STF Arrangerar

Sveriges största vandringsevenemang - Eurorando 2016

Svenska Turistföreningen, i nära samarbete med Region Skåne och Helsingborgs stad, hade nöjet att bjuda in vandrare att delta i Eurorando 2016 i Skåne. Mellan den 10 och 17 september 2016 kom tusentals vandrare från hela Europa till Skåne för att vandra, upptäcka Skånes unika natur och kultur samt få möjligheten att träffa nya spännande människor.

Det var en fantastisk veckan med strålande solsken som vi kommer att minnas länge!

När vi människor upplever naturen, förstärks vårt intresse och engagemang för att bevara och vårda naturen. Med denna grundläggande idé, guidar STF våra medlemmar och gäster till nya natur- och kulturupplevelser i Sverige. Detta går hand i hand med vad Eurorando står för och därför valde STF att stå värd för detta vandringsevenemang 2016. Lederna runt om i Skåne ger dig inte bara möjlighet att njuta av själva vandringen, det är ett utmärkt sätt att även upptäcka landskapets natur, historia och kulturliv.

Eurorando går av stapeln vart femte år och genomförs på olika platser i Europa. Det är ett av Europas största vandringsevenemang och bakom initiativet står European Rambler´s Association (ERA) med drygt 2,6 miljoner organiserade medlemmar. I september 2016 stod STF värd för Eurorando tillsammans med Region Skåne och Helsingborg Stad.

Intressant fakta

• Antal nationaliteter:  24. Två personer har rest ända från USA, övriga från Europa.
  • Största gruppen: 219 spanjorer
  • Antal unika vandringar: 7187 st
  • Antal kilometer som vandrats: 100 000 km
  • Häftigaste deltagaren: den 71-åriga fransyskan Therese Dubosq som gått från Paris till Helsingborg, totalt 3000 km – och fortsatte att delta i vandringarna under hela veckan!
  • Antal kalorier som bränts: 50 000 000 kcal
  • Största nationen: Frankrike med över 700 deltagare från olika delar av Frankrike

Eurorandos huvudpartners
Eurorando sponsorloggor