Vi erbjuder 6 workshops under helgen, 2 i folkdans, 3 i jojk och 1 i vissång & meditation. Tänk på att komma i tid till varje workshop, då det ibland blir fullt. Alla workshops sker i sällskapsrummet om inte annat anges. På vårt dagsschema kan du se vilka workshops som erbjuds när.

Krister Stoor

Krister Stoor – musiker och jojkprofessor

Vill du lära dig hemligheterna med jojk? Pröva att testa dina kunskaper och lär dig hur en älv låter, en ren eller fågel beter beter sig. Krister Stoor vill guida dig till att förstå vad jojken handlar om. Du kommer att lära dig förstå hur jojken är uppbyggd och du kommer som ett resultat få en bättre bild vad en traditionell jojk är och vad en anpassad jojk till instrument ter sig. Det blir också en del teknikövningar. Det krävs inga kunskaper i sång eller musik. Varje person får/bör sjunga i sin egen tonart, det är första steget. Faktiskt inte så lätt som man tror.

Krister Stoor, ibland kallad för jojkprofessorn, universitetslektor i samiska studier vid Umeå universitet. Han disputerade i samiska med en avhandling som handlade om jojkberättelser. Stoor uppträder också internationellt som enskild jojkars, berättare och tillsammans med andra musiker, oftast Stuoris ja Bálddonas. Han har sina rötter i Orusjohka, Laevas čearru, Kiruna men bor i Umeå sedan 1983.

Sara och Frida

Frida Modig och Sara Lindström, folkdanspedagoger

Folklig dans handlar om hur musiken och dansen blir till ett i ett virrvarr av härliga polskor, tunga schottisar, svängiga menuetter eller friska polkor. Frida och Sara har känt varandra sedan 2009 då de träffades på Eric Sahlström Institutet för folklig musik och dans. Sedan dess har de tillsammans lett många danskurser runt om i Sverige. På danskurserna prioriteras samarbetet med musiken och musikerna högt, men även att dansa tillsammans i nuet.

anna fält

Anna Fält – folkmusiker, sångpedagog och sångerska

Det här är en workshop för dig som är intresserad av avslappning, personligt utveckling och röst. Vi kommer att göra guidade meditationer där kontakt med sin egen kropp står i fokus, och lära känna vår egen röst genom andningsövningar, enkla rörelser, röst, sång och djup närvaro. Ingen sångvana eller perfekt sångröst behövs – bara nyfikenhet!

Anna Fält är finsk folkmusiker, sångpedagog och sångerska bosatt i Stockholm som ger sång kurser och workshops regelbundet. Hennes sångmeditation byggs på den somatiska traditionen där man går ifrån egen kroppsupplevense, den är en kombination av övningar efter Dharma Ocean Foundation, “walking meditation” och den meditativa, upprepande arkaiska folksången som är hennes huvudintresse inom musik. Ta med bekväma varma kläder och om du vill, din egen yogamatta/liggunderlag.

Öppen scen

Fredag och lördag mellan 13-14 anordnar vi Öppen scen där vem som helst har möjlighet att stå på scen och framföra musik, poesi, dans eller annan scenföreställning. Anmäl dig gärna i förväg till julia.palo@stfturist.se

Guidad tur till Stora Sjöfallet

Lördag 29/6: Tillsammans gör vi en historisk vandring i Laponiafjällen, till Stora Sjöfallet som en gång var ett av Europas mäktigaste vattenfall. Vi njuter av att glida fram på en av fjällvärldens vackraste sjöar, vandra i uråldrig tallskog och titta ut över det mäktiga vattenfallet. Vi avslutar med att laga lunch över öppen eld och koka kaffe på traditionellt vis.

Boka in dig här

Guidad stationsvandring till Saltoluokta

Följ med på guidad stationsvandring kring fjällstationen. Tillsammans med vår guide lär du känna fjällstationens och omgivningarnas historia och natur. Ni besöker Saltoluokta by och kyrkkåtan.

Boka in dig här