STF Abisko Fjällstation

Norrskensnatt i Abisko

Polarhimlens fladdrande norrsken har alltid fascinerat och under de senaste åren har fenomenet lockat allt fler besökare. Många molnfria polarnätter och långa mörka timmar gör STF Aurora Sky Station till en av världens bästa platser för norrskensskådning.

Efter en trerättersmiddag i restaurang Kungsleden på Abisko Fjällstation tar du liften upp till Aurora Sky Station. Turen i stolsliften över nationalparkens sluttningar tar cirka 20 minuter är en upplevelse i sig när ögonen vänjer sig vid mörkret och allt fler stjärnor börjar tindra på natthimlen. Väl uppe är förutsättningarna i det närmaste idealiska - ofta klara polarnätter, milsvid utsikt över fjäll och dalar runt omkring med nästan inget störande bakgrundsljus från vägar, byar och samhällen. Här finns också en informativ utställning om norrskenet, ett mysigt kafé och inte minst tillgång till kunniga norrskensguider, som både gör regelbundna guidningar ett par gånger under kvällen och mer än gärna svarar på frågor.

Vad ingår:
Dubbel/Enkelrum
3-rättersmiddag, serveras i restaurang Kungsleden på fjällstationen
Biljett till linbanan
Guidad tur på Aurora Sky Station
Varm overall, varma kängor

Tillval:
Möjlighet att lägga till ytterligare en natt i Abisko, frukost ingår

Kategorier:

Djur & Natur Mat & Dryck Vinter