STF Kundservice

Vad behöver du hjälp med?

Här får du svar på allt som rör ditt medlemskap. Vi hjälper dig också gärna med tips på aktiviteter och boenden, eller med att hitta den bästa upplevelsen i fjällen.

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna

På de flesta av våra anläggningar kan du välja att betala din vistelse kontant med SEK, EUR, NOK eller DKK. I de flesta fall accepteras även kort som betalmedel. För att vara säker på att rätt valuta kan tas emot går det bra att kontakta den aktuella anläggningen innan avresa.
Vi rekommenderar dig att alltid boka in ditt boende i förväg, speciellt under högsäsong (sommar, skollov och stora helger). Då är du säker på att det finns plats för dig på det vandrarhem, hotell eller den fjällstation som du vill besöka. Bäddar i våra fjällstugor kan inte förbokas utan det finns alltid plats för alla. Du kan däremot förbetala ditt boende i fjällstuga genom onlinebokningen på respektive fjällstugas sida på denna webbplats.
Om du vill ha ett eget rum så betalar du enkelrumspris, d v s du betalar extra för att få nyttja rummet själv. Detta gäller på i stort sett alla våra vandrarhem, hotell och fjällstationer
Många av våra vandrarhem och fjällstationer erbjuder idag såväl rum med egen dusch och toalett, som rum där du delar faciliteter med andra gäster. På respektive vandrarhems- och fjällstations sida hittar du information om vilka rumstyper de har. Våra hotell erbjuder alltid rum med egen dusch och toalett.
Många av våra vandrarhem och hotell erbjuder antingen ett café eller restaurang. Ta en titt under respektive anläggning så ser du vad de har att erbjuda dig. På alla våra fjällstationer finns det restaurang (undantag Sylarna som bara serverar frukost och lunchpaket). I våra fjällstugor lagar du din egen mat. Butik finns i de flesta fjällstugor, d v s du behöver inte bära med dig all mat hemifrån. Läs mer om vad som gäller för respektive fjällstuga.
Nej det behöver du inte. Alla våra hotell och fjällstationer samt de flesta vandrarhem erbjuder även rum för eget bruk, d v s enkelrum. I våra fjällstugor delar du däremot rum med andra gäster.
Det går bra att laga egen mat i de gästkök som finns på samtliga vandrarhem, fjällstationer och fjällstugor. Dock saknar vissa STF-hotell gästkök. För att vara säker på att det finns på det hotell där du vill bo ber vi dig läsa under beskrivningen för aktuellt hotell.
Ja, det går jättebra. Vi har ett koncept som vi kallar Hyr Hela huset. Här kan du läsa mer om detta här.
Ja, på alla STFs fjällstationer samt de flesta vandrarhem kan du betala med de vanligaste betal- och kreditkorten, t ex VISA och Mastercard (dock ej Diners och American Express). Vilka som tar kort markeras med symbol på hemsidan och i "Upptäck Sverige". I ett fåtal av STFs fjällstugor kan du inte betala med kort. Vi har givetvis alternativa betalningslösningar för dessa fjällstugor. Läs mer här om betalning i fjällstugor här.
På många vandrarhem går det bra att sova i sovsäck om du har med dig ett underlakan. Det är dock upp till vandrarhemsvärden att bestämma om det går bra eller ej, kontakta vandrarhemmet i förväg så att du är säker på vad som gäller.

På fjällstationer och fjällstugor går det utmärkt att sova i sovsäck. I alla sängar finns täcke/filt och kudde så du kan också ta med dig påslakan/lakan eller en sovpåse om du inte vill ha med dig en sovsäck.
Samtliga av STFs fjällstationer och de flesta vandrarhem hyr ut lakan. Då får du ett kit med påslakan, underlakan, örngott och handduk. Ska du bo i våra fjällstugor måste du ta med dig lakan, sovpåse eller sovsäck. I alla rum finns täcke/filt och kudde.
Barn under 3 års ålder bor gratis, så länge de inte upptar en egen säng. Mellan 3-15 års ålder får barn rabatterat pris. Från 16 års ålder gäller vuxenpris för boende. Barn registreras som STF-medlemmar från och med 5 års ålder. Dessförinnan får barnen medlemsrabatt genom förälder eller medresande vuxen. Barn får alltid halva vuxenmedlemsrabatten, vilket innebär 25 kronor i rabatt per natt. Läs mer om medlemskategorier medlemspriser och ålderskategorier här.
Nej, det måste du inte men du får ett ännu mer prisvärt boende om du är medlem. Medlemskap kan du köpa på plats på vandrarhemmet, hotellet, fjällstationen eller i fjällstugan. Du kan också bli medlem här på STFs hemsida.
Det går jättebra att boka rum i förväg på våra vandrarhem och fjällstationer och vi rekommenderar verkligen att du gör det, speciellt under högsäsong (sommar, skollov och stora helger). Plats i fjällstugorna däremot går inte att förboka, men alla är alltid välkomna. Stugvärdarna ser till att ordna med sovplats (kan innebära en madrass på golvet) till alla även om de ordinarie sängplatserna är slut. Om du kommer med en grupp på fler än tio personer ser vi gärna att du i förväg kontaktar stugansvarig i respektive område så att de kan meddela stugvärden att ni kommer. Du kan även förbetala ditt boende i fjällstugorna på respektive fjällstugas webbsida.
Många av våra vandrarhem och hotell tar emot husdjur och det markeras med en hundsymbol på hemsidan och i "Upptäck Sverige"-boken. På en del anläggningar betalar du extra för ditt husdjurs övernattning. På STFs fjällstationer och i fjällstugor är husdjur välkomna utan kostnad. Tänk på att det bara finns ett begränsat antal "husdjursrum” så vi rekommenderar starkt att du bokar rum i förväg.
Som medlem i DNT bor du till medlemspris på våra fjällstationer och fjällstugor, dock inte på våra vandrarhem och hotell.
Naturvårdsverket, som under ett par år utfört lavinprognoser, har upphört med detta. Läs mer på www.lavinprognoser.se.
Tidtabellerna och mycket annat användbart hittar du under sektionen "Lära" och därefter "Transporter i fjällen". Du kan också gå in direkt och se alla tidtabeller här.
STF anordnar inte längre färdledarutbildningar. Fjällsäkerhetsrådet har tagit fram en utbildningsnorm för färdledare. Du hittar den på hemsidan www.fjallsaker.nu. Där finns även kontaktinformation till rådet som kan informera dig om vilka som ordnar utbildningar numera.
Stora delar av fjällen saknar mobiluppkoppling, och vi har därför svårt att erbjuda kortbetalning överallt. Tills vidare går det bra att betala med konto- eller kreditkort i följande fjällstugor:

Jämtland: Arådalen, Gåsen, Lunndörren, Stensdalen och Vålåstugan.
Vindelfjällen: Viterskalet, Syter och Aigert.
Lapplandsfjällen: Nu kan du betala med kontokort längs hela Kungsleden Abisko-Vakkotavare. Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja Sälka, Singi, Kaitumjaure, Teusajaure, Vakkotavare och Aktse.

Läs mer om betalning i fjällstugor här.
Ja, du kan förbetala ditt boende i fjällstugan här på webbsidan. Det går däremot inte att boka en plats då förutsättningarna för att ta emot bokningar ute på fjället är mycket begränsad (varken el eller mobiltäckning finns).

En sovplats i våra fjällstugor innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd (madrass på golvet samt täcke/filt och kudde). Förbetalningen gäller i vald fjällstuga men om något oförutsett händer går det att nyttja boende i annan fjällstuga i anslutning till det datum som för betalts. Avbokning av boende kan göras på webben fram till kl 18.00 dagen innan ankomst.

Läs mer om betalning i fjällstuga här.
Du får räkna med att din mobil inte fungerar i fjällen. Det är relativt god täckning i fjällstationernas närområden, men räkna inte med att alltid vara nåbar. Och när du kommit en bit ut på fjället är täckningen nästintill obefintlig. Meddela gärna dina nära och kära om att du inte går att nå när du njuter av din fjällvandring. Läs mer om mobiltelefoni i fjällen här.
Det finns många fina och bra turer för dig som nybörjare. Att göra dagsturer från någon av våra fjällstationer kan vara ett alternativ då du inte behöver släpa med dig en stor ryggsäck (bara en liten som rymmer det du behöver över dagen). Och du får njuta av en skön säng och god mat i restaurangen innan du beger dig ut på egna äventyr (eller kanske följer du med på någon av fjällstationens arrangerade dagsturer). En bra nybörjarvandring är klassiska Jämtlandstriangeln som går mellan Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Du kan också välja att vandra mellan Abisko och Kebnekaise/Nikkaluokta för den är lättvandrad även om den kräver lite mer av dig än vad Jämtlandstriangeln gör.
Ja, alla våra fjällstationer säljer fjällkartor över sitt närområde. Du kan också köpa din karta via Lantmäteriets butik på deras hemsida eller hos välsorterade bokhandlare.
Ja, du får cykla på Kungsleden, men vissa sträckor är undantagna. Det är bitvis mycket stenigt och det är ingen enkel cykling att ge sig ut på Kungsleden. Tänk även på att det är många vandrare som går Kungsleden.

Undantagna sträckor för cykling på Kungsleden är de som ligger inom Laponia (Stora Sjöfallet och Sareks nationalparker). Alltså mellan Kaitumjaure-Vakkotavare samt de sträckor som går inom Sareks Nationalpark mellan Saltoluokta-Kvikkjokk.
I stugorna finns det inbetalningskort som du tar med dig hem för att kunna betala för din övernattning. Du kan också sätta in avgiften på vårt Pg 517-3. Ange namn, vilken stuga det gäller, samt datum för övernattningen så hamnar pengarna rätt.
Nej, absolut inte. Det finns massor av sätt att uppleva svensk fjällvärld på utan större strapatser. Du gör dina egna äventyr utifrån din egen kapacitet och dina önskemål. Många bara vandrar eller åker skidor i närområdet kring fjällstationen eller fjällstugan. Om du tänker gå en långtur (kanske på en stugtur) mår du naturligtvis bättre av att inte vara helt otränad.
I nödsituationer kan du övernatta för det finns ett säkerhetsrum i samtliga fjällstugor och på fjällstationer som ligger i väglöst land.
Ja, STFs fjällstationer och de flesta stugplatser har ett bra sortiment av proviant till försäljning. Här kan du läsa mer om proviantutbudet i våra fjällstugor.
Sant är att det finns mygg i fjällen men på många ställen finns det inte mer mygg än i Stockholms skärgård eller i de skånska bokskogarna. Mest mygg är det på försommaren, i fjällbjörkskogen och vid myrmarker. Räkna med att myggen dyker upp i mitten av juni och försvinner i början av augusti. På kalfjället finns det få mygg då det nästan alltid blåser där. Myggmedel kan du köpa på våra fjällstationer och i de större fjällstugorna.
De är ca 12 till 25 km mellan våra fjällstugor vilket är lagom dagsetapper för de flesta. I vår bok Upptäck Sverige kan du se hur långt det är mellan varje stuga.
Ja, det får du. Väljer du att tälta vid en av STFs fjällstugor eller fjällstationer betalar du en tältavgift och får då tillgång till den service stugan eller stationen erbjuder. Läs mer om våra serviceavgifter här.
Du ser den längst upp i norra Sverige, norr om polcirkeln. På Nuolja i Abisko kan du se midnattssolen mellan 27 maj och 18 juli. Läs mer om midnattssolen här.
Ja absolut! Gör korta utflykter med varierande innehåll och mycket lek så tröttnar de inte. Det kan ta en halvdag innan de lekt färdigt vid en bäck - så skynda långsamt. Ett tips är att ni har ett basläger (fjällstation, fjällstuga eller tält) och sen gör ni små äventyr därifrån (med lätt packning vilket underlättar för alla i familjen).
Ta gärna hunden med dig på fjället men vissa regler gäller:

Enligt allemansrätten ska hund hållas kopplad under tiden 1 mars - 20 augusti. Djurlivet är då som känsligast  för störningar från även den fredligaste och snällaste sällskapshund. Under annan tid fordras att du har full uppsikt över din hund, så att den inte skadar eller skrämmer djurlivet.

Särskilda regler för att medföra hund gäller i nationalparker enligt Naturvårdslagen. Dessa regler hittar du på hemsidan för respektive länsstyrelse.
Det är Naturvårdsverket som ansvarar för det statliga ledsystemet. I norrlandslänen sköts de av respektive länsstyrelse. Lokala leder finns med lokal huvudman. Länsstyrelsens hemsida är www.lansstyrelsen.se.
Du får inte fiska var som helst i fjällen. Du måste köpa ett fiskekort som ger dig möjlighet att fiska i ett stort antal sjöar och vattendrag som är upplåtna för fiske. Länsstyrelserna har information om alla upplåtna vatten. Flera av våra fjällstationer och fjällstugor är återförsäljare av dessa fiskekort.
Ja, godare finns inte! Vattnet ska vara rinnande och klart. Det går även utmärkt att ta sjövatten i fjällen.
Samerna säger att vi har 8 årstider vilket absolut stämmer. Vi brukar dock prata om två säsonger inom fjällvärlden: sommar- och vintersäsong. Vi öppnar upp våra fjällstationer och fjällstugor runt midsommar och har dem öppna fram till mitten-slutet av september. Absoluta högsäsongen är mellan omkring 20 juli och 10 augusti. Då är det mycket folk i stugorna och på sina håll väldigt trångt.

Vintersäsongen småstartar vid jul-nyår på ett par av våra fjällstationer och fjällstugor. De flesta fjällstationerna öppnar dock först i februari och håller öppet till början av maj. Fjällstugorna öppnar i skarven februari / mars och är öppna till början av maj.
Om du vill avsluta ditt medlemskap i STF, kontaktar du STF Kundservice på telefon 08- 463 22 70.
Mer information om gruppkortet hittar du genom att klicka här.
Om du vill bidra med tips till andra medlemmar eller följa vad som händer på STF kan du även göra det via Facebook. Adressen till STFs Facebooksida är http://www.facebook.com/svenskaturistforeningen
Vi behöver ditt fullständiga personnummer för att undvika dubbletter i vårt medlemsregister. Om du inte har ett svenskt personnummer, vänligen kontakta Kundservice på telefonnummer 08-463 22 70 eller via medlemskap@stfturist.se.
På STFs nya webbplats kan du som medlem i nuläget inte logga in på ”Mina sidor”, utan enbart rösta till Riksstämman under röstningsperioden. Vill du ändra din adress eller göra andra uppdateringar kopplat till ditt medlemskap går det bra att kontakta STFs kundservice på medlemskap@stfturist.se eller telefon 08- 463 22 70.
För att kunna rösta till Riksstämman måste du vara medlem i Svenska Turistföreningen och vara över 16 år. Du behöver inte ha tillgång till dina medlemsuppgifter för att rösta, utan anger ditt personnummer och ditt postnummer för att kunna logga in och lägga dina röster. Alla medlemmar har tre röster att fördela på tre olika kandidater som ombud, men det går också bra att bara rösta på en eller två kandidater. Notera att du bara kan skicka dina röster en gång och inte ändra ditt val i efterhand.

När omröstningen till Riksstämman startar kan du rösta här.
På våra vandrarhem får du 50: - i rabatt per vuxen och natt. Och på våra fjällstationer och i fjällstugor får du som vuxen eller ungdom 100: - i rabatt per person och natt. Förutom rabatterna får du som medlem en mängd andra inspirerande erbjudanden, förmåner och rabatter. Du får också vår prisbelönta tidning Turist som ges ut 6 gånger per år.
Absolut. Du är välkommen att bo på våra vandrarhem och fjällanläggningar även om du inte är medlem men betalar då lite extra per natt.
Nej det behöver du inte vara. Mer information om gruppkort hittar du genom att klicka här.
Ja det gör du. Kom bara ihåg att ta med dig ditt medlemskort så att du kan visa upp det i samband med att du checkar in.
Ja, alla barn ska ha ett eget medlemskort från och med det år de fyller 5.
Ja. Familjepriset gäller för max två vuxna som bor i samma hushåll samt obegränsat antal barn och ungdomar som hör till hushållet och är skrivna på samma adress.
Medlemskapet är personligt och alla personer (över 5 år) behöver vara medlemmar för att få bo till medlemspris. Ett hushåll betalar max 450 kr i medlemsavgifter för två vuxenmedlemmar samt eventuella barn- och ungdomsmedlemmar.
För att ändra din adress kontaktar du STFs Kundservice på medlemskap@stfturist.se eller telefon 08- 463 22 70.
Om du kontaktar du STF Kundservice på 08-463 22 70 eller via mail på medlemskap@stfturist.se så skickar dom ett nytt kort till dig för 50: -
Det kan bero på följande orsaker:

• Den valda anläggningen kan vara fullbokad

• Anläggningen kanske inte har lagt ut alla sina rum och bäddar för bokning online. Kontakta anläggningen direkt för att dubbelkolla om det kan finnas ytterligare rum eller bäddar

• Anläggningen kanske inte har öppet det datum du har valt

• Observera även att onlinebokning inte är möjlig efter klockan 18.00 dagen före ankomst

• Vissa anläggningar tar inte emot dygnsbokningar under högsäsong utan har enbart ankomst/avresa lördag eller söndag samt torsdag

• Anläggningen kanske inte har så stora rum, prova att sök på fler rum med 2 gäster i varje rum

Nej du behöver inte vara medlem eller inloggad för att kunna boka.
Alla STF-anläggningar är inte bokningsbara online men vi arbetar ständigt med att göra fler anläggningar bokningsbara på hemsidan.
På vandrarhem bor barn gratis t o m det år de fyller två år. Detta gäller om de inte upptar en egen säng. Om du vill kan du ange att du har med dig små barn i bokningens sista steg under "Meddelande".
Full betalning sker när du bokar, och du anger det kortnummer som ska debiteras. Vi skickar bekräftelse via e-post när bokningen är slutförd. Alla priser anges och debiteras i svenska kronor.
Vi accepterar Visa och Mastercard.
Avbokning/ändring kan göras per telefon till STF Kundservice +46(0)8-4632270 helgfri måndag-fredag kl. 09.00-16.00 (eller om det gäller en fjällbokning till STF Fjällbokningen +46(0)10–1902360 helgfri måndag-fredag kl. 09.00-17.00 och helgfri lördag-söndag kl. 09.00-15.00) enligt våra, villkor. För avbokning utanför dessa tider, kontakta alltid anläggningen direkt.
Återbetalning till debiterat konto sker inom 3-7 bankdagar och bokförs på det ursprungliga bokningsdatumet. Om det efter 7 bankdagar ännu inte har kommit in pengar på kontot ber vi dig att kontakta STF Kundservice på telefonnummer 08-463 22 70. Telefontid: måndag - fredag kl. 9-16 (helgdagar har vi inte öppet). OBS! Återbetalning sker endast om avbokningen sker i god tid enligt våra villkor.
Du har troligtvis valt att betala din bokning direkt via din internetbank eller så kallat ”Direktbetalning via bank", då loggar du in på din internetbank som vanligt och genomför transaktionen där. Betalmetoden stödjer alla säkerhetskrav som din bank kräver.
VISA & MasterCard har gemensamt enats om ett säkerhetssystem för verifiering av kortinnehavaren vid e-handelsköp som heter ”3 D Secure”. Detta innebär att kortinnehavaren valt en kod eller lösenord för köp via internet som sedan ska anges vid varje onlineköp för att göra kortbetalningen så säker som möjligt. I det fall du glömt din kod ska du kontakta din kortutgivare/bank.
Villkoren kan skilja sig beroende på hur du bokat. Bokar du här på vår webbsida, gäller dessa regler. Om du bokar via telefon/e-post direkt till vandrarhemmet, kan andra regler gälla.

Hos de flesta av våra anläggningar kan du avbeställa din boendebokning senast klockan 18.00 dagen före ankomst (men hos vissa anläggningar krävs avbokning 7 dygn innan ankomst), därefter återbetalas ingenting. Detsamma gäller om du bokat samma dag och sedan inte kommer till vandrarhemmet. Din bokning blir alltså bindande om du gör den på ankomstdagen. Om anläggningen har haft särskilda kostnader i samband med din bokning får du betala även dessa. Avvikelser kan förekomma, men då meddelar anläggningen det i samband med bokningen. För avbokning av paket, aktiviteter och övriga produkter gäller olika avbokningsregler beroende på produkt, se därför reglerna för den specifika produkten. Presentcheckar, medlemskap och rabatterade erbjudanden är inte avboknings- eller återbetalningsbara.
Bilderna på webbplatsen äger respektive fotograf rättigheterna till, de får alltså inte användas utan godkännande.
STF är med i den internationella vandrarhemsorganisationen Hostelling International (HI). Du får genom HI tillgång till medlemspris på ca 4 000 vandrarhem runt om i världen. Besök gärna deras hemsida på www.hihostels.com.
Medlemskapet gäller 12 månader från betalningsdatum.
Ja, som medlem i STF bor du till medlemspris på alla vandrarhem i världen som är anslutna till den internationella organisation Hostelling International. Allt du behöver göra är att visa upp ditt STF-medlemskort. Klicka här för att läsa mer om Hostelling International.
STFs nya webbplats är helt responsiv, vilket betyder att man som användare får en lika bra upplevelse – oavsett om man använder sig av en stationär dator, laptop, surfplatta eller telefon. Med responsiva webbplatser minskar ofta behovet av att ha en app, då informationen på webbplatsen anpassar sig till enhetens storlek och ger mer korrekt och uppdaterad informationen än som finns i appen.
Ja det kan du göra här på vår webbsida. Dessa gäller som betalning för boende och upplevelser på samtliga STFs vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor. Du hittar sidan för att köpa presentcheckar här.
Du kan ändra din bokning skriftligen eller muntligen till STF Kundservice via e-post kundservice@stfturist.se eller per telefon 08-463 22 70 helgfri måndag-fredag kl. 09.00-17.00. Sommaröppet: Sommaren 2016 (fram till 21/8) håller STF Kundservice öppet kl. 09-16.
Om det gäller en fjällbokning kontaktar du STF Fjällbokningen via e-post fjallbokning@stfturist.se eller per telefon 010–1902360 helgfri måndag-fredag kl. 08.00-18.00.

Notera att din ändring inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från STF. För ändringar är kostnaden minst 100kr/bokning. Vänligen ha tillgång till aktuellt bokningsnummer och betalkort. OBS! Ändring av ankomst eller avresedag räknas som avbokning.
Du avbokar enklast din bokning online här. Där anger du ditt bokningsnummer och din e-postadress för att logga in och ta del av dina bokningsdetaljer och genomföra din avbokning.

Du kan även avboka muntligen eller skriftligen till STFs Kundservice per telefon 08-463 22 70 eller via e-post kundservice@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl. 09.00-16.00 (eller om det gäller en fjällbokning till STF Fjällbokningen per telefon +46(0)10–1902360 eller via e-post fjallbokning@stfturist.se helgfri måndag-fredag kl. 09.00-17.00 och helgfri lördag-söndag kl. 09.00-15.00).

Notera att din avbokning inte är giltig förrän du erhållit en skriftlig bekräftelse från STF. Våra fullständiga bokningsvillkor hittar du under Allmänna villkor i bokningsdialogen eller genom att klicka här. Anläggningens specifika villkor hittar du under Prisvillkor i bokningsdialogen.
Gruppbokningar är inte möjliga via onlinebokningen utan vi ber dig att ta en direktkontakt med den anläggning där du vill göra en gruppbokning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar. Du kan läsa mer om grupper här.
Du tar dig till STF Kebnekaise Fjällstation från Nikkaluokta (vid vägsände). Till Nikkaluokta går det buss från Kiruna. Övernatta på fjällstationen och följ sedan med fjällstationens guider på topptur (förbokning rekommenderas och detta gör du via fjällbokningen eller direkt i receptionen på fjällstationen). Räkna med några extra dagar på fjällstationen då vädret inte alla dagar tillåter en topptur. Turen är ganska jobbig då det handlar om att du ska bestiga Sveriges högsta berg men de flesta med god grundkondition klarar bestigningen med måttlig ansträngning.

Kontakta kundservice

Vi hjälper dig om du inte hittar svaret på din fråga

Fjällbokningen

Vill du ha hjälp med att boka ditt boende eller paket i fjällen?