vara tältsäng eller en madrass på golvet.
Du kan hyra utrustning på flera av våra fjällstationer. Kontakta aktuell anläggning, eller läs på respektive hemsida, för att få mer information om vad just de kan hjälpa dig med. Här hittar du alla våra fjällstationer.

PS. Vi gillar att du tänker hållbart och hyr istället för att köper utrustning! Fler hållbara restips hittar du här.
Skotertrafik är förbjuden i stora delar av fjällen, framför allt i många av naturreservaten och i de flesta nationalparkerna. Vi hänvisar till respektive Länsstyrelse för utförlig information.
När du vet avstånden du ska vandra, kika på den här tabellen som visar hur lång tid det tar att vandra.

Här får du en fingervisning om hur lång tid det brukar ta att vandra i olika sorters terräng. Tiderna är ungefärliga och kan variera beroende på din kondition, hur tung din packning är och vilka väderförhållanden du vandrar i.
Alla priser som visas på hemsidan är medlemspriser. Är du inte medlem, kan du enkelt bli det i samband med din bokning eller när du kommer till fjällstationen. Bokningen genomför du som att du redan vore medlem.

Väljer du att inte vara medlem bokar du till icke medlemspriser genom de val som finns på bokningssidan.
Vad du ska packa med på din fjälltur beror bland annat på årstid, om du ska bo i tält och hur länge du har planerat att vara ute. Men lugn! Allt du behöver veta om packningen hittar du här på sidan Rätt utrustning.

Där tipsar vi om kläder, utrustning och övrigt du kan behöva i fjällen, oavsett årstid. Du kan läsa vad som menas med att klä sig i lager-på-lager, hur du väljer rätt skor och ryggsäck, och vad du ska packa med för att bo i en fjällstuga, bland mycket annat.

Om du har fler funderingar kring din fjällresa hittar du mycket bra information på sidan Allmän fjällinformation. Där kan du bland annat läsa om allemansrätten i fjällvärlden, hur det är med mobiltäckningen i fjällvärlden (generellt mycket dålig) och hur lång tid det tar att vandra. För dig som ska resa med barn har vi samlat all bra information inför semester med barn här.

Det lönar sig att vara väl förberedd!
Gå in på den här sidan för att boka med SJ och följ instruktionerna.

När du gör bokningen skickas du vidare till SJs hemsida. På deras hemsida visas då medlemsrabatterade resealternativ i rött, jämfört med svart för ordinarie priser.
Det beror på vilken fjällstation du ska besöka.

Några av våra fjällstationer ligger i väglöst land, vilket betyder att ingen bilväg går dit. Till dessa fjällstationer vandrar eller skidar du. Blåhammaren och Sylarna är exempel på fjällstationer i väglöst land. Till andra fjällstationer kan du åka tåg, buss eller bil. Storulvån, Grövelsjön och Abisko är exempel på fjällstationer som har bilväg ända fram till dörren. Ibland får du även åka båt för att nå fjällstationen, som till Saltoluokta fjällstation till exempel.

På varje fjällstations hemsida finns information och förslag på hur du tar dig dit under rubriken HITTA HIT. Alla våra fjällstationer hittar du här.
Under vinterhalvåret, från november och fram till slutet av mars, är det störst chans att få uppleva norrsken. Och du gör det bäst i Abisko, som har utsetts till en av världens bästa platser för norrsken. Läs mer om norrsken i Abisko här.
I varje bädd finns alltid kudde och täcke. Ibland även filtar.
I vissa rum ingår även lakan och handdukar. När du bokar via hemsidan ser du vad som ingår, eller vad som går att välja till, för just ditt rum.

Om lakan inte ingår, vill vi tipsa om att reselakan är lätt och behändigt att bära med sig i ryggsäcken, istället för vanliga sängkläder. Det går även att hyra lakan och handdukar på fjällstationerna.
Vi behöver ditt fullständiga personnummer för att undvika dubbletter i vårt medlemsregister. Om du inte har ett svenskt personnummer, vänligen kontakta Kundservice på telefonnummer 08-463 22 70 eller via medlemskap@stfturist.se.
Kortfattat är fjällstugan betydligt enklare än fjällstationen. På fjällstationen hittar du restaurang, butik, ofta uthyrning av utrustning och framförallt - el och rinnande vatten. I fjällstugorna, som ligger i väglöst land, lever du ett enklare liv och får kanske hämta vatten själv, eller elda i bastun för att få den varm. Vilken njutning!

På sidorna Bo i Fjällstuga och Bo på Fjällstation finns all information du behöver om de olika boendetyperna.
Hundar får inte följa med på själva aktiviteten, till exempel vid en turskidåkarvecka, en familjefjällvecka eller liknande. Anledningen är att deltagare kan vara allergiska, eller rädda för hundar.
På STFs fjällstationer är hundar välkomna. Tänk på att det bara finns ett begränsat antal hundtillåtna rum, så vi rekommenderar att du bokar rum i förväg. Det finns olika typer av rum; det kan vara eget rum eller rum du delar med andra hundägare och hundar.
Självhushållsköken har all utrustning du behöver för att laga och äta dina egna måltider. På fjällstationerna finns även kylskåp.
För att du ska vara säker på att få en middagsplats den dag och tid du önskar, måste du boka i förväg. Det gäller framför allt 3-rätters middagarna på våra fjällstationer.
Du hittar all information om hur vi behandlar personuppgifter här. Det inkluderar STFs integritetspolicy och vår policy för behandling av personuppgifter, samt dina rättigheter i förhållande till dessa.
För att se slutbetalningen, logga in på ”Min bokning” längst ner till höger på webben.
VISA & MasterCard har gemensamt enats om ett säkerhetssystem för verifiering av kortinnehavaren vid e-handelsköp som heter ”3 D Secure”. Detta innebär att kortinnehavaren valt en kod eller lösenord för köp via internet som sedan ska anges vid varje onlineköp för att göra kortbetalningen så säker som möjligt. I det fall du glömt din kod ska du kontakta din kortutgivare/bank.
På många vandrarhem går det bra att sova i sovsäck om du har med dig ett underlakan. Det är dock upp till vandrarhemsvärden att bestämma om det går bra eller ej, kontakta vandrarhemmet i förväg så att du är säker på vad som gäller.

På fjällstationer och fjällstugor går det utmärkt att sova i sovsäck. I alla sängar finns täcke/filt och kudde så du kan också ta med dig påslakan/lakan eller en sovpåse om du inte vill ha med dig en sovsäck.
Stora delar av fjällen saknar mobiluppkoppling, och vi har därför svårt att erbjuda kortbetalning överallt. Tills vidare går det bra att betala med konto- eller kreditkort i följande fjällstugor:

Jämtland: Arådalen, Gåsen, Lunndörren, Stensdalen och Vålåstugan.
Vindelfjällen: Viterskalet, Syter och Aigert.
Lapplandsfjällen: Nu kan du betala med kontokort längs hela Kungsleden Abisko-Vakkotavare. Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja Sälka, Singi, Kaitumjaure, Teusajaure, Vakkotavare och Aktse.

Läs mer om betalning i fjällstugor här.
STF anordnar inte längre färdledarutbildningar. Fjällsäkerhetsrådet har tagit fram en utbildningsnorm för färdledare. Du hittar den på hemsidan www.fjallsaker.nu. Där finns även kontaktinformation till rådet som kan informera dig om vilka som ordnar utbildningar numera.
Som medlem i DNT bor du till medlemspris på våra fjällstationer och fjällstugor, dock inte på våra vandrarhem och hotell.
Många av våra vandrarhem och hotell tar emot husdjur och det markeras med en hundsymbol på hemsidan och i "Upptäck Sverige"-boken. På en del anläggningar betalar du extra för ditt husdjurs övernattning. På STFs fjällstationer och i fjällstugor är husdjur välkomna utan kostnad. Tänk på att det bara finns ett begränsat antal "husdjursrum” så vi rekommenderar starkt att du bokar rum i förväg.
Det går jättebra att boka rum i förväg på våra vandrarhem och fjällstationer och vi rekommenderar verkligen att du gör det, speciellt under högsäsong (sommar, skollov och stora helger). Plats i fjällstugorna däremot går inte att förboka, men alla är alltid välkomna. Stugvärdarna ser till att ordna med sovplats (kan innebära en madrass på golvet) till alla även om de ordinarie sängplatserna är slut. Om du kommer med en grupp på fler än tio personer ser vi gärna att du i förväg kontaktar stugansvarig i respektive område så att de kan meddela stugvärden att ni kommer. Du kan även förbetala ditt boende i fjällstugorna på respektive fjällstugas webbsida.
Nej, det måste du inte men du får ett ännu mer prisvärt boende om du är medlem. Medlemskap kan du köpa på plats på vandrarhemmet, hotellet, fjällstationen eller i fjällstugan. Du kan också bli medlem här på STFs hemsida.
Barn under 3 års ålder bor gratis, så länge de inte upptar en egen säng. Mellan 3-15 års ålder får barn rabatterat pris. Från 16 års ålder gäller vuxenpris för boende. Barn registreras som STF-medlemmar från och med 5 års ålder. Dessförinnan får barnen medlemsrabatt genom förälder eller medresande vuxen. Barn får alltid halva vuxenmedlemsrabatten, vilket innebär 25 kronor i rabatt per natt. Läs mer om medlemskategorier medlemspriser och ålderskategorier här.
Samtliga av STFs fjällstationer och de flesta vandrarhem hyr ut lakan. Då får du ett kit med påslakan, underlakan, örngott och handduk. Ska du bo i våra fjällstugor måste du ta med dig lakan, sovpåse eller sovsäck. I alla rum finns täcke/filt och kudde.
Nej, du får inte fiska var som helst i fjällen. Du måste köpa ett fiskekort som ger dig möjlighet att fiska i ett stort antal sjöar och vattendrag som är upplåtna för fiske. Länsstyrelserna har information om alla upplåtna vatten. Flera av våra fjällstationer och fjällstugor är återförsäljare av dessa fiskekort.
Ja, på alla STFs fjällstationer samt de flesta vandrarhem kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, t ex VISA och Mastercard (dock ej Diners och American Express). Vilka som tar kort markeras med symbol på hemsidan och i "Upptäck Sverige". I ett fåtal av STFs fjällstugor kan du inte betala med kort. Vi har givetvis alternativa betalningslösningar för dessa fjällstugor. Läs mer här om betalning i fjällstugor här.
Ja, det går jättebra. Vi har ett koncept som vi kallar Hyr Hela huset. Här kan du läsa mer om detta här.
Det går bra att laga egen mat i de gästkök som finns på samtliga vandrarhem, fjällstationer och fjällstugor. Dock saknar vissa STF-hotell gästkök. För att vara säker på att det finns på det hotell där du vill bo ber vi dig läsa under beskrivningen för aktuellt hotell.
Nej det behöver du inte. Alla våra hotell och fjällstationer samt de flesta vandrarhem erbjuder även rum för eget bruk, d v s enkelrum. I våra fjällstugor delar du däremot rum med andra gäster.
Många av våra vandrarhem och hotell erbjuder antingen ett café eller restaurang. Ta en titt under respektive anläggning så ser du vad de har att erbjuda dig. På alla våra fjällstationer finns det restaurang (undantag Sylarna som bara serverar frukost och lunchpaket). I våra fjällstugor lagar du din egen mat. Butik finns i de flesta fjällstugor, d v s du behöver inte bära med dig all mat hemifrån. Läs mer om vad som gäller för respektive fjällstuga.
Många av våra vandrarhem och fjällstationer erbjuder idag såväl rum med egen dusch och toalett, som rum där du delar faciliteter med andra gäster. På respektive vandrarhems- och fjällstations sida hittar du information om vilka rumstyper de har. Våra hotell erbjuder alltid rum med egen dusch och toalett.
Om du vill ha ett eget rum så betalar du enkelrumspris, d v s du betalar extra för att få nyttja rummet själv. Detta gäller på i stort sett alla våra vandrarhem, hotell och fjällstationer
Vi rekommenderar dig att alltid boka in ditt boende i förväg, speciellt under högsäsong (sommar, skollov och stora helger). Då är du säker på att det finns plats för dig på det vandrarhem, hotell eller den fjällstation som du vill besöka. Bäddar i våra fjällstugor kan inte förbokas utan det finns alltid plats för alla. Du kan däremot förbetala ditt boende i fjällstuga genom onlinebokningen på respektive fjällstugas sida på denna webbplats.
Midnattssolen ser du längst upp i norra Sverige, norr om polcirkeln. Ju längre norrut du befinner dig, desto längre period lyser midnattssolen. Några av de bästa platserna att uppleva midnattssolen på är Kebnekaise och Abisko. Du kan se midnattssolen från slutet av maj till mitten av juli.

Midnattssol är det fenomen som sker på sommaren när solen är uppe hela dygnet, utan att gå ned under horisonten. Solen skiner alltså hela natten. Det är en väldigt speciell upplevelse. Läs mer om midnattssolen här.
Ja, STFs fjällstationer och de flesta fjällstugor har ett bra sortiment av proviant till försäljning. Här kan du läsa mer om proviantutbudet i våra fjällstugor.
Nej, absolut inte. Det finns massor av sätt att uppleva svensk fjällvärld även utan större strapatser. Du gör dina egna äventyr utifrån din egen kapacitet och dina önskemål. Många vandrar eller åker skidor bara i närområdet kring fjällstationen eller fjällstugan. Om du tänker gå en långtur (kanske på en stugtur) mår du naturligtvis bättre av att inte vara helt otränad. Här får du en fingervisning om hur lång tid det tar att vandra i olika sorters terräng.
Det finns mygg i fjällen men på många ställen finns det inte mer mygg än i Stockholms skärgård eller i de skånska bokskogarna. Mest mygg är det på försommaren, i fjällbjörkskogen och vid myrmarker. Räkna med att myggen dyker upp i mitten av juni och försvinner i början av augusti. På kalfjället finns det få mygg då det nästan alltid blåser där. Myggmedel kan du köpa på våra fjällstationer och i de större fjällstugorna.
I nödsituationer kan du övernatta. Det finns ett säkerhetsrum i samtliga fjällstugor och på fjällstationer som ligger i väglöst land.
I STFs fjällstugor finns inbetalningskort som du tar med dig hem för att kunna betala för din övernattning. Du kan också sätta in avgiften på STFs Bg 5313-0225. Ange namn, vilken stuga det gäller, samt datum för övernattningen så hamnar pengarna rätt.

Här hittar du mer information om förbetalning och vilka fjällstugor som accepterar kredit-/kontokort.
De är ca 12 till 25 km mellan våra fjällstugor vilket är en lagom dagsetapper för de flesta. Läs mer om respektive fjällstuga här på hemsida, och titta på en karta för att få en uppfattning om hur långt det är mellan just de stugor du vill besöka.
Ja, du får cykla på Kungsleden, men vissa sträckor är undantagna. Det är bitvis mycket stenigt och det är ingen enkel cykling att ge sig ut på Kungsleden. Tänk även på att det är många vandrare som går Kungsleden.

Undantagna sträckor för cykling på Kungsleden är de som ligger inom Laponia (Stora Sjöfallet och Sareks nationalparker). Alltså mellan Kaitumjaure-Vakkotavare samt de sträckor som går inom Sareks Nationalpark mellan Saltoluokta-Kvikkjokk.
Ja, det får du. Om du väljer att tälta vid en våra fjällstationer och vill få tillgång till den service fjällstationen erbjuder, betalar du en serviceavgift. Du får då nyttja duschar, toaletter och självhushållskök. Detsamma gäller för våra fjällstugor. Se aktuella tältpriser här.
Ja absolut! Gör korta utflykter med varierande innehåll och mycket lek så tröttnar de inte. Det kan ta en halv dag innan de lekt färdigt vid en bäck - så skynda långsamt. Ett tips är att ni har ett basläger (fjällstation, fjällstuga eller tält) och gör små äventyr därifrån, med lätt packning vilket underlättar för alla i familjen. Om du vill ha tips på vandringsleder, packning och annat som passar barnfamiljer som vill fjällvandra kan du läsa mer här.
Ta gärna hunden med dig på fjället men vissa regler gäller:

Enligt allemansrätten ska hund hållas kopplad under tiden 1 mars - 20 augusti. Djurlivet är då som känsligast för störningar från även den fredligaste och snällaste sällskapshund. Under annan tid fordras att du har full uppsikt över din hund, så att den inte skadar eller skrämmer djurlivet.

Särskilda regler för att medföra hund gäller i nationalparker enligt Naturvårdslagen. Dessa regler hittar du på hemsidan för respektive länsstyrelse.
Det är Naturvårdsverket som ansvarar för det statliga ledsystemet. I norrlandslänen sköts de av respektive länsstyrelse. Lokala leder finns med lokal huvudman. Länsstyrelsens hemsida är www.lansstyrelsen.se.
Ja, alla våra fjällstationer säljer fjällkartor över sitt närområde.
Du som är STF-medlem har 10 % rabatt hos Kartbutiken. Även välsorterade bokhandlare säljer kartor. Du kan också titta på, och ladda ned, kartor på Lantmäteriets hemsida.
Det finns många fina och bra turer för dig som är nybörjare. Att göra dagsturer från någon av våra fjällstationer är ett bra alternativ då du inte behöver släpa med dig en stor ryggsäck (bara en liten som rymmer det du behöver över dagen). Du får dessutom njuta av en skön säng och god mat i restaurangen innan du beger dig ut på egna äventyr - eller kanske följer du med på någon av fjällstationens arrangerade dagsturer.

En bra nybörjartur är klassiska Jämtlandstriangeln som går mellan fjällstationerna StorulvånSylarna och Blåhammaren. Du kan också välja att vandra mellan Abisko och Kebnekaise/Nikkaluokta. Sistnämnda är en lättvandrad tur även om den kräver lite mer av dig än vad Jämtlandstriangeln gör.

Här finns bra information för dig som är nybörjare och vill testa vandring.

Här finns bra information för dig som är nybörjare och vill testa turskidåkning.
Nej, du får räkna med att din mobil inte fungerar i fjällen. Det är relativt god täckning i fjällstationernas närområden, men räkna inte med att alltid vara nåbar. När du kommit ut en bit på fjället är täckningen nästintill obefintlig. Tänk på att telefonens batteri även är känslig för kyla. Meddela gärna dina nära och kära att du inte går att nå när du njuter av din fjälltur. Läs mer om mobiltelefoni i fjällen här.

För dig som vill ha mer detaljer:
Att mobiltäckningen är dålig i fjällvärlden beror på att telenäten inte är utbyggda och på den kuperade fjällterrängen med mycket stora avstånd.

Mobiltelefoner kan endast användas i de telefonnät de är anslutna till. I fjällvärlden är det Telia som har den minst dåliga täckningen idag. Nätens täckning är oftast bra i större tätorter och längs de mest trafikerade vägarna. Möjligheten att få kontakt ökar också vid STFs fjällstationer.

I området runt Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Helags i Jämtlandsfjällen och i Vindelfjällen i södra Lappland kan kunder anslutna till Telias nät ha hygglig räckvidd så länge du rör dig inom synhåll för de högt belägna basstationerna. I Norra Lapplandsfjällen är mobiltelefonnätets täckning mycket begränsad, och oftast helt obefintlig, eftersom området är stort och antalet basstationer få. Bland annat gäller detta Kungsleden Abisko-Kvikkjokk, Padjelantaleden och Nordkalottleden.
Ja, godare vatten finns inte! Tänk bara på att vattnet ska vara rinnande och klart. Det går även utmärkt att ta sjövatten i fjällen.
Ja, du kan förbetala ditt boende i fjällstugan här på webbsidan. Det går däremot inte att boka en plats då förutsättningarna för att ta emot bokningar ute på fjället är mycket begränsade (varken el eller mobiltäckning finns).

En sovplats i våra fjällstugor innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd (madrass på golvet samt täcke/filt och kudde). Förbetalningen gäller i vald fjällstuga men om något oförutsett händer går det att nyttja boende i annan fjällstuga i anslutning till det datum som du betalat för. Avbokning av boende kan göras på webben fram till kl 18.00 dagen innan ankomst.

Läs mer om betalning i fjällstuga här.
Villkoren kan skilja sig beroende på hur du bokat. Bokar du här på vår webbsida, gäller dessa regler. Om du bokar via telefon/e-post direkt till vandrarhemmet, kan andra regler gälla.

Hos de flesta av våra anläggningar kan du avbeställa din boendebokning senast klockan 18.00 dagen före ankomst (men hos vissa anläggningar krävs avbokning 7 dygn innan ankomst), därefter återbetalas ingenting. Detsamma gäller om du bokat samma dag och sedan inte kommer till vandrarhemmet. Din bokning blir alltså bindande om du gör den på ankomstdagen. Om anläggningen har haft särskilda kostnader i samband med din bokning får du betala även dessa. Avvikelser kan förekomma, men då meddelar anläggningen det i samband med bokningen. För avbokning av paket, aktiviteter och övriga produkter gäller olika avbokningsregler beroende på produkt, se därför reglerna för den specifika produkten. Presentcheckar, medlemskap och rabatterade erbjudanden är inte avboknings- eller återbetalningsbara.
Bilderna på STFs webbplats äger respektive fotograf rättigheterna till, och får inte användas utan godkännande.
STF är med i den internationella vandrarhemsorganisationen Hostelling International (HI). Du får genom HI tillgång till medlemspris på ca 4 000 vandrarhem runt om i världen. Besök gärna deras hemsida på www.hihostels.com.
Medlemskapet gäller 12 månader från betalningsdatum.
Ja, som medlem i STF bor du till medlemspris på alla vandrarhem i världen som är anslutna till den internationella organisation Hostelling International. Allt du behöver göra är att visa upp ditt STF-medlemskort. Klicka här för att läsa mer om Hostelling International.
Ja det kan du göra här på vår webbsida. Dessa gäller som betalning för boende och upplevelser på samtliga STFs vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor. Du hittar sidan för att köpa presentcheckar här.
Du kan ändra din bokning skriftligen eller muntligen till STF Kundservice via e-post: kundservice@stfturist.se eller per telefon 08-463 21 00 helgfri måndag-fredag
kl. 09.00-16.00.

Om det gäller en bokning i fjällen kontaktar du STF Fjällbokningen via e-post fjallbokning@stfturist.se eller per telefon 010-1902360 helgfri måndag-fredag
kl. 09.00-18.00.

Notera att din ändring inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från STF. För ändringar är kostnaden minst 100 kronor per bokning. För att du ska få bästa hjälp ber vi dig ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort.

OBS! Ändring av ankomst eller avresedag räknas som avbokning.
Du avbokar enklast din bokning online här. Där anger du ditt bokningsnummer och din e-postadress för att logga in och ta del av dina bokningsdetaljer och genomföra din avbokning.

Du kan även avboka muntligen eller skriftligen till STFs Kundservice per telefon 08-463 22 70 eller via e-post kundservice@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl. 09.00-16.00 (eller om det gäller en fjällbokning till STF Fjällbokningen per telefon +46(0)10–1902360 eller via e-post fjallbokning@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl. 09.00-17.00 och helgfri lördag-söndag kl. 09.00-15.00).

Notera att din avbokning inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från STF. Våra fullständiga bokningsvillkor hittar du under Allmänna villkor i bokningsdialogen eller genom att klicka här. Anläggningens specifika villkor hittar du under Prisvillkor i bokningsdialogen.
Gruppbokningar är inte möjliga via onlinebokningen utan vi ber dig att ta en direktkontakt med den anläggning där du vill göra en gruppbokning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar. Du kan läsa mer om grupper här.
Din topptur utgår från STF Kebnekaise Fjällstation. För att komma till fjällstationen åker du först till Kiruna, och därifrån vidare till Nikkaluokta, som ligger vid vägs ände. Det finns dagliga bussförbindelser mellan Kiruna och Nikkaloukta. Mellan Nikkaloukta och STF Kebnekaise Fjällstation är det 19 km.

Övernatta på Kebnekaise fjällstation och följ sedan med fjällstationens guider på topptur - förbokning rekommenderas och detta gör du via fjällbokningen eller direkt i receptionen på fjällstationen. Räkna med några extra dagar på fjällstationen då vädret inte tillåter en topptur alla dagar.

Turen är ganska jobbig då du ska bestiga Sveriges högsta berg men de flesta med god grundkondition klarar bestigningen med måttlig ansträngning.
Läs mer och boka en oförglömlig upplevelse på STF Kebnekaise Fjällstation.

Kontakta kundservice

Vi hjälper dig om du inte hittar svaret på din fråga

• 08-463 22 70

Vardagar kl 9-16

Fjällbokningen

Vill du ha hjälp med att boka ditt boende eller paket i fjällen?

• 010-190 2360

Vardagar kl 9-18