Vinterlandskap

Klimatsmarta resor

Det ska vara enkelt att turista hållbart. Här har vi paketerat 5 olika vinterupplevelser som alla har en låg klimatpåverkan och som du med gott samvete kan njuta av – de klarar nämligen gränsen för världens klimatmål. Eftersom det ofta är själva resan till semestermålet som är den största klimatboven rekommenderar vi alltid tåg eller buss när det är möjligt.

5 klimatsmarta vinterupplevelser

Vi har utgått från världens klimatmål, som innebär att uppvärmningen av jorden inte ska överstiga 2 grader. Vi har även tagit hänsyn till den senaste klimatrapporten från FNs klimatpanel som säger att vi bör sträva efter 1,5 grader för att konsekvenserna inte ska bli allt för stora.

Det här har vi översatt till en ungefärlig klimatbudget på 1,5-2 ton koldioxid per person och år, vilket blir ca 3-5 kg per person och dag.

Besök Falun och åk på tur med hundspann

Njut av en riktig vinterupplevelse med ett av världens äldsta transportmedel och bo bekvämt i våra rymliga rum mitt i centrum med närheten till alla Faluns restauranger.

Ditt totala utsläpp: 4,2 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Västerås till Falun med tåg.
Boende: 1 natt på STF Falun Hotell
PaketerbjudandeBesök Falun och åk på tur med hundspann

Grövelsjön – Turskidåkarvecka för nybörjare

Nybörjare på turskidåkning i Grövelsjön

Att gå på tur med fjällskidor över fjället och i fjällskogen är en fantastisk upplevelse där du helt kan välja din egen väg såväl uppför som utför. På Turskidåkare steg 1 får du möjlighet att lära dig skidteknik, navigering med karta och kompass.

Ditt totala utsläpp: 4,0 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Örebro till Mora med tåg och vidare med buss till Grövelsjön.
Boende: 7 nätter på STF Grövelsjön Fjällstation
PaketerbjudandeGrövelsjön – Turskidåkarvecka för nybörjare

Vintermys på Korrö

Vintermys på Korrö Hotell

När kylan biter i är det mysigt att vara tillsammans med nära och kära koppla av med god mat, mysigt boende och tillgång till varma spabad och bastu.

Ditt totala utsläpp: 3,3 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Malmö till Växjö med tåg och vidare med buss till Korrö.
Boende: 2 nätter på STF Korrö Hotell
Paketerbjudande: Vintermys på Korrö

Saltoluokta – Familjefjäll för de yngsta

Pappa och pojke busar i snön på Saltoluokta Fjällstation

Oavsett om ni är riktiga fjällrävar eller om det blir er första gång i fjällen så kommer denna mysiga fjällvistelse tillsammans ge er minnen för livet! Upptäck fjällstationens nära omgivningar och allt fint som finns här.

Ditt totala utsläpp: 4,93 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Umeå till Gällivare med tåg och vidare med buss till Kebnats och därifrån skotertransport över till Saltoluokta.
Boende: 4 nätter på STF Saltoluokta Fjällstation
PaketerbjudandeSaltoluokta – Familjefjäll för de yngsta

Bli en bättre skidåkare i Jädraås i vinter

Längdskidåkare i Jädraås

Ta nästa steg i din utveckling som längdskidåkare! Tillsammans med professionella instruktörer får du tips och råd varvat med praktiska övningar som för dig till en bättre skidåkare. Den här helgen ligger fokus på utvecklande teknikträning på snö.

Ditt totala utsläpp: 4,0 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Härnösand till Sandviken med tåg och vidare med buss till Jädraås.
Boende: 7 nätter på STF Jädraås Herrgård
PaketerbjudandeBli bättre skidåkare i Jädraås i vinter

Hur har beräkningarna gjorts?

Vi har använt verktyget klimatsmart semester. Utsläppsberäkningarna avser resa och boende.

Reser du med SJ eller andra tågbolag som enbart använder förnybar miljömärkt el så är utsläppen egentligen ännu lägre.

Ibland räcker inte kollektivtrafiken ända fram. Då rekommenderar vi Skjutsgruppen för att hitta samåkare, hyra en klimatsmart bil för sista sträckan eller taxi, snarare än att ta bilen hela vägen bara för att sista sträckan inte går att resa kollektivt. Ett tips är också att kontakta värdarna på ditt STF boende, de kan ofta ge dig bra inside-tips om hur du tar dig fram.