Somriga äventyr

Nio sommartips

Längtar du efter avkoppling och tystnad i sommar, eller lockar det stora äventyret? Kanske vill du hinna med lite av varje? Oavsett hur du helst spenderar dina lediga sommardagar väntar en mängd spännande upptäckter runt knuten. Nedan delar vi med oss av våra tio bästa tips för lediga sommardagar.

Livsnjutardagar vid havet i Nordmaling

Samla kompisgänget eller familjen och njut av rofyllda dagar på Lotshuset, STFs minsta vandrarhem med plats för endast sex gäster. Här bor ni i modern sekelskiftesmiljö, med hänförande utsikt över klippor och hav. Cyklar och roddbåt står till ert förfogande under hela er vistelse, så att ni enkelt kan ge er ut på egna upptäcktsfärder. Ni bjuds även på ett varmt bad i det omtalade SPA-badkaret valfri kväll – antingen på terrassen eller vid en strand i viken. Läs mer och boka!

Topptur till Helags sydtopp

Följ med på en magnifik tur till Helags sydtopp, som 2015 utsågs till en av världens tio vackraste toppturer av National Geographic. Vandringen mot toppen går kring Helags karaktäristiska grytformation, runt Sveriges sydligaste glaciär upp mot toppen. Stigningen från stationen är 750 höjdmeter och utsikten från toppen är fantastisk! Tillsammans med våra kunniga guider får du, förutom en trygg vandring mot toppen också lära dig mer om fjället, naturen, glaciären och historien. Läs mer och boka!

Kajaktur i Blekinge skärgård

Att tyst och stilla glida fram i en kajak, precis i linje med vattenytan, är ett perfekt sätt att utforska Blekinge skärgårds pärlband av orörda öar. Med STF Tjärö som bas njuter ni av tre dagars kajakpaddling i unik miljö, kombinerat med förstklassig mat och boende i en kulturmiljö som för tankarna till Astrid Lindgrens sagovärld. Läs mer och boka!

Stockholm på två hjul

Stockholm är en perfekt stad att utforska från cykelsadeln. Omgiven av vatten och grönska rullar du enkelt mellan huvudstadens olika stadsdelar, från Djurgårdens grönska via Gamla stans pittoreska gränder till Södermalms hippa kvarter med gallerier, fik och små butiker med design och konsthantverk. Efter en dag full av intryck sover du gott på STF af Chapman & Skeppsholmen, precis vid kajkanten med utsikt över Gamla Stan. Läs mer och boka!

Det enkla livet längs Vålådalsfyrkanten

Under vår vandringstur mellan STFs fjällstugor Stensdalen, Vålåstugan och Lunndörren njuter vi av det enkla livet, närheten till naturen och fin gemenskap. Tillsammans med vår certifierade fjälledare vandrar vi från Vålådalens urskog upp på kalfjället och tar oss mellan fjällstugorna där vi får vara delaktiga i upplevelsen genom att hämta vatten, hugga ved och laga mat. En annorlunda och genuin fjällupplevelse! Läs mer och boka!

Öluff i Stockholms skärgård

En öluff i Stockholms skärgård är ett svårslaget sommaräventyr för dig som uppskattar saltstänkta bad, nyfångad fisk och skimrande solnedgångar. Med Waxholmsbolagets båtluffarbiljett reser du obegränsat under fem dagar, vilket ger närmast oändligt antal kombinationsmöjligheter. Är du nyfiken på att utforska den mellersta skärgården bör du kika närmare på våra två båtluffarpaket till STF Möja och STF Svartsö – går utmärkt att kombinera ihop till ett fem dagar långt skärgårdsäventyr. Läs mer och boka!

Vandra i Söderåsens nationalpark

Upplev den mäktiga naturen i Söderåsens nationalpark till fots. Vandra i böljande bokskog, utmed branta rasraviner av mäktiga förkastningar och längs livliga vattendrag. Nationalparkens ena entré och flera vandringsleder finns direkt bakom knuten av Villa Söderåsen, likaså en av Skåneledens etapper med totalt mer än 100 mil underbar natur. Kulturlivet är minst lika blomstrande, den kreativa byn Röstånga stoltserar med både konsthall, mikrobryggeri, butiker och flera restauranger. Läs mer och boka!

Nedvarvning på Nyrups naturhotell

Bo naturnära, på riktigt. På STF Nyrups naturhotell njuter du av stillhet, samvaro och närvaro. Vid ankomst välkomnas du med en osttallrik som står framdukad i din yllehydda. Framåt kvällen lagar du mat över elden på utvalda råvaror och sover sedan gott i bäddad säng till skogens sus. Efter en stärkande frukost vandrar du Bjäretslingan i böljande bokskog, upp och ner för en 180 miljoner år gammal vulkan. När du kommer tillbaks till Naturhotellet finns en härlig lokal soppa att värma över elden, innan du ger dig av hemåt. Läs mer och boka!

Norra Öland från cykelsadeln

Att cykla på norra Öland är en upplevelse utöver det vanliga. Här möts du av en oerhört omväxlande natur med dramatisk stenkust, pittoreska fiskeläger, raukar och underbara sandstränder som bjuder in till dopp. På stabila Pilencyklar från Målilla rullar du lätt i det platta landskapet. Efter en skön utflyktsdag laddar du upp med grill, en tupplur i hängmattan eller kanske ett parti boule på STF Hagaby Lantgården. Läs mer och boka!