STF Lugnåsberget Vandrarhem

Cykla på Lugnåsberget

På trevliga Lugnåsberget upplever du naturen i eget tempo. Njut av dofterna och växterna längs vägkanterna. Utmanas uppför backarna eller vila i stillheten. Lite trafik, vindlande grusvägar, vackra utsikter, spännande miljöer och korta avstånd.

Cykla ner till sjön Vristulven och in i skogen till Tjuvugnen, det gamla rövarnästet. Cykla längst uppe på berget och se både Vänern, Kinnekulle och Billingen från toppen. Eller så kikar du ner i den stora varggropen mitt inne i skogen. I Qvarnstensgruvan går du med guiden och tar en fika i caféet. Avstånden är korta och det finns många möjligheter till stopp längs vägen. Sommartid är det skönt att bada i sjön Vristulven. Vill du cykla lite längre tar det ca 1 timme in till Mariestad. Några km från vandrarhemmet kan du komma på biosfärleden till Mariestad. I Mariestad kan vi rekommendera att besöka Universitetsparken och residensön med museum. Är du sugen på en god lunch rekommenderar vi Karlsholmes lunchbuffé med utsikt över Vänern, eller någon av bodarna i mysiga hamnen.

I priset ingår:
· Boende i två nätter i eget rum
· Linne och slutstädning
· Frukostkorg
· Lunchpaket
· 2 matkorgar, välj från vår meny
· Cykel
· Kartor
· Guidning med fika i Qvarnstensgruvan

Kategorier:

Cykling Höst Sommar Vår

1 Maj 2018 - 30 Sep 2018

Pris från:

Medlem i STF | Boende ingår Per person i tvåbäddsrum i 2 dagar.