Tillbakablickar

Genom utflykter och läger upptäcker vi genom TILLSAMMANS nya platser och lär känna vårt land. Vi tror på möten och upptäckarglädje som ett sätt att föra människor närmare varandra. Här är några TILLSAMMANS-läger vi minns.

tillsammansläger 2018Nya vänskapsband knyts på Sagoön Ivön

I slutet av sommaren 2018 tog vi med ett gäng tjejer på äventyr till Ivögården i Skåne. Ivögården ligger på ön Ivö i östra Skåne och här finns både badplatser, bokskog och åkerlandskap. Under fyra dagar lärde vi känna varandra! Vi paddlade, cyklade, promenerade, åt gott, pratade om nästan allt och skrattade mycket.

Så här beskriver två av deltagarna lägret:

”Ett roligt tjejläger där man lär känna sig själv och andra… en fri bubbla där man kan existera som den man är långt borta från vardagen.”

”Helt fantastiskt! Många djupa diskussioner om olika viktiga frågor. Vackert landskap, roliga aktiviteter och riktigt god mat.”

» Mer om Ivögården

Skärgårdsäventyr på Svartsö

I augusti 2018 åkte vi med 13 killar  från hela landet till Svartsö i Stockholms skärgård. En dag åkte vi på utflykt till Grinda och fick lära oss om djurhållning och hur man klyver ved. På Svartsö paddlade vi kajak, lekte lekar, fick nya kompisar och lagade god mat tillsammans.  Självklart badades det en del ! Ett läger som kommer att finnas kvar länge i vårt minne!

Så här säger en av deltagarna om lägret:

”Mycket roligt läger. Det var ett läger där jag kunde träffa nya kompisar. Vi gjorde många olika aktiviteter som var mycket bra och fantastiskt roliga. Vi spelade teater, vi badade, vi orienterade och mycket, mycket annat!”

» Mer om Svartsö

Tillbakablickar 2017

Fjällupptäkter i Ammarnäs
Under en sportlovsvecka i februari hade vi ett läger i Ammarnäs bara för killar. Detta var det andra killägret någonsin och wow – vilket läger det blev! Pimpling, snöskovandring och besök i sameby varvades med matlagning, diskussioner och reflektion. För flera var det första gången i svenska fjällen.

”Jag trodde Sverige var tråkigt och platt, det ändrades när jag kom hit.”

”Lägret har varit fantastiskt och man lärde sig mycket. Man fick uppleva saker som man inte har gjort för ut det och ledarna är fantastiska förebilder.”

Magiska upplevelser på Österlen
I juni hade vi ett tjejläger på Brantevik på Österlen. Känslan när 18 fantastiska tjejer hänger TILLSAMMANS på Österlen och gör sköna grejer ihop – den känslan är magisk. Vi delar allt från ”läskigt” första möte på T-centralen första dagen och morgondopp i sex graders kallt vatten till fästingar och gruppkramar. Vi fyllde dagarna med allt från roliga lekar, värderingsövningar och segeltur med Jakten Hoppet till normövningar där vi utmanade våra fördomar. Yoga på stranden, täljning och utflykter till bland annat Stenshuvud och Ales Stenar. Vi åt uteslutande vegetariskt och lagade en hel del mat tillsammans. En övning är bland annat att vi lagar en gemensam middag där alla har olika funktionsnedsättningar – klart kul och insiktsfullt!

Hösten i skärgården
Under höstlovet hade vi  läger på Svartsö i Stockholms skärgård. Vi upptäckte ön från cykelsadeln och badade bastu, besökte en gård på Äpplarö där vi fick tova. Vi upptäckte skogens skafferi och lagade egen nyponsoppa och stekte fönsterlav som var riktigt gott. Som alltid på TILLSAMMANS-lägren lekte vi lekar, hade diskussionsövningar och försökte utmana oss själva i allt vi gjorde.

Tillbakablickar 2016

2016 växte TILLSAMMANS. Det är året då vi breddade verksamheten även till killar, blev kulturellt rikare – både gällande språkrikedomen och perspektiven, både på ledar- och deltagarsidan. Under 2016 engagerade vår ungdomsverksamhet TILLSAMMANS unga från norra Sverige till Burundi – under 4320 aktivitetstimmar. Under 2016 genomförde våra lokala TILLSAMMANS-enheter både i Östersund och Stockholm, sina första övernattningsaktiviteter. Vår nationella TILLSAMMANS-verksamhet inledde sommarlovet med ett tjejläger på norra Öland och avslutades till fjälls med tjejläger i Kolåsen med utsikt över vackra Skäckerfjällen. Höstlovet markerade startskottet för killsatsningen. Historiens första killäger hölls i Brantevik och intresset var stort – över 65 killar ansökte om en plats.

Tillbakablickar 2015

Vi gjorde flera läger under 2015. TILLSAMMANS färdades från norr till söder, och från kohagar till fjällbäckar.

Läger med midnattssolen i Saltoluokta. 13-16 juni, 2015
I mitten av juni gav vi oss iväg till STFs fjällstation i Saltoluokta som ligger naturskönt i Lappland. Väl där kunde vi njuta av av sol, bad (!!!), snötäckta berg, avkopplande yoga och vattnet från fjällbäcken. En fin resa som definitivt erbjöd ett skönt andrum långt ifrån vardagens krav.

TILLSAMMANS, Saltoluokta 2015

Foto: Maria Lidberg

Sensommarläger på Österlen. 13-16 augusti, 2015
I mitten av augusti 2015 bar det av till STF Backåkra Vandrarhem på Österlen i Skåne. Få landskap gör sig vackrare än Österlen på sensommaren. TILLSAMMANS-gänget fick solkyssta dagar på stranden, i kohagarna och under utflykten till skeppsättningen Ales stenar. Det blev ett härligt läger som fylldes av måleri, dans och nätter som ägnades åt att ligga ute och titta på stjärnhimlen.

TILLSAMMANS, Österlen 2015

Foto: Maria Lidberg

Höstläger på Gällnö. 24-26 oktober, 2015
När TILLSAMMANS ordnade höstläger på Gällnö välkomnade vi både nya och gamla ansikten. Den här gången flyttade TILLSAMMANS-tjejerna in på STF Gällnö Vandrarhem i Stockholms skärgård. På Gällnö utforskade vi skogens skafferi, lagade mat av det vi hittade och förlorade oss i spännande diskussioner om kulturer och traditioner. Under lägret passade vi också på att göra ett stopp på grannön där vi besökte en bondgård och fick lära oss mer om hur det är att vara ung och bo på en skärgårdsö.

Klicka här för att hålla koll på planeringen inför kommande TILLSAMMANS-läger

Gilla oss på Facebook