Örtvandring - kurs om vilda växter på Österlen

STF Brantevik Råkulle Vandrarhem

Örtvandring - kurs om vilda växter på Österlen

Är du nyfiken på vilda växter i naturen och hur du fixar ett grönt apotek? Följ med på en spännande kurs med örtvandringar. Kursledare är Marie-Louise Eklöf, en av Sveriges främsta experter inom området vilda växter och dess terapeutiska användning.

Tillsammans med Marie-Louise får du på ett lustfyllt sätt lära dig hur du kan ha nytta av det som naturen bjuder. Vandra över ängarna på span efter bra-att-ha örter till mat och hälsa, skapa ditt alldeles egna miniherbarium, designa personlig kroppsolja samt plocka örter och njut av ett ljuvligt fotbad. Du kommer få mycket glädjerik och användbar kunskap för att du lätt och rätt ska kunna skapa ett eget grönt apotek. Du kommer också få lära dig mer om örternas aktiva ämnen, hur och på vilket sätt de påverkar oss samt när du bäst skördar och torkar örter. Och givetvis får du tips om teer, infusioner, dekokter, tinkturer och örtoljor. Kursen vänder sig både till nybörjare och mer erfarna. Välkommen till en kunskapsmättad grön kurs helt rätt i tiden!

I priset ingår

•Två övernattningar med del i 2-bäddsrum
•Helpension (vissa måltider lagar vi tillsammans med det vi plockat under dagen)
•Kurs med teoretiska föreläsningar