Rapport: Barn i fjällmiljö

Sommaren 2015 lät vi 100 barnfamiljer besöka de svenska fjällen med uppgiften: berätta för oss vad ni tycker. I rapporten "Barn i fjällmiljö" presenterar vi de insikter vi fått och de förslag som barnen och deras föräldrar berättade för oss.

Hur kan fjällanläggningar och vandringsleder förbättras för att underlätta för barnfamiljer att tillbringa semestern i fjällen? Svaren finns i rapporten ”Barn i fjällmiljö”.

En tydlig insikt är att det fanns en stor osäkerhet hos föräldrarna när det gällde hur man skulle klä sig, om barnen skulle tycka att det var roligt eller om de skulle klara av det. Men barnen i sin tur såg fjällresan som ett stort äventyr, ville vara ute hela tiden och vill gärna åka tillbaka.

Jenny Grettve och hennes barn Astrid, Tyra och Olof var en av de deltagande familjerna;
– Jag har inte varit i fjällen på sommaren med mina barn tidigare, men efter ha deltagit i Get Real Kids kommer jag göra det igen. Jag blev överraskad och imponerade av hur mycket mina barn orkade med. Det är fantastiskt att ta med sina barn till den underbara fjällnaturen och veckan blev verkligen ett minne för livet. Mina barn tyckte att dricka vatten ur fjällbäckarna var spännande och väldigt gott. Och att få se snön så mitt i sommaren var roligt!

Uthålliga barn i kreativ fjällmiljö
Barnen orkade som sagt mer än vad många föräldrar trodde, och de upplevde att fjällmiljön gav barnen kreativitet och lekglädje. Men det måste hända saker längst vägen – barnen såg inte vitsen med att bara gå. Både föräldrar och barn tyckte att det var viktigt att det finns andra barn att leka med, eller ett lekområde med naturliga lekredskap. Många föräldrar uttryckte sin glädje att barnen inte frågade efter läsplattor eller tv under hela vistelsen.

Familjerna efterfrågar till exempel att det ska finnas fler och tydligare avståndsmarkeringar på vandringslederna och/eller andra inslag som motiverar barnen till vandring. Det skall finnas små vattenhinkar och vedkorgar så att barnen kan vara med och hjälpa till. Man saknar barnmenyer på fjällstationerna och att informationstavlorna även ska finnas i barnhöjd.

Den stora utmaningen för barnfamiljer inför att åka till fjällen är framförallt, den stora osäkerheten. Är det tryggt? Har vi tillräckligt med kunskap? Vilken utrustning behövs? Och priset. Där måste aktörerna på fjället bli än bättre på att informera inför resan och anpassa informationen till en barnfamilj som kanske inte har varit på fjället tidigare. En vanlig uppfattning tycks vara att det är mera utmanande att resa i Sverige desto längre norrut man kommer.

– Det finns nu med Get Real Kids ett tydligt underlag för hur vi ska kunna få flera barnfamiljer att välja att uppleva svenska fjällen och en fjällvistelse. Materialet från rapporten kommer bland annat att vara ett underlag för ett barnkoncept som kommer finnas på flera av våra fjällstationer under 2016. Detta blir ett lyft för vårt arbete att tydligare nå barnfamiljer och därmed också säkra bästa upplevelse för barnfamilj, säger Niklas Winbom, Vice VD och Fjällchef på STF.

Om Get Real Kids
Hela 2 600 familjer sökte till Get Real Kids, 100 familjer fick åka. Drygt hälften av familjerna hade inte tidigare varit till fjälls sommartid. Totalt deltog 228 barn och 191 vuxna. Tillsammans tillbringade familjerna 2 261 dagar på fjället under perioden 29 juni – 17 juli 2015. Familjerna fick välja mellan fem destinationer: STF Grövelsjön, STF Saltoluokta, STF Ramundbergets fjällhotell, STF Abisko Turiststation och en vandring mellan Nikkaluokta och Vakkotavare. De deltagande familjernas tankar, idéer och förbättringsförslag dokumenterades både under dagarna i fjällen och efter hemkomst.

Läs hela rapporten ”Barn i fjällmiljö”
Ladda ned rapporten ”Barn i fjällmiljö” här

"Jag blev imponerad över hur mycket mina barn orkade"

Jenny Grettve, deltagare i Get Real Kids tillsammans med barnen Astrid, Tyra och Olof