Tillbakablickar

Genom utflykter och läger upptäcker vi genom TILLSAMMANS nya platser och lär känna vårt land. Vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. Här är några TILLSAMMANS-läger vi minns.

TILLSAMMANS i midnattssolens land – Abisko, 2014

I mitten av juni 2014 gav sig 19 förväntansfulla tjejer sig av mot midnattssolens land. Det skulle bli ett oförglömligt äventyr som skulle starta på ett nattåg mellan Stockholm och Abisko. Men det var först där, i Abisko, nästan så långt norrut som du kan komma i Sverige som tjejernas upptäcktsfärd egentligen började. På riktigt.

Med ombord fanns tjejer från olika bakgrunder. De som växt upp i Sverige, de som kom långt senare och även de som kommit alldeles nyss. Men en sak hade de gemensamt – nästan ingen hade varit så här långt upp tidigare. Förrän nu.

Och så gav de sig av på äventyret runt Abiskos Turstation, under dagar som fylldes till bredden med upptäckter i Abiskoområdet. Vandringar, besök i samevistet, måleri och dans varvades med tjejsnack, skratt och sena kvällar. Tjejerna återvände hem rikare. Med både många nya vänner, minnen för livet och drömmar om att en dag kunna komma tillbaka till Abisko.

Nyfiken på Abisko? Här kan du läsa mer om Abisko

TILLSAMMANS, Abisko 2014

Foto: Maria Lidberg

"För mig är TILLSAMMANS-lägret något utav det bästa jag snubblat över"

Deltagare under två läger 2015

Tjejläger i skärgården – Finnhamn, 2013

Under fyra sommardagar 2013 genomförde vi tjejlägret TILLSAMMANS på ön Finnhamn i Stockholms skärgård. Genom nya vänner, möten med olika kulturer, intressanta diskussioner, upplevelser och studiebesök gav lägret 20 tjejer chansen att lära sig mer om sig själva, sitt land och världen.

Precis som under vårt första läger i Finnhamn (2011) fylldes dagarna i den pittoreska skärgårdsmiljön även denna gång av av stärkande övningar, lekar, grillning, och roddbåtsturer. Lägret blev en möjlighet att träffa nya vänner, utbyta kulturella erfarenheter och lära oss nya saker om Sverige. Och om varandra.

"Det var både spännande och roligt att träffa tjejer från Sverige, nya kulturer och dela några dagar av gemenskap och kul"

Deltagare, tjejlägret i skärgården

Andra läger vi minns…

Vi gjorde flera läger under 2015. TILLSAMMANS färdades från norr till söder, och från kohagar till fjällbäckar. Här kan du läsa lite om vad vi gjorde under resorna.

Läger med midnattssolen i Saltoluokta. 13-16 juni, 2015
I mitten av juni gav vi oss iväg till STFs fjällstation i Saltoluokta som ligger naturskönt i Lappland. Väl där kunde vi njuta av av sol, bad (!!!), snötäckta berg, avkopplande yoga och vattnet från fjällbäcken. En fin resa som definitivt erbjöd ett skönt andrum långt ifrån vardagens krav.

TILLSAMMANS, Saltoluokta 2015

Sensommarläger på Österlen. 13-16 augusti, 2015
I mitten av augusti 2015 bar det av till STF Backåkra Vandrarhem på Österlen i Skåne. Få landskap gör sig vackrare än Österlen på sensommaren. TILLSAMMANS-gänget fick solkyssta dagar på stranden, i kohagarna och under utflykten till skeppsättningen Ales stenar. Det blev ett härligt läger som fylldes av måleri, dans och nätter som ägnades åt att ligga ute och titta på stjärnhimlen.

TILLSAMMANS, Österlen 2015

Höstläger på Gällnö. 24-26 oktober, 2015
När TILLSAMMANS ordnade höstläger på Gällnö välkomnade vi både nya och gamla ansikten. Den här gången flyttade TILLSAMMANS-tjejerna in på STF Gällnö Vandrarhem i Stockholms skärgård. På Gällnö utforskade vi skogens skafferi, lagade mat av det vi hittade och förlorade oss i spännande diskussioner om kulturer och traditioner. Under lägret passade vi också på att göra ett stopp på grannön där vi besökte en bondgård och fick lära oss mer om hur det är att vara ung och bo på en skärgårdsö.

Klicka här för att hålla koll på planeringen inför kommande TILLSAMMANS-läger

Gilla oss på Facebook