STF Söderhamn/Storjungfrun Vandrarhem

Fyrvisning på Storjungfrun

Bo granne med Sveriges sista koleldade fyr på Storjungfrun i Söderhamns idylliska skärgård. Fyren håller öppet på nationella fyrdagen som infaller under söndagen. Högst upp i fyren finner du guiden Lars som kan berätta allt om fyrens historia.

Upplev Storjungfrun! Fyrhamnen är den gamla lots- och fyrplatsen på Storjungfrun, som är Söderhamns skärgårds största ö. Här väntar en storslagen natur med många fina markerade stigar att vandra. Storjungfrun bjuder på en stor variation av marktyper, från kala hällar, klapperstensfält och torra blockrika moränmarker till kalkpåverkade bördiga marker och flera fuktdrog. De små öarna runt Storjungfrun är av stor betydelse som rastplatser för flyttfåglar och häckningsplatser för flera fågelarter. Ön rymmer också flera kulturhistoriska värden. Bland annat finns här ett kapell som uppfördes på 1600-talet och lämningar och spår efter gamla hamnar, den äldsta grundad redan på 1500-talet, samt Sveriges sista koleldade fyr. På öns västra sida finner ni skärgårdens finaste sandstrand Toppatall.
Har du inte egen båt kan du boka taxibåt.

I priset ingår:
Boende i 2 nätter