STF Jokkmokk Vandrarhem

Upplev den fjällnära skogen i Jokkmokk

Upplev den fjällnära skogen i brinnande höstfärger eller skimrande vinterskrud med övernattning i lávvu (tältkåta), avnjut måltider anrättade av lokala råvaror, ta del av områdets historia och kultur och prova på spännande aktiviteter.

Första natten bor ni på Jokkmokks vandrarhem med middag och genomgång av aktiviteter för de kommande dagarna. Efter frukost är det avfärd med bil mot lägret Vierra vid sjön Skalkas strand. Vi färdas längs lilla Lulevatten ca 45 km och spanar efter vilt. Checkar sedan in i lávvun. Beroende på säsong finns möjlighet till vandring eller paddling, skidor eller gå på snöskor, fiske och norrskensspaning. På kvällen väntar vedeldad bastu, dopp i sjön eller hopp i snön! Runt elden eller i lávvun berättas om platsens natur och historia. Vi sover gott i varma sovsäckar i lávvun, och den som önskar får prova att sova under bar himmel. Nästa dag finns tid för aktiviteter innan avfärd.

I priset ingår:
En natt del i tvåbäddsrum på Vandrarhemet
sänglinne och slutstäd
2x frukost, 2x lunch, 2x middag
Transport till och från Vierra
En natt i lávvu, sovsäck, liggunderlag

Kategorier:

Höst Kombinationsturer Turskidåkning Vandring Vatten & Fiske