STF Arrangerar

Get Real

Vad tycker egentligen ungdomar om den svenska fjällvärlden och det utbud som finns idag? Och vad önskar barn med spring i benen och deras föräldrar att det fanns mer av på fjället? Det undrade vi på STF och skapade projektet Get Real. Hittills har ungdomar och barnfamiljer rest till den svenska fjällvärlden med en enda uppgift – berätta för oss vad ni tycker!

Get Real startade 2014. Vi lät cirka 300 ungdomar genomföra fjällvandringar i Lappland och Jämtland, och deras uppdrag var att berätta för oss vad de tyckte om utbudet och den verksamhet som de mötte i den svenska fjällvärlden. Resultatet finns i rapporten ”1521 dagar på fjället”.

Vi fortsatte sommaren 2015 med att låta cirka 300 barn i 100 familjer besöka de svenska fjällen. Även den här gången ville vi veta hur barnen och deras föräldrar tyckte att fjällanläggningar och vandringsleder kan förbättras för att underlätta för barnfamiljer att tillbringa semestern i fjällen. Resultatet finns i rapporten ”Barn i fjällmiljö”.

För målet med Get Real är att vi på STF och andra aktörer i svenska fjällen bättre ska kunna målgruppsanpassa våra verksamheter oavsett om det är en barnfamilj, en erfaren fjällvandrare eller en skolklass som ger sig ut i vår underbara fjällvärld. Get Real hjälper STF att utvecklas.