The Swedish Number

Den 6 april lanserade Svenska Turistföreningen initiativet The Swedish Number och därmed fick Sverige som första land ett eget telefonnummer. Numret tog världen med storm och över 186 000 samtal, från totalt 186 länder ringde till Sverige under två och en halv månad. Numret avslutades som planerat den 24 juni.

– Vi hoppades såklart att folk skulle ta till sig The Swedish Number, men att det skulle gå så bra kunde vi bara drömma om. Hela världen har verkligen engagerat sig och över 32 000 svenskar anmälde sig som telefonambassadörer och svarade för Sverige på ett beundransvärt sätt, säger Magnus Ling, generalsekreterare och vd på Svenska Turistföreningen.

Idén till The Swedish Number grundade sig i tanken om att ge alla svenskar en chans att uttrycka sig och dela med sig av sitt Sverige. Syftet var att få fler att upptäcka Sverige, och att ge svenskarna en chans att berätta om sitt land på sitt sätt. Initiativet var också en hyllning till årsdagen av tryckfrihetsförordningen som infördes för 250 år sedan och som innebar att censuren avskaffades.

När någon ringde numret kopplades hen till en slumpvis svensk som anmält sig via en app att svara. Över 32 000 tusen svenskar hjälpte till att svara, däribland, statsminister Stefan Löfven och Moderaternas ledare Anna Kinberg Batra.  Pewdiepie och Alicia Wikander ringde och President Obama nämnde numret i ett direktsänt tal från Vita huset.

The Swedish Number har uppmärksammats av världspressen, bland annat brittiska The Guardian och amerikanska USA Today, New York Times och India Times. Många av de stora tv-programmen och radioshowerna ringde upp numret i direktsändning och fick prata med slumpvis utvalda svenskar. Kampanjen har även ärats med de finaste valörerna på kommunikationstävlingar världen över.

Stort tack till er alla som hjälpte till att svara!