Familj vandrar vid havet i Österlen

Upplev hållbart

Är du sugen på att resa och uppleva med respekt och kunskap i bagaget? Med stort ansvar för ömtålig natur och kultur samtidigt som du stödjer lokalbefolkningens välbefinnande? Då ska du välja hållbara aktiviteter.

Så väljer du hållbara aktiviteter

När vi pratar om hållbarhet pratar vi om miljö, men även om social och ekonomisk hållbarhet. Genom att välja aktiviteter hos lokala arrangörer bidrar du till klirr i kassan på orten. Det gäller allt från den lokalt producerade osten till den familjeägda kvarterskrogen och kulturföreningens evenemang. STFs personal kan guida dig till de bästa smultronställena i området.

• I STFs utbud hittar du många arrangemang märkta med Nature’s Best, som är en kvalitetsmärkning för ekoturism och innebär att du kan vara trygg med att arrangemanget tar extra hänsyn till naturen, lyfter fram lokal kultur och bidrar till lokalsamhällets ekonomi.
  • Tack vare allemansrätten kan du röra dig fritt i stora delar av landet. Då du ska utforska Sveriges natur är det bra att tänka på att det enda du ska lämna efter dig är dina egna fotspår – och ibland inte ens dem ifall du rör dig i känslig natur.
  • Var försiktig med kemikalier i känsliga miljöer. Ska du diska eller tvätta dig i sjöar och vattendrag ska du ha produkter som är snälla mot vattenmiljön.

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!