STF Brantevik/Råkulle Vandrarhem

Cykla till Glimmingehus

Att cykla på Österlen är att upptäcka. På vänliga vägar tar du dig fram genom ett landskap som inte liknar något annat i Sverige. Här cyklar du genom ett böljande kulturlandskap, in i pittoreska fiskelägen, längs blommande hagar och glittrande hav.

På sommaren kan du frossa i mängder av gårdsbutiker, caféer, gallerier och trädgårdar som Mandelmanns Trädgård. Från Brantevik cyklar du på småvägar till ståtliga Glimmingehus, som är Nordens bäst bevarade medeltida borg. På den guidade turen får du höra spännande historier om livet i borgen. Här finns en örtagård och ett trevligt café där du kan slå dig ner en stund. När du ska hem till Brantevik föreslår vi att du cyklar söderut till Skillinge och sen vidare till Gislövshammar, som är ett smultronställe för surfare. I byn högg en förr i tiden ut kvarnstenar och det går än i dag att se stora fördjupningar vid strandkanten. Denna cykeltur är cirka 25 kilometer men du kan lätt göra den längre. Våra sköna 3-växlade cyklar har cykelkorg, passar vuxna och rullar smidigt i det lätt böljande landskapet.

I priset ingår:
Två övernattningar i del i 2-bäddsrum
Ekologisk frukostbuffé
Linnepaket
Slutstädning
Cykel och hjälm
Inträde och guidad visning på Glimmingehus
Karta och personliga tips

Kategorier: