STF Vålådalen Fjällstation

Weekend med svamp i Vålådalen

Sedan urminnes tider har människan använt vilda växter som mat och medicin. Med Naturums guide upptäcker vi dem i Vålådalens naturreservat, och lär oss vad vi kan använda dem till. Under helgen finns också tid att på egen hand hitta dina smultronställen.

Ankomstdagen börjar med middag tillsammans med Naturums svampguide. Efter middagen kommer guiden ha en föreläsning om svamp i Jämtlandsfjällen. Nästa morgon samlas vi vid frukosten och packar vårt lunchpaket för dagens utflykt. Därefter färdas vi med transport till starten på vår vandring i jakt på svamp. Du får lära dig vilka svampar som är ätliga och var du hittar dem i fjällvärlden.

Efter avslutad vandring går vi till Naturum för att summera dagen. Relaxen i den timrade bastukåtan står redo för den som vill efter middagen.
Samling vid frukosten följande dag. Med fjällstationernas kunniga guide letar vi rätt på smultronställena. Njut av utsikten, vandringen och omgivningarna medan du letar mer svamp. Dagen avslutas med middag.
Sista dagen utcheckning senast kl. 11.00

I paketet ingår:
2 nätter del i dubbelrum, linne/ slut städ
Helpension (frukost, lunchpaket och middag)
Tillgång till bastu & badtunnor, sporthall/gym
Guidning och föreläsning

Kategorier: